[Korg] Korg Wavestation EX

henkeys

Stamgast
Ik heb een vraagje over de Wavestation EX.
Ik heb deze geweldenaar nu een aantal dagen in mijn bezit, en sinds 1 dag weigert mijn nieuwe vriend nieuwe SYSEX data, onder vermelding van 'Checksum Error'.
Ook SYSEX data die eerder wel geaccepteerd werd.
Op gegeven moment moeist ik mijn EX resetten om de boel weer fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Kan dit te maken hebben met de interne batterij ? Ikz at ook al te denken aan de temperatuur waar de Kort op dit moment staat (ongeveer 32 graden). Heeft iemand een idee ?

Heb ooit ook eens een batterij van zo'n EX vervangen. Maar volgens mij zijn die EX'en qua sysex niet zo happy qua gebruik.

ot. Bamse, zit je zo erg te bibberen met die airco van je dat het typen niet meer zo lekker gaat? ;)

Thnx Bamse, ik ga die importeur vanmiddag effe bellen. Het is natuurlijk wel vreemd dat 2 dagen geleden er nog niets aan het handje was en er nu alleen maar checksums op het schermpje verschijnen....

Wavestation is een mooi ding qua geluid. Ik heb zelf ook een EX gehad. Je kan er hele "landschappen" mee bouwen.

Het groote probleem van mijn WS was de storingsgevoeligheid. Heb de bak uiteindelijk maar ingeruild omdat op een gegeven ogenblik meer foutmeldingen dan muziek produceerde :(

Hoop voor je dat het een batterij probleem is. De mijne is toen gecheckt maar bleek niet het probleem te zijn. Zal daar ook wel nooit achterkomen.

Tja.......de (EX)eigenaar van mijn EX had de batterij thuis al laten leeglopen dus ik weet niet hoe hij daarvoor presteerde, maar ik kan je vertellen dat die van mij ook niet echt op SYSEX data zit te wachten. MIDI-files pakt ie wel. Das tenminste nog iets.

Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat Daftmax en MIDI nog nooit echt geklikt heeft!!!
(maar er zit verbetering in :confused: )

P.S. probeer eens bij bijv. Altavisa.com te zoeken op "wavestation"
Er zijn genoeg sites over deze tapijtenlegger!!!!! Misschien dat er iets bruikbaars tussen zit!!!

Ik had een Wavestation (later ge-update naar EX) vanaf het eerste uur dat ie tot koop was te ongeveer 1998. Mis hem nog steeds......mwaaaaahhhh ;) Ik heb die bak echt tot de limit ge-edit.

In al die jaren heb ik eigenlijk nooit (!!!) problemen gehad met de betrouwbaarheid. Ik gebruikte het ding dagelijks, dus...

Het probleem dat jij hebt, zit hem denk ik in de 'snelheid' waarmee je Sysex probeert te versturen naar de Wavestation.
Daarom werken de midifiles van DAftmax wel, gewoon het tempo van de sequencer niet te hoog zetten. Dan krijg je dus vanzelf een lagere snelheid qua sysex :)

Ik heb zelf na 6 jaar gebruik de batterij ook eens vervangen: heel simpel trouwens. Maar ik denk niet dat je daar een probleem mee hebt.

Succes!

Hm. Het gekke is dat dezelfde SYSEX files een dag eerder nog wel geaccepteerd werden. Ik heb ook niets aan de data-overdrachts-snelheid veranderd. Nou, vanavond nog maar eens proberen.

Leuk dat de WaveStation nog steeds heel wat fans heeft !! Zal ik maar meteen een paar WS-links posten waar je 1000en presets, faqs en tips kan vinden :
http://www.seriously-productions.freeserve.co.uk/wavestation/
http://hem.fyristorg.com/twilek/ws.htm
http://www.danphillips.com/wavestation/
http://personal.lig.bellsouth.net/lig/t/b/tbritto/wavestat.htm
http://www.seriously-productions.freeserve.co.uk/wavestation/info.htm

De Checksum errors die soms optreden bij SysEx dumps, kan je vrij eenvoudig verhelpen : bv. (zoals hierboven reeds vermeld) door het master tempo van je sequencer flink trager te laten lopen.
Maar wat je ook voor ogen moet houden : een dump van een bank bestaat meestal uit meerdere individuele pakketjes = de programs (presets), de patches die in een program zitten (min.1, max 8 per program, tot 32 patches in een bank) en de wavesequences die in een patch zitten. Deze 3 onderdelen (program data, patch data, wavesequence data) zitten samen in 1 sysex bestand, maar worden als 3 afzonderlijke pakketjes gedumpt.
Soms zitten die 3 te kort op mekaar, en krijg je checksum errors, nl. als het 2e pakketje reeds begint te dumpen vooraleer de gegevens uit het eerste pakketje goed en wel geïmporteerd zijn. De buffer blijkt niet zo groot te zijn. Je kan dus checksum errors vermijden door meer tijd te voorzien tussen het dumpen van 2 pakketjes in (bv. via list editor in Cubase/Logic). :geslaagd:

Afgezien van de probleempjes die ik nu ondervind met SYSEX vind ik de Wavestation EX een topbak. Inderdaad legt deze synth een tapijt van geluid neer, daarnaast een mooi groot display. Wat me wel opviel was dat de datacard die ik achter in de EX heb zitten voor bijna de helft uitsteekt. De vorige eigenaar gaf meteen al aan dat je de card wel effe moet verwijderen voordat de EX de koffer ingaat....

Nou, nog steeds trubbels met mijn EX.
Checksums blijven komen, ook met verlaagde overdrachtssnelheid van SYSEX. Heb weer een init moeten uitvoeren....
Ga sowieso de batterij maar vervangen.

Nou, nadat de ruimte waar de Wavestation staat vandaag behoorlijk is afgekoeld heb ik mijn nieuwe vriend nog maar eens bestookt met wat SYSEX data, en ja hoor !!!! Alles werkt weer naar behoren ! Het lijkt er op dat de Wavestation EX last van de warmte heeft gehad. Iemand hier ervaringen mee ???!?

Staat je WaveStation soms in de buurt van een venster, in het vlakke zonlicht? In de regel kan je best vermijden dat een electronisch instrument wordt blootgesteld aan een temperatuur boven 40° C. Maar zo warm is het afgelopen dagen nu toch ook niet geweest :engel:

Zelf heb ik 2 WaveStation A/D's en die hebben al die jaren niet de minste storing gegeven.

Ik heb zelf een WS en hetzelfde probleem.
Ik kamp met een lege batterij die ik eerdaags ga vervangen
Het vreemde is is als ik een complete bank dump via sound diver 3
krijg ik checksum errors.. maar als ik alles in beetjes doe,
bv 10 patches per keer. dan heeft mijn ws nergens geen problemen mee.

het blijft een vreemde zaak, ik hoop dat dit aan de batterij ligt.

overigens weet iemand waar ik een patch kan downloaden waarmee ik de rom van mijn ws kan upgraden.

greetzzz Galax :okdan:

Hoi Galax,

ik kreeg nog een tip van iemand dat het mogelijk kan liggen aan losziittende DSP chips op het moederbord. Ook kan het nog liggen aan een laklaagje op de spoel van de power, waardoor de WS zijn hitte niet kwijt kan.
Ik heb mijn WS nu voor een complete check naar iemand in Elburg gebracht, indien dit goed uitpakt zal ik mijn bevindingen updaten.

Hoi Henkeys,

ik heb geen idee of je iets aan het onderstaande hebt, maar als dat het is hoef je je niet suf te zoeken naar de oorzaak.

Een tijdje geleden had ik, na een verhuizing, ook rare gebeurtenissen met mijn synths. Vooral met de overdracht van Sysex, die faalde soms spontaan en ging soms goed.

Toen mijn 2de synth ook raar begon te doen in het display werd ik achterdochtig en ben ik met een multimeter de zooi gaan doormeten....eerst vond ik niks.

Totdat ik mijn pc aanzette. Deze sloot namelijk het circuit in een groundloop. Ik had mijn radiokabel (op de shielding daarvan stond een kleine spanning t.o.v. de aarde) in mijn stereo. Mijn geluidskaart naar mijn stereo, en mijn synths naar de geluidskaart.

Via de shielding van alle kabels begonnen er dus kleine stroompjes te vloeien...die de hele zooi in de war brachten, ook problemen met het lezen van de smartmedia-card van mijn synth en ook sysex-drump problemen.

Sinds ik die radiokabel eruit heb getrokken heb ik nergens meer last van....

Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar misschien is het iets anders.

Groeten,

RUtger

een hele oude thread zie ik maar de enige over de wavestation...

maar ik heb met mijn wavestation wat front 242 sounds geprogrammeerd :

altijd leuk om te leren... :)

Attachments

• frontWS.mp3
    1.021,6 KB · Bekeken: 73
Back