opnemen: moet dat zo hard mogelijk?

nomore

Lintage Vid
dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag; Maakt het eigenlijk uit hoe HARD je iets opneemt? of, gaat er iets van de dynamiek verloren als je zacht opneemt en het naderhand nomaliseert/limit/opgaint.?

en wat zou dan de beste optie zijn om een immer identiek opnameniveau te krijgen? (heb zelf al wel een limiter maar het outputniveau kan nog wel verschillen, en heb geen inserts op subkanaal alleen op main dus das ook niet echt handig).

Ik probeer altijd zo op te nemen dat de hardste peak van je input net niet in het rood komt.

Het hangt ook van je bron en je mixer af, maar in principe kan je het beste altijd zo hard mogelijk opnemen,
dan krijg je zo weinig mogelijk ruis mee.

Nog nie zoveel ervaring mee.. Kan dus wel eens een nuttige thread voor me worden!

Lastig vind ik dat de bassgeluiden (o.a. de basskick..) er al gauw voor zorgen dat de meters in 't rood schieten, terwijl het eigenlijk helemaal niet hard staat.. Jaja, compressie..blabla.. weet ik veel! :(

Plaats maar lekker veel tips! ;)

Nog een tip.

De zoekmachine.

Dit topic is a 2x voorbij gekomen. Minstens. ;)

Hmm.. Sorry Fuse, vind ik niet zo'n bruikbare tip.. :D

ik neem meestal elk geluid apart op ,zo hard mogelijk uitsturen uit de synth , zodat je dat geluid iniedergeval
later niet meer hoeft te versterken, alleen maar zachter maken in de trackmixer
daarbij inachtemend dat de schuifjes nooit helemaal bovenaan staan maar hoogstens op neutraal
luisteren , en maak af en toe een testmixdown

ik ging nog welleens de mist in door te zacht te beginnen, maar test gewoon het eerste spoor(take one)
is die hard genoeg , oke dan, next

ik ben geen geluidstechnieker , die weten de echte kneepjes van het vak

goedenavond

Origineel geplaatst door Zoidsity
Nog nie zoveel ervaring mee.. Kan dus wel eens een nuttige thread voor me worden!

Lastig vind ik dat de bassgeluiden (o.a. de basskick..) er al gauw voor zorgen dat de meters in 't rood schieten, terwijl het eigenlijk helemaal niet hard staat.. Jaja, compressie..blabla.. weet ik veel! :(

Plaats maar lekker veel tips! ;)

Ik heb er ook nog niet bijster veel ervaring mee, dus iid een goede thread. :)

Maar behalve compressie, als je je meters uit het rood wilt houden en tegelijk je muziek harder wilt, dan is het denk ik wel een optie om je versterkers wat harder te laten werken. Toch?

Origineel geplaatst door trigg
Ik probeer altijd zo op te nemen dat de hardste peak van je input net niet in het rood komt.

Het hangt ook van je bron en je mixer af, maar in principe kan je het beste altijd zo hard mogelijk opnemen,
dan krijg je zo weinig mogelijk ruis mee.

Zo doe ik het ook!

Met vocals en dergelijke (dus signalen die nogal onverwacht kunnen pieken) zet ik er vaak een compressor of limiter tussen, waardoor je voorkomt dat íe alsnog gaat pieken.

Wat Trigg al schreef is volgens mij de meest logische manier, je vermindert aanzienlijk je ruis, omdat als je zacht opneemt je vaak je signaal moet boosten en daarmee dus eventuele ruis en achtergrondlawaai mee opboost waardoor het in je mix omhoog komt drijven!
Denk aan een zanger die meetapt met zijn wijsvinger, of ademhaling, airco's, de noisefloor van diverse apparatuur, ed. Met onzorgvuldig gebruik van een compressor zijn dit soort problemen ook veel voorkomend!

ruis maak ik me niet zo druk om.. zeker met synths valt dat wel mee. Maar hoe zit het met dynamiek. Maakt het echt uit of ik een kick nou iets te zacht opneem (nah. wat is zacht ;)) en later opkrik? of is het gewoon ECHT beter om een net niet te clippen?

ow. en fuse, ik heb gezocht, maar kon niets vinden..

Origineel geplaatst door nomore
ruis maak ik me niet zo druk om..

maakt het uit of ik een kick nou iets te zacht opneem .

ja die ruis is mooi , maar die kick zou ik opnieuw opnemen

In het analoge domein kan je idd beter "zo hard mogelijk" opnemen.
Dwz net niet laten clippen en hopen dat de compressor/limiter
de extreme dynamiek (pieken) eruit haalt want anders is
de opname onherroepelijk verloren.

De nieuwe generaties 24-bitters hebben veel meer headroom en
kunnen dus iets "stiller" opgenomen worden waardoor de kans op
clippen verkleint en de opname dynamischer en natuurlijker kan klinken.

Ik neem sindskort op op -3 dB. Heb net iets te vaak meegemaakt dat je (ondanks goed afgestelde gain en synths) even te enthousiast speelt, waardoor de boel een tikje gaat clippen. Niet bijzonder vreselijk, maar wel irritant als ik het later terughoor in een perfectionistische bui.

En achtergrondruis terugbrengen begint bij de bron. Als je goeie aansluitingen maakt en niet alle kanalen open laat staan (luiheid...) dan valt het ruisdrempelniveau best mee, waardoor je een iets zachtere opname kunt maken zonder meteen gek te worden van gesis, brom- en kraak.

Gain / Fadercontrol / AD-conversie

Gain / Fadercontrol / AD-conversie

Het ligt er maar net aan over welke toepassing je praat.

Bij Live mixen hangt het heel erg van het type ingangssignaal af. De kick zo hard mogelijk gainen (die rode lampjes zitten er niet voor niets op), de snare ook hard, maar toch wat minder dan de kick (om het clippen tegen te gaan.. kan weliswaar ook met compressie.. maar dat heeft ook weer bijwerkingen die je misschien niet wil hebben). Maar bijvoorbeeld overheads of de hihat gain ik een heel stuk lager.. vaak zo rond de -6db of nog minder. Puur om nog wat aan je fader te hebben bij het mixen. Als je een overhead heel hard gaint.. kun je het volume in de mix niet echt lekker onder controle krijgen met je fader (een milimeter verschuiven en de boel gaat meteen veel harder of zachter).

Bij opnames is hard insturen vaak een goede manier om een goede signal to noise ratio te krijgen. Voor je dynamiek maakt het in principe niet zo veel uit (als je over analoge systemen praat tenminste).

Ouderwetse digitale mixers en opname-apparatuur werken zonder gain-stages.. waardoor het aantal effectieve bits dat je gebruikt minder wordt naar mate je minder hard instuurt. Echte 24 of 16 bits resolutie is alleen haalbaar bij een signaal-niveau van 0db. In de praktijk is de effectieve resolutie van een digitale opname vaak veel lager dan de theoretische. Met het effect dat je opname minder goed is dan je zou denken.

Nieuwere digitale spullen lossen dit op door gebruik te maken van zogenaamde gain-stages (de digico live-mixers maken er bijvoorbeeld gebruik van). Is je ingangs-signaal zwakker.. dan kiest de tafel automatisch een andere gain-stage.. die bij het lagere ingangs-signaal toch een hoge effectieve resolutie gebruikt. Heel slim.. en in de praktijk werkt het goed.

Erm.. tja.. dit zijn maar een paar voorbeelden die me zo te binnen schieten.

nee ik zeg niet eens dat je dat moet doen. Wat is er tegenwoordig mis met wat dynamiek? Zet de volumesaltijd zo dat het niet clipped maar dat het ook niet altijd tot de maximum is gepushed. Zodat de dynamiek goed hoorbaar is... Bespaard me een hoop compressors etc. om er dynamiek in te krijgen en een hoop editing in wavelab...

Origineel geplaatst door Alexander
Compressors halen (vrijwel altijd..) dynamiek uit een signaal.

denk dat je gelijk hebt,als je een goede sample hebt hoeft dat ook niet denk ik
een 808 sample die is gewoon af , ik heb in mijn laatste track hem op twee sporen gezet(dubbelbas)
en het trackvolume wat naar beneden , ik vindt hem wel lekker zo
die zware bas dan he

en storing door mixers en zo heb ik niet meer, ik heb geen mixer meer
doe alles mudulair met een kort snoertje inplugen:D
en het bevalt me prima, nooit meer dat mengpaneel afstellen een soort plug and play
dat mengpaneel afstellen daar gaat meer tijd inzitten dan gewoon een snoer inplugen
dat inplugen moet je wel afstellen ,dat kan dan gewoon met de pc

je elimineert ook een zwakke schakel door heel de mixer over te slaan en gelijk in de harde schijf te pluggen
nee ik ben blij dat ik hem eruit heb gehaald, ben toch alleen wat moet ik dan met al die kanalen
ik neem toch alles spoor voor spoor op, en mix het dan pas goed uit
en je blijf nog een beetje in beweging

maart je moet inderdaad rekening houden met wat R 5 zegt , ik neem alleen analoog op dat is toch weer iets anders denk ik

het is wel leuk om al die manieren te zien, kan best zijn dat ik het dallijk weer anders doe:)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Alexander
Compressors halen (vrijwel altijd..) dynamiek uit een signaal.

Ja, dat is ook de functie van een compressor. Een compressor is natuurlijk op verschillende manieren te gebruiken. (zonder nu meteen een heel verhaal over compressie af te steken). Je kunt hem gebruiken om ervoor te zorgen dat je niet in het "rood" terecht komt. (strikt genomen heet het dan een limiter, maar een limiter heeft uiteraard weer een grotere compressie verhouding). Het meest gebruikt wordt hij om ervoor te zorgen een zacht signaal harder te maken (door het opdraaien van de Gain), en er bovendien zorg voor te dragen dat het harder geworden signaal niet té hard wordt door het steeds meer te verzwakken.

Oftewel: zacht wordt harder - hard wordt zachter -> kleinere dynamiek.

Ik zou ook adviseren om altijd zo hard mogelijk je signaal op te nemen (zowel analoog als digitaal). Het verbetert de signaal / ruis verhouding aanzienlijk. Iets zachter zetten kan later altijd nog.

:okdan:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door meesha74
Het meest gebruikt wordt hij om ervoor te zorgen een zacht signaal harder te maken (door het opdraaien van de Gain), en er bovendien zorg voor te dragen dat het harder geworden signaal niet té hard wordt door het steeds meer te verzwakken.

Uit het opboosten van het signaal, dmv compressie is de maximizer ontstaan. Een opgefokte limiter die nummers op een manier verkrachten, die pas te merken is na veel luisterbeurten, slechte compressie is vermoeiend en verveeld. Ik heb veel van mijn tracks door de L2 maximizer (in mijn ogen de beste) van waves wat harder gemaakt en het resultaat is ok, toch baal ik ervan dat ik tijdens de opname sessies niet wat kritischer naar de levels heb gekeken, want met wat planning wat betreft headroom/signal to noise ratio, etc voorkom je drastische oplossingen als een compressor/limiter gebruiken als boost voor je mix. Dit is ook niet waar een compressor voor bedoeld is, volgens mij zijn de compressors er om onderscheid in een mix te krijgen en signalen gecontroleerd op te nemen, door een signaal te compressen verlaag je dynamiek, waardoor een signaal als zang tussen bijv. dynamische percussie (letterlijk) erg ver naar voren gehaald kan worden in een mix!
Geweldige apparaten, ik kan ook niet genoeg krijgen van de legendarische uitspraken over compressors:

"Goeie compressie hoor je niet!" en dat is dat!

Re: Gain / Fadercontrol / AD-conversie

Re: Gain / Fadercontrol / AD-conversie

Origineel geplaatst door CraZ

Nieuwere digitale spullen lossen dit op door gebruik te maken van zogenaamde gain-stages (de digico live-mixers maken er bijvoorbeeld gebruik van). Is je ingangs-signaal zwakker.. dan kiest de tafel automatisch een andere gain-stage.. die bij het lagere ingangs-signaal toch een hoge effectieve resolutie gebruikt. Heel slim.. en in de praktijk werkt het goed.

Hoe werkt dat precies? Hebben die AD's een soort van look-ahead functie? Achteraf moet dan de dynamiek toch gewoon hersteld worden?

Back