Roland EXR-3/5 of Roland AV 7/76

Omega

Nieuwkomer
Hallo,

Ik weet niet welke van deze keyboards nou de beste zijn.

Is dat:

Roland EXR-3
Roland EXR-5
Roland AV 7
Roland AV 76

Ik wil de beste uit deze gaan nemen maar weet niet welke. De Roland EXR-7 is er ook maar die wil ik niet hebben omdat het mij financieel niet uitkomt. Wat zijn jullie meningen hierover?

Nou, als je puur naar typenummers kijkt kom je denk ik op 2 soorten uit - een EXR of een VA.

De EXR-5 heeft als enige zichtbare extra een diskdrive voorzover ik kan zien. De rest is allemaal identiek. Heb je dus MIDI's op flop, dan zou je die kunnen kiezen.

De VA (niet de AV) is een arranger. Je hebt dan behoorlijk wat meer power in de sequencer liggen - zelf 'styles' laden is een mogelijkheid, wat je in feite een zelfgemaakt begeleidingsritme geeft - en het is qua specs een stukken beter gevuld apparaat.

Als je die 2ehands zou kunnen krijgen voor die prijs, dan liever dat. Dubbele polyfonie, diskdrive zit er sowieso al in, en de instrumenten in keyboards worden niet elk jaar met ongelofelijke overkill verbeterd, dus qua kwaliteit moet 't ook niet veel schelen. De VA-76 is als het goed is identiek aan de VA-7, alleen met meer toetsen. Oh, en nog een zipdrive ingebouwd. En die zijn wel leuk, want daar kun je gelijk al je styles op kwijt.

Als de toetsenkwaliteit van de VA's net zo is als die van de G1000 valt de EXR al helemaal af.

De EXR en VA zijn andere machines hoor, met de VA kun je samples laden, hij bezit over variphraze processing technology, zo kun je bijvoorbeeld je keyboard "baby I love you" laten zingen timestretching), de VA's hebben disk- en ZIP-drive en een touch-screen en zij zeer gebruiksvriendelijk. Ze hebben ook een heel pak PCM sounds en zogenaamde supersounds, one-touche settings om automatisch je klanken bij je styles te kiezen en een soort musicfinder (muziek database die automatisch de bijpassende style / ritmeaccompagnement bij een bepaalde song vindt) De VA7 en 76 vond ik persoonlijk wel een leuk ding om als ambience machine wat live te spelen, denk erom het is geen synthesizer, maar hij beschikt wel over een sequencer 16-track.

Is het ook zo dat je dan je eigen melodies/ritme's/samples kunt laden afspelen op de VA? Is de VA dus beter dan de ERX?

Houd er rekening mee dat dit forum vooral bedoeld is voor synthesizers en aanverwante studio-apparatuur.
Misschien is het efficienter om je vraag te stellen op http://www.keyboardforum.nl?

Back