Nord Lead 1 - Eén toets doet moeilijk

lo-fi

...Het maakt geluid...
Gisteren een Nord Lead 1 gekocht. Hij ziet er prachtig uit, en ik heb 'm bij de verkoper even getest, maar thuisgekomen bleek toch de 3e E-toets moeilijk te doen. Soms pakt ie 'n noot wel, vaak niet, en af en toe pakt ie wel de 'note on', maar niet de 'note off', waardoor de noot blijft hangen. Dat is jammer, want ik had 'm juist gekocht om m'n gare midi keyboardje te vervangen.

Ik zal 'm vanmiddag even openmaken, hopelijk is het een kwestie van even schoonmaken en klaar. Heeft iemand ervaring met reparaties aan het toetsenbord van de Nord? Als iemand nog andere tips heeft of zaken waar ik op moet letten bij het schoonmaken/openmaken, dan hoor ik het graag.

Nog nooit problemen mee gehad, zit niet veel in hè? Waarschijnlijk idd een vuil of slecht contactje, normaal moet je dat kunnen vinden voorzichtig.

Suc6 ermee!

Je hebt alvast een blijver in huis gehaald!

Had ik laatst ook met m'n Modular. Openmaken, veertje van de toets loshalen, toets eruit halen. Soepel ! Je ziet dan (waarschijnlijk) het contactpunt dat afgeschermd is door een siliconenrubber kapje. Zo niet, dan zit de Lead anders in elkaar dan de Modular, niet verder lezen en elders vragen. Zo wel: je kunt daar eerst eens wat op tikken met je vinger maar dat zal wel niet helpen. Dan maar droge perslucht uit spuitbus (van electroboer) blazen op het punt waar het rubber op de printplaat zit (geluid even sampelen, frieieieieieieieiet!). Dat hielp prima bij mij en sindsdien geen last meer gehad.

Nou, dat viel mee!

1 minuutje met de schroevendraaier en open die bak. Zit inderdaad niet veel in, maar hij is wel heel netjes en degelijk gebouwd. Lang niet zo rommelig als m'n MPC bijvoorbeeld, en met een goede stevige constructie; bijvoorbeeld een paar metalen steunen die de bovenkant met de onderkant van de behuizing verbinden, allemaal stevig plaatstaal. Voor andere knutselaars die dit ooit lezen; je kan de achterste twee schroeven aan de zijkant van de behuizing laten zitten. Die hebben als het goed is ook als enige een plastic ringetje. Verder alleen alle grote schroeven eruit halen en de kleintjes laten zitten. Dan kun je de bovenkant als 'n soort motorkap naar achteren open klappen. Er zit slechts één ribbon tussen het control panel en de onderkant - die is lang genoeg om 'm open te kunnen klappen, maar je kan 'm ook zo los klikken. En de knoppen van de pots kun je dus ook gewoon laten zitten (had ik losgetrokken).

Anyway, ik heb dus de betreffende toets en 'n paar toetsen daarnaast verwijderd, en de boel schoongemaakt. Ik zag een ongeïdentificeerd korreltje viezigheid liggen op de printplaat precies op wat banen (klein beetje vastgekoekt), dus die heb ik even weggehaald. verder alle stof weggehaald, maar ik heb niet het rubbere matje losgetrokken. Wel heb ik het matje even met m'n vinger bespeeld, en lichtjes rond gevreven. Dit met de Nord aan om te horen of ie contact maakte. Toetsen weer teruggeplaatst en alles werkte prima, dus ik heb de boel alweer dichtgeschroefd. Nu ziet ie d'r niet alleen als nieuw uit, maar speelt ie ook als nieuw! Fijne bak. :)

zoals jij 'fijne bak' schrijft, krijg ik gelijk weer zin om er een te kopen. inderdaad een fijne synth, die er van binnen ook netjes en opgeruimd uitziet.

ik vind het een soort Prophet 5, maar dan in een nieuwe versie ofzo
Heel zalige sounds

Is het een expanded NL1?
(wat de pret niet mag drukken indien niet...)

Yep, expanded tot 12 voices. Geen PCMCIA kaart, maar ik zet er een stuk of wat 'startpunt' geluiden in die ik dan per track ombouw tot iets anders. Dan is 40 presets meer dan zat.

Errug fijn geluid, dat ik natuurlijk al kende van vele platen. Een lekkere simpele en directe interface; precies wat ik zocht. Ik wilde gewoon snel aan te passen, bruikbare geluiden, zonder te veel toeters en bellen, geen menu's, geen gezeik.

...En ik heb de NL1 altijd al een coole bak gevonden. :)

12 voices!! TOP! je gaat er veel geniet van hebben...zeker van!

Geen probleem ook niet met dumps, je dumpt je sound in een seconde weg zonder menu's ook! dump-one kiezen en klaar! Ik heb een kaart, is natuurlijk wel handig maar hoeft ni persè. Je moet soms wel eens kijken via een ander slot welke preset je wil overwriten om dan terug naar het betreffende slot de klank in STORE-knipper over te zetten naar ginds. (Wegens geen compare toets.Maar dat ben je snel gewoon) Ook de pitchbend is onoverwinnelijk cool!

schol!

:biertje:

Origineel geplaatst door Prophet
ik vind het een soort Prophet 5, maar dan in een nieuwe versie ofzo
Heel zalige sounds

Grappig dat je dat zegt (bewust?), want de NL1 is ook ontworpen als een soort P5-cloon, maar dan VA.

12 voices!! TOP! je gaat er veel geniet van hebben...zeker van!

Geen probleem ook niet met dumps, je dumpt je sound in een seconde weg zonder menu's ook! dump-one kiezen en klaar! Ik heb een kaart, is natuurlijk wel handig maar hoeft ni persè. Je moet soms wel eens kijken via een ander slot welke preset je wil overwriten om dan terug naar het betreffende slot de klank in STORE-knipper over te zetten naar ginds. (Wegens geen compare toets.Maar dat ben je snel gewoon) Ook de pitchbend is onoverwinnelijk cool!

schol!
:biertje:

Ja midi dumps naar m'n MPC zal ik zeker gaan doen. Een andere slot als compare functie gebruiken - handige tip! Die pitchbend is inderdaad de coolste ooit, en die modwheel is ook wel geinig. Maar vooral die knalrode plaatstalen case met schuine hoekjes is meesterlijk!

Origineel geplaatst door lo-fi
Maar vooral die knalrode plaatstalen case met schuine hoekjes is meesterlijk!

waarom ze dat achterwege lieten in de follow-ups is me bij datum nog altijd een raadsel

@Cheimoon:

idd een geslaagde cloon, maar was dat enkel als intentie de P5? klinkt toch wel anders maar dan ook zo muzikaal, wel niet zo breed in transients. Maar op ander vlakken dan weer stoerder.
(als je er van houdt, er zijn er die vinden dat een Prophet5 ook tegenslaagd, ik zou het graag wat testen zo ooit wel)

NL3 is zeker geen P5 cloon dan niet meer, van wat is dat dan weer een cloon?

waarom ze dat achterwege lieten in de follow-ups is me bij datum nog altijd een raadsel

@Cheimoon:

idd een geslaagde cloon, maar was dat enkel als intentie de P5? klinkt toch wel anders maar dan ook zo muzikaal, wel niet zo breed in transients. Maar op ander vlakken dan weer stoerder.
(als je er van houdt, er zijn er die vinden dat een Prophet5 ook tegenslaagd, ik zou het graag wat testen zo ooit wel)

Zoals Hans Nordelius het ooit zei: "Do you ever realize what tooling costs are using metal?"
Die twee schuine hoeken moeten gelast en bewerkt worden. Alleen in de bedrukking komt vormgeving teruf, zelfs op de G2X.

In de performance mode zijn een aantal Prophet5 banken aanwezig en die klinker erg SCI...

Wout

Mooi hè?

Attachments

• nord-2.jpg
    nord-2.jpg
    63,7 KB · Bekeken: 112
prachtig.

toen ik nog veel minder kon spelen dan nu en ik net mijn eerste 2 of 3 synths had gehad (ge-upgrade van casio vz1 naar korg x5 en toen naar quadrasynth (kostte toen nog 1850 gulden, liep op zijn laatste benen) kreeg ik een interface in handen met een plaatje van de nordlead in handen en ik was meteen verkocht. ik denk ook dat ik een van de eersten was met een nordlead (belachelijk, want ik kon er niks van). de quadrasynth ingeruild, nog snel voor het ophalen van de nordlead bij feedback naar een platenbeurs in de doelen om 100 cd's te verkopen (toen ook al!) en zo het bedrag bij elkaar gekregen. 3700 gulden mocht ik 'm voor hebben (dat werd later ook de prijs, maar toen was ie nog 4000 of zo). een tijd later weer 1000 (!!!!!!!!!) gulden bij elkaar geschraapt voor de voice expansion en toen was ook update 2 er, met de drumsounds (Wauw!). geweldig.
nou ja, het verhaal gaat verder. ik heb 'm intussen al een keer of 7, 8 gekocht en toch steeds weer weggedaan, pas nog. het is een prachtige bak om te zien, inderdaad: solide, mooi afgewerkt. en ja, hij klinkt naar de p5, maar dan wel erg in de verte. de interface is bijna perfect in mijn ogen, qua gebruiksgemak en esthetisch (wiel en bender zijn een genot).
de geluiden zijn ok, maar het is op de een of andere manier toch te glad. ik wou dat de matrix 6 in zo'n mooi bakkie zat, met zo'n interface, daar zou ik denk ik warmer van worden.

Wat een prijzen! Ik was €500 kwijt, inclusief expansion board (en de originele doos, woohoo). :)

Te glad voor je? Vergeleken met echt analoog snap ik dat wel. Ik vind de sound tot nu toe lekker punchy en strak, maar toch warm genoeg. Als het viezer of breder moet dan heb ik 'n heel rack FX om eroverheen te gooien. Lexicon chorus en galm voor pads, Line 6 delay voor van alles, en Sherman FB2 voor smerigheid.

da's inderdaad de spijker op zijn kop: het geluid is lekker strak en smeriger kan altijd. door een moogerfooger, da's leuk. dan heb je geen se1x meer nodig!

het geluid van de nord is idd ontzettend lekker, heel erg stevig, waar m'n virus vaak een beetje slapjes klinkt, wat waziger ofzo

aan het eind van de week krijg ik de mijne weer terug, had een probleem met de outputs, is nu gratis gemaakt als 't goed is (hoop 't, want wil die bak echt niet meer kwijt eigenlijk)

en hij is zo mooi he:okdan:

Mooi hè?

ziet er heel mooi verzorgd uit! Houden zo ;)

Op bevel van het synthsyndikaat :smeris: :yamaha:

Mooi hè?

Fantastisch!
Ik heb een behoorlijke verzameling van dat rooie spul, maar deze heb ik nooit aangeschaft. Ik zou er toch te weinig mee doen, maar die vormgeving... zzzzzzucht...

Ik heb heel lang met een unexpanded NordRack gewerkt, die ik wel in m'n verzameling heb, want dat was de eerste die uitkwam, en de beperkingen vond ik zeer uitdagend. Toen was Clavia zo aardig om me de expansion cadeau te doen: weg uitdaging :)

Wout

@Cheimoon:

Ik heb het ook maar ooit in een post van Wout gelezen hoor (kan ik zo snel niet vinden nu). Die gaat me nu vast even verbeteren, maar de NL1 was geënt op de P5, de G1 op de Moog Modular (vast een specifiek model ook) en de Elektro 1 op de B3 en nog wat (of zo?). In ieder geval zouden ze van dat 'baseren op' nu afgestapt zijn, met de NL3 en G2.

Back