Krijg ik hier spijt van? Xbase --> MD

Origineel geplaatst door divi
ach ja, discussieren over prijzen is altijd zo'n zinloze bedoening hé (check de nieuwe sidtstations thread maar...). voor de ene is een ding de holy grail en legt ie met plezier de duiten, voor de ander heeft het helemaal geen meerwaarde...

De discussie gaat dan ook niet zozeer over de prijs maar meer over het feit dat er vaak geroepen wordt dat features zoals 16 LFO's, parameter locking e.d. zo uniek is, dat dat alleen al een rechtvaardiging voor de toch wat hoge prijs zou zijn.
Nog even over die LFO's, zijn dat er 16 per kanaal of 16 in totaal?

Die features zijn origineel, maar of ze uniek zijn daar twijfel ik dus nog even aan.

Neemt niet weg dat het een zeer mooi instrument is met vele vele mogelijkheden.

Laatst gewijzigd:
Machinedrum: 2ehands 800 a 900 op het moment.
Dat is ongeveer hetzelfde als een 808, goedkoper dan een 909 en een stuk duurder dan een Xbase09.
Behalve de drumgeluiden kan ie ook nog op een X aantal sporen midi uitsturen. Ik heb de manual es doorgespit en als ik het geld er voor had, dan kocht ik er eentje :). Tijd om te gaan sparen misschien :D.

-C-

Origineel geplaatst door Acidfever
De discussie gaat dan ook niet zozeer over de prijs maar meer over het feit dat er vaak geroepen wordt dat features zoals 16 LFO's, parameter locking e.d. zo uniek is, dat dat alleen al een rechtvaardiging voor de toch wat hoge prijs zou zijn.
Nog even over die LFO's, zijn dat er 16 per kanaal of 16 in totaal?

Die features zijn origineel, maar of ze uniek zijn daar twijfel ik dus nog even aan.

Neemt niet weg dat het een zeer mooi instrument is met vele vele mogelijkheden.
16 lfo's in totaal. als waveform kan je 2 waves mixen (keuze uit een stuk of 6 waves) en je kan de lfo's naar ALLE parameters patchen, incl. de lfo settings van andere tracks. da's bv. al pretty uniek als je 't mij vraagt.

maar goed, vele features van de MD vind je zeker op ander spul terug, maar het is de geniale combo van al die features die de MD uniek maken.

Origineel geplaatst door DJ41
Zie jij mede-muzikanten als concurrenten? :confused: Ik gun iedereen een gratis MD! Dan komen er een hoop leuke tracks uit waar ik weer naar kan luisteren of in het meest gunstige geval zelf weer inspiratie uit haal.

Ik heb alle respect voor mede -muzikanten! En haal daar ook veel inspiratie uit! Maar als iedereen bijvoorbeeld; zomaar een Stradivarius zou kopen (betaalbaar), dan zegt het nog helemaal niets of men daar ook betere muziek mee kan maken of er überhaupt degelijk op kan spelen!

Origineel geplaatst door MSDOS
Maar als iedereen bijvoorbeeld; zomaar een Stradivarius zou kopen (betaalbaar), dan zegt het nog helemaal niets of men daar ook betere muziek mee kan maken of er überhaupt degelijk op kan spelen!

beetje kromme vergelijking. stradivarius is gewoon erg mooi en goed, maar een machinedrum kan gewoon veel meer dan een xbase.

bovendien ontkracht wat je hierboven zegt helemaal niet wat je eerder zei toch? het ging je er toch om dat niet iedereen zomaar een machinedrum kon/mocht kopen?

Ik heb een MD te leen, ik vind het echt een wrede bak, de bass is inderdaad niet zo breed als bij een jomox, maar dat weegt niet op tegen alle functies die je er voor terug krijgt. Natuurlijk is het appels met peren vergelijken, want een xbase is gewoon de helft goedkoper, dus wat je krijgt voor je centen is misschien zo ongeveer gelijk. Bijvoorbeeld: Parameter lock zit eigenlijk ook op de xbase, maar je kan niet morphen tussen de verschillende step(slide) op een xbase.

Ook al heb ik de kans om een alletwee de boxen naast elkaar te horen, vind ik het toch belangerijk om te horen wat andere mensen er van vinden. Want een nieuwe drumcomputer is bij voorbaat cool, maar het gaat er om of ie ook leuk is als het nieuwtje er af is. Je kan inderdaad dan wel weer een xbase terug kopen, maar daar wil ik een beetje vanaf, ik blijf inruilen op die manier ;)

Zo als het er nu uit ziet denk ik dat ik straks een xbase te koop heb staan, ik gebruik eigenlijk alleen de bassdrum, en das zonde van het geld.

Trouwens, ik zet net die MD voor de tweede keer aan, en wat denk je? IK HEB ELVIS GEZIEN! (this piece of gear is ok)

Mijn broer, de eigenaar van de md, heeft 2 jaar moeten wachten voordat hij Elivis voor de eerste keer zag :D

Ik ga nog ff prutsen.

Origineel geplaatst door Leo
beetje kromme vergelijking. stradivarius is gewoon erg mooi en goed, maar een machinedrum kan gewoon veel meer dan een xbase.

Eigenlijk wel men gewoon alles voor appel en ei. Maar wat ik dus bedoel is dat Elektron nou eenmaal geen Roland, Korg en Yamaha troep is. En vergelijk hier geen MD met XBase! Maar dat er gratis of goedkoop wordt gesuggereerd.

Origineel geplaatst door Leo
bovendien ontkracht wat je hierboven zegt helemaal niet wat je eerder zei toch? het ging je er toch om dat niet iedereen zomaar een machinedrum kon/mocht kopen?

De MD is gewoon betaalbaar en als je het er niet voor over hebt... prima. Maar dan niet lopen piepen over de prijs! Het is echter wel zo dat de MD geen concurrentie heeft!

Betreft het 'kon/mocht kopen?' heb ik niet verwoord. Wat ik bedoel is dat de MD geen massa product is. Dit komt de service en feedback ten goede! Zie maar aan de updates!

Ik zeg maar zo; liever duur als niet te koop!

tja, jaja, er zijn natuurlijk al verschillende threads geweest die soms uitliepen op een hallelujah voor de md en mensen die
dat helemaal niet konden zetten.

wel grappig dat je service en feedback noemt, maar marketing vergeet. het is deels ook gewoon een marketing truc.
en waarom ook niet.

ik heb 2 keer een md gehad en als het goed is, komt er een derde aan, maar het blijft gewoon een apparaat hoor. en hoewel ik geen roland fan ben, zo vernieuwend zijn ze nou niet, dat leuke padje handdrum of zo, is toch ook een grappig apparaatje.

en natuurlijk is de md betaalbaar, maar wederom strookt dat toch niet helemaal met je eerdere opmerking, zoiets van '.... anders koopt iedereen hem maar...' en dat maakte toch een beetje de indruk van de übers met de md en de unters met de andere apparaatjes. je zal het zo niet bedoeld hebben, maar gelet op de eerste reacties kregen meer mensen dat idee. en dat is natuurlijk de ultieme marketing truc: mensen die meer ontlenen aan je product dan je erin gestopt hebt.

en waaromniet een md met een xbase vergelijken? zijn toch allebei drumdoosjes. en de kwaliteit van die dozen wordt toch vooral bepaald door de mate waarin ze aan de wensen/eisen van de gebruiker voldoen. als ik echt moest kiezen tussen de 2, vanwege een beperkt budget of zo, zou ik voor de xbase kiezen. in essentie genoeg voor mij. alles wat de md extra biedt is leuk, maar voor mij niet essentieel en kan bovendien afleiden van waar het om gaat: beat.

Ik kan de marketing van Elektron wel waarderen. Maar voordat ik overtuigt ben heb ik zoiets van, laat het apparaat zich eerst maar eens bewijzen dat het echt iets bijzonders is. De Monomachine heb ik pas vorig jaar oktober gekocht.

Kritiek heb ik ook op de MD & MM! Ik ben dus niet tevreden over de geluids kwaliteit. De algoritmes zijn voor verbetering vatbaar. Ik vergelijk dit met andere DSP gebaseerde apparaten.

Als vergelijking de MD en XBase. Voor mij is de XBase alleen maar bruikbaar voor de bassdrum en als men wat meer 909 hihats wil (waar ik niet z'n fan van ben). De MD heeft dus de voorkeur. Het hoeft niet altijd beat te zijn natuurlijk, juist voor treatments is de MD meesterlijk!

Het hoeft niet altijd beat te zijn natuurlijk, juist voor treatments is de MD meesterlijk!

ja, daar heb je me. de md gaat natuurlijk veel meer richting synthesizer.

maar eh, een 909 heb ik nog nooit gehad en lijkt me ook niks, maar de snare en hihats van de xbase bevallen me ook wel en kunnen ook wel verschillende kanten op. zeker als je ze door een ander apparaat haalt (een machinedrum bijvoorbeeld)

Ik heb na lang nadenken toch geen MD gekocht maar een NM G2. Rare keuze zou je denken.

En dat is idd ook wel een beetje zo. Ik moet zeggen dat ik er ook nog zeker niet 100% zeker van ben of de G2 blijft of dat er een MD voor in de plaats komt. De G2 is ook echt wel in staat om een goede BassDrum, Hi-Hat of welk percussie geluid dan ook weer te geven. Zolang je het maar maakt.

Het gebruikersgemak van de MD blijft op de 1 of andere manier lonken (en ook het feit dat het om een dedicated drumdoos gaat).

Het is denk ik een kwestie van wat je nodig hebt / zoekt. Ik vindt overigens de Xbase erg goed klinken, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar die Vermona analoge drumsunth klinkt ook heerlijk. Echter zoek ik zelf meer naar digitale drumgeluiden dan naar analoge. Lekker vage percussie enzo.

Daar is de MD natuurlijk prima geschikt voor.

Subvraag:

Welke combinatie zouden jullie kiezen:

1. Reaktor 5 (coming soon) + MD 0f
2. Clavia G2 Engine (voor drums, synthese en FX/ geluidsbewerking)

MSDOS: Eigenlijk wel men gewoon alles voor appel en ei. Maar wat ik dus bedoel is dat Elektron nou eenmaal geen Roland, Korg en Yamaha troep is. En vergelijk hier geen MD met XBase! Maar dat er gratis of goedkoop wordt gesuggereerd.

Bovenstaand commentaar vind ik overigens echt nergens over gaan. Ik heb zelf een Rs7000 van Yamaha en er is werkelijk geen ander hardware apparaat wat de sequencing kracht van dit beest kan evenaren.

Elk apparaat heeft zijn eigen kwaliteiten, als je een MD een mooie bak vindt betekent dat niet meteen dat alle andere merken troep verkopen, ook elektron heeft nog best wat te leren en je moet ook niet vergeten dat Elektron voor functionaliteit en design goed heeft kunnne rondkijken op de markt. De MD is geen product dat zomaar ineens uit ene gesloten kamer is gekomen.

Maar goed, het blijft toch wel een welles/nietes discussie vrees ik.

De reden voor mij om een machinedrum te kopen was omdat ik drums met mijn synths wilde gaan maken omdat
je dan in je mix ook de drums kon laten flippen op een orginele manier!

Maar dat werkt een beetje omslachtig,

Maar de MD is daar perfect voor,

Iedereen die zijn drums uit een synth haalt geen rompler, zou is naar een machinedrum moeten gaan kijken.
Dat werkt wel zo gemakkelijk!

Ik heb die machinedrum dus een tijdje te leen gehad en voor percussie is ie inderdaad fantastisch, maar persoonlijk vind ik die bassdrums helemaal nix, bij een jomox vergeleken dan, en daarom heb ik besloten om mijn jomox te houden en nooit meer weg te doen :luv: (Misschien voor de xbase999999, maar dat zal nog wel ff duren.)

Origineel geplaatst door Acidfever
Bovenstaand commentaar vind ik overigens echt nergens over gaan. Ik heb zelf een Rs7000 van Yamaha en er is werkelijk geen ander hardware apparaat wat de sequencing kracht van dit beest kan evenaren.

Elk apparaat heeft zijn eigen kwaliteiten, als je een MD een mooie bak vindt betekent dat niet meteen dat alle andere merken troep verkopen, ook elektron heeft nog best wat te leren en je moet ook niet vergeten dat Elektron voor functionaliteit en design goed heeft kunnne rondkijken op de markt. De MD is geen product dat zomaar ineens uit ene gesloten kamer is gekomen.

Maar goed, het blijft toch wel een welles/nietes discussie vrees ik.

Het concept van de RS7000 is gewoon gejat van Roger Linn! En wat is er nou zo bijzonder aan de sequencer van de RS7000? Voor mij ziet de RS7000 eruit als een uitgevallen plastiek boomdoos!

Het concept van de RS7000 is gewoon gejat van Roger Linn! En wat is er nou zo bijzonder aan de sequencer van de RS7000? Voor mij ziet de RS7000 eruit als een uitgevallen plastiek boomdoos!

Ja en? Het is wel goed geimplementeerd. Dat is bij veel andere apparaten niet het geval. En ja hij is van plastig, dat is erg jammer en vreemd omdat de Rm1x wel een metalen behuizing heeft. Neemt niet weg dat het een erg krachtig apparaat is.

Maar ik val de MD niet aan hoor, absoluut niet. Sterker nog, ben bezig te kijken of ik er zelf 1 ga aanschaffen. Zijn 2 totaal verschillende apparaten.

De Rs7000 sequencer is gewoon erg vriendelijk om mee te werken net als die van de MD. Heeft namelijk een pattern en een song mode (vergelijkbaar met de modes van de MD). Verschil is echter dat je volgens mij op de MD geen verschillende pattern lengtes kan hebben en op de Rs7000 wel. Ook kun je op de Rs7000 patterns met een lengte van 12 stappen gewoon mixen met patterns van 16 stappen. Dat komt allemaal gewoon goed.

Ook de midi effecten als MIDI delay, Beat stretch,Clock shift, Swing, Velocity and Note offset zijn gewoon erg handig en maken erg interessante sequences mogelijk.

Maar goed, dit is geen Rs7000 vs MD oorlog. Elk apparaat heeft zijn kwaliteiten. Als jij de kwaliteiten van een bepaald apparaat erg goed vind is het nog niet zo dat een ander apparaat meteen troep is. Toch?

Bovendien kun je dan over zo'n beetje alles wel gaan zeggen dat het gejat is. Iemand heeft een idee en het wordt door een paar verschillende bedrijven geimplementeerd/ kopieerd. De een heeft succes, de ander niet.

is het erg off topic als ik hier even meld dat ik een perfecte machinedrum te koop heb, inclusief de rekoren (doos zit er ook bij, manual ook)..... dank u

Back