hoe heb jij keyboard leren spelen

Producer

Ingeburgerd
dus lesgehad of uit een boek of uitjezelf....lijkt me wel leuk om te weten (als beginner) :)

Ik ben begonnen met twee vingers op een Casio VL-Tone.
Ik heb wat later nog een paar maanden orgelles gehad, (meer om m'n ouders een plezier te doen).
Verder heb ik in de jaren die volgden maar wat aan gekloot. Proberen te spelen wat ik hoorde. Zelf uitvogelen hoe melodieen en akkoorden in elkaar zaten.

Ik speel goed genoeg om m'n partijen in te spelen, maar een goede performer zal ik nooit worden. Dat ambieer ik ook niet. Live spelen ambieer ik niet. Het gaat mij puur om de lol die ik er in heb en zolang ik alles maar opgenomen krijg zoals ik het wel is het mij wel allemaal best.

Mijn vrouw heeft een aantal jaren orgelles gehad en zij speelt dan ook heel aardig. Ze leest ook noten en beide eigenschappen zijn voor mij erg handig gebleken (en voor haarzelf uiteraard). Zij vind het spelen ook leuker dan het componeren (bij mij precies andersom).

Zij is gelukkig ook erg synthminded en het aardige is dat we op deze manier elkaars "talenten" benutten.

groet

Tom

ooit begonnen..........

ooit begonnen..........

Ha!...Ha!.... Da's al een tijdje terug..................ff denken....Hmmmmmmmmm..........

Ik weet het weer!
zo'n 25 jaar geleden met 1 vinger meespelen op platen van oa.

Gary Numan(Tubeway Army,waarvan ik de gehele collectie,cd\s,lp's en collectors items van te koop heb staanmet o.a picture discs div.).
Jean michel Jarre /Kraftwerk/en Depeche Mode en vooral Vangelis.

En na veel oefenen en aanklooie ,en dat was het ook uiteindelijk!
Uiteindelijk op notenles (theorie) gedaan,en toen was het eindelijk zover dat ik me eigen redelijk horbaar kon maken akoord technisch dan wel te verstaan!!
En op Synthesizer gebied ,heb ik jarenlang diversen modulaire synth's in mijn bezit gehad ,die ik helaas heb moeten verkopen.om persoonlijke redenen.
En na 4 jaar onlangs de draad weer opgepakt.

De synth's wat het meest in MIJN.. gehoor ligt zijn:
Moog system 55
Yamaha CS80
Polymoog Synth/keyboard
Roland D-50
Quasimidi Variator (limited editie van de Raven Max) gerestyled ,en ook qua sounds

Maar genoeg gebept.........ik geef de stok door aan de volgende ......................mzzlll

:doei:

Bleep!!!....Bleep!!:koffie: :biertje: :mega:

ik ben begonnen om met een dikke viltstift de letters op de toetsen te kalken.
en zo ben ik begonnen (op mijn monofone ms 20) solo,s van bands proberen na te spelen.
later kwam er een piano bij en kon ik ook accoorden naspelen (uit een boekje)
later heb ik les genomen wat meer in de jazz richting, nadat ik eerst op een foute muziekschool ben gekomen met zo,n hyper conservatieve leraar .dat had ik al snel gezien daar.
die jazz leraar leerde mij veel dingen uit the real book, en toonladderkennis ed.
die leraar heeft later nog zelfmoord gepleegd (niet dat ik zo slecht was!!!)
nog een tijdje bij een andere leraar rondgespookt. en toen had ik het op een gegeven moment wel gezien.
ik kon aardig uit de voeten met wat ik wilde.
ik hoefde tenslotte ook geen wakeman of chick corea te worden.

Toen ik 7 werd kreeg ik een Casio MT220 van m'n oom, die was toen al vintage volgens mij (in 1994 :)). Ik vond het leuk en m'n ouders schreven me in bij de muziekschool. Daar de hele cursus afgerond bij een leraar. Toen was ik al weer 15.. maar omdat ik nog zo jong was mocht ik van de directeur nog een paar jaar les blijven houden en kreeg ik een andere docent. Die heeft me voornamelijk dingen over de studio geleerd en algemene dingen 'achter de muziek'. Ook kwam ik via hem in contact met Joost van den Broek (tegenwoordig van After Forever) die mij later ook lessen aanbood. Bij hem heb ik nu zo'n anderhalf jaar les.
Sinds een paar weken ga ik niet meer naar de muziekschool (mijn docent stapte op, dus ik ook). Ik heb nog wel les bij Joost, maar dat is ook niet héél vaak. Misschien kan ik nu (na zo'n 10 jaar) wel een beetje spelen. Ik denk het wel :D

Op m'n 12de op mezelf monofoon beginnen leren spelen. Na ongeveer 2 jaar zijn daar met eigen experimenteerwerk akkoorden bijgekomen. Deze werkwijze heb ik 24 jaar volgehouden.

Sinds september vorig jaar ben ik dan begonnen met muzieklessen (solfege) en pianolessen, maar het is nog maar zeer de vraag of ik dat ga volhouden.

Trouwens ... ook de synthesevormen die ik nu beheers zijn door eigen experimenteerwerk onder de knie gekregen (FM, AWM, sampling, wavesequencing, VA en traditioneel analoog).

:doei:

niet :D

ik maak nu al ruim 11 jaar muziek , en ik kan er nog steeds geen hout van :)

Back