Waarom heb je wel vette vco's en geen vette lfo's?

fuse

Gepokt en gemazeld
Origineel geplaatst door mono-poly
Waarom heb je wel vette vco's en geen vette lfo's?

Ik vond het een mooie vraag.

Je kunt een VCO ook als LFO gebruiken.
Maar als je hem als LFO gebruikt dan hoor je hem niet direct.
Hij bestuurt alleen maar. Dus vet hoeven klinken hoeft dan niet.

je lfo hoeft tock alleen maar een frequentie te maken?

die waveshape hoor je alleen terug in de modulatie(het effect dan)wat zou een hele vette lfo dan beter doen dat een
dunnetje?

Verklaar dan eerst eens wat 'vet' is...

In de thread over Jomox' nieuwe drum-telg had ik een stukje gequote van de site omdat het in die context eigenlijk nergens op slaat de LFO vet te noemen.. da's gewoon populaire verkooppraat. Want in het geval van die drumbak zal je nooit de LFO als geluidssignaal eruit kunnen persen, je kan het enkel als controlsignaal gebruiken.

Misschien is 'vet' voor Jomox de verschillende vormen die je allemaal kan kiezen, zal wel vrij standaard zijn als je Nord gewend bent :D

De opmerking van mono is meer eentje vanuit een analoog oogpunt. (Bijv de 3e VCO van een minimoog die tevens als LFO kan dienen is net zo vet als VCO 1&2) Maar dat gaat niet op voor de Xbase999!

Ik heb hier ook al eens over nagedacht.

Over een ramp..

Voor een VCO (in audio range) maakt het volgens de kenners niet uit of in nu van hoge spanning naar laag gaat of andersom..

Maar als LFO maakt dat natuurlijk verrekte veel uit.. Als je er bijvoorbeeld een VCO pitch mee aanstuurt.
Zo ook bij FM modulatie. Kan me niet voorstellen dat het niets uit maakt?

En als je een slechte wavevorm hebt uit een LFO en je stuurt er de pitch mee aan, dan hoor je dat toch ook? Of anti-aliast je oor dat er al uit.. Het verschil tussen een blok als LFO en een triangel of ramp is ook erg goed hoorbaar.

Ik zal deze week eens proberen wat geluidsfragmenten op te nemen..

Attachments

• vco_lfo.jpg
    vco_lfo.jpg
    4,2 KB · Bekeken: 91
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb hier ook al eens over nagedacht.

Over een ramp..

Voor een VCO (in audio range) maakt het volgens de kenners niet uit of in nu van hoge spanning naar laag gaat of andersom..

Maar als LFO maakt dat natuurlijk verrekte veel uit.. Als je er bijvoorbeeld een VCO pitch mee aanstuurt.
Zo ook bij FM modulatie. Kan me niet voorstellen dat het niets uit maakt?

En als je een slechte wavevorm hebt uit een LFO en je stuurt er de pitch mee aan, dan hoor je dat toch ook? Of anti-aliast je oor dat er al uit.. Het verschil tussen een blok als LFO en een triangel of ramp is ook erg goed hoorbaar.

Ik zal deze week eens proberen wat geluidsfragmenten op te nemen..

Volgens mij bestaat er echt wel een groot verschil in uiteindelijke geluidskwaliteit tussen verschillende LFO's, sommige LFO's hebben een vorm die bij bijvoorbeeld VCO modulatie veel natuurlijker klinkt.

Heren modulaire synthgebruikers.

Zet een een LFO op een VCO en moduleer dat LFO met 2 andere LFO's.
Eentje op de frequentie van de LFO en de ander op de amplitude van de LFO.
En wanneer hoor je duidelijk een verschil als je een van de 2 LFO's de gain van 0 omhoog draait?

Verschil zul je wellicht horen, maar ik vraag me sterk af of het effect groot is.

He leuk, Johnny, bij de Virus kan je een LFO tussen die twee extreme vormen instellen. Je zeg de LFO dan op triangle en verandert dan LFO shape (zo heet het geloof ik)... Helemaal clockwise is dan hoge, andersom is lage spanning. Als je hier een andere LFO op gooit kan je dynamisch van hoge spanning naar lage spanning dan wordt het helemaal leuk. Wel eens gedaan op een bandpass filter.

En dat vinden ze bij Jomox ook, LFO's zijn vet en klinken niet....

Dit is de enige vette LFO die ik ken (de andere zijn slechts nuttig :) ).

Attachments

• lfo 2.jpg
    lfo 2.jpg
    5,5 KB · Bekeken: 93
Arv was me dus net voor. Maar de klassieker van LFO, oftewel het nummer "LFO" heeft voor zover ik weet een hoes zoals het plaatje wat ik heb geplaatst. Alleen de mijne is zilverkleurig.

Die track is zoals iedereen wel zal weten met recht moddervet. Is ook nauwelijks op een normaal volume te draaien want dan begeven de ramen het :)

conclusie: De werking van een LFO is vet, en de LFO zelf ook mits het een is die -bij sommige synths- hoorbaar gemaakt kan worden op zichzelf. Als je de LFO hoorbaar maakt dmv modulatie op een VCO dan is de VCO vet en niet de LFO

toch? :)

Origineel geplaatst door fuse
Heren modulaire synthgebruikers.

Zet een een LFO op een VCO en moduleer dat LFO met 2 andere LFO's.
Eentje op de frequentie van de LFO en de ander op de amplitude van de LFO.
En wanneer hoor je duidelijk een verschil als je een van de 2 LFO's de gain van 0 omhoog draait?

Verschil zul je wellicht horen, maar ik vraag me sterk af of het effect groot is.
Kom je het een keertje bij me uitproberen?

Maar een VCO stuurt toch ook alleen maar een kale golfvorm uit? Is een VCO zélf vet (de oscilator), of is het filter vet? En kan er meer verschil tussen LFO's zijn dan verschillen in aliasing? Of zit er écht verschil tussen een saw-LFO uit de ene synth en een saw-LFO uit de andere? Frequentiebereik kan ook nog uitmaken trouwens.

Of zit ik er nou ontzettend naast te lullen?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar een VCO stuurt toch ook alleen maar een kale golfvorm uit? Is een VCO zélf vet (de oscilator), of is het filter vet? En kan er meer verschil tussen LFO's zijn dan verschillen in aliasing? Of zit er écht verschil tussen een saw-LFO uit de ene synth en een saw-LFO uit de andere? Frequentiebereik kan ook nog uitmaken trouwens.

nee, je hebt gelijk. Op elke synth is het weer anders

Het is moeilijk te zeggen, een VCO is meestal de klank-bron en de LFO de modulator. Als je het over 'vet' hebt, dan heb je het meestal toch over de klank...dat maakt het verwarrend. En het feit dat je op sommige synths de LFO ten horen kan brengen door de frequentie op te schroeven tot (!) VCO niveau maakt het niet minder verwarrend

bijv, vind je mogelijkheden 'vet' ? vind je het 'vet' als je een modulatie-matrix hebt ookal klinkt er nog niets? vind je het 'vet' als je 60 verschillende waves kan layeren met elk een eigen envelope+filter enz? in dat opzicht kan een LFO vet zijn.

Maar zodra een LFO de frequentie-regio van een VCO bereikt, dan is het geen LFO meer maar een HFO!!! :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon

Ik denk dat een VCO op zich wel "vet" kan zijn, maar dat daar eigenlijk een soort van onnauwkeurigheid mee bedoeld wordt. Ik kan het niet bewijzen (heb niet eens een oscilloscoop staan oid) maar ik denk dat als je een "perfecte" zaagtand genereert (als dat al mogelijk is) deze minder muzikaal / prettig in de oren klinkt dan eentje die er wat minder netjes uitziet. Kleine random afwijkingen zullen toch extra boventonen genereren dus het zal voller / vetter gaan klinken. En dan heb ik het nog niet eens over het ontstemmen als je bijvoorbeeld 2 VCO's gebruikt, maar dat is natuurlijk algemeen bekend.

Maar een "vette" LFO blijft natuurlijk onzin, omdat diens invloed pas hoorbaar is via 1 of meerdere VCO's. Net zo min kan je bij FM praten over een "vette modulator".

Wat mij betreft mag dat hele "vet" sowieso wel eens vervangen worden door een ander woord. Als je op Marktplaats kijkt is tegenwoordig alles vet, tot geluidskaarten voor PC's aan toe.

Back