Samples, hoe archiveren jullie?

G

Guest

Guest
Well de titel van dit topic zeget eigenlijk al genoeg.
Ik hed de search functie gebruilt, maar daar kwn niet veel soeps uit.

Ik vraag me af hoe iedereen z'n samples bijhoud.

Er zijn ondertussen zoveel manieren

drums -> kick, bass, snare, hihat enz, enz, of per instrument: tr909, tr808, Alesis dm5 en dan misschien pere geluid?
synth -> mini moog, korg poly800, tb303, of per sound: strings, pad, noise, enz?
titel v/d cd waar ie vanaf komt, eigen brouwsel, enz.

ik begin terwijl ik bezig was best wel af te dwalen van mijn eerste manier, omdat het zo veelzijdig kan.
Als ik klaar ben, dan exporteer ik wel alls synth patches als sysex en alle samples samen met m'n logic file en creamware setup naar een cd of dvd.

Het moet gewoon duidelijk en snel te vinden zijn.

Hoe lossen jullie dit op?
Alvast bedankt

Ronald

Untitled Preset
Untitled Preset2
Untitled Preset3
Untitled Preset4
Untitled Pre..... ;)

Maarre ff serieus dan, kan ook best wat tips gebruiken.

Wat ik doe iig is op een aparte HD in de PC een map maken met idd een hoop sampledirectory's bij naam vd instrumenten. mocht ik iets willen samenstellen doe ik dat met recycle en laad ze in. mocht ik dr tevreden mee zijn; save ik ze naar zips..
"next disk!"

op een pc heb je naar mijn inzien een hoop inzicht in je library,alleen kan ik aanraden namate je disk voller wordt dit niet "ff" tijdelijk naar een andere schijf te zetten.. :erm:

hehe t is bij mij vreselijk chaotisch, maar ik kom er wel uit, aangezien ik t toch zelf zo aangelegd heb.

Origineel geplaatst door Pjotr G
hehe t is bij mij vreselijk chaotisch, maar ik kom er wel uit, aangezien ik t toch zelf zo aangelegd heb.

Damn, daar hebben we eigenlijk niet veel aan, maar dat is idd wel logisch, want het zijn jouw samples.

:D

Wie kan er in een soort van template laten zien hoe hij/zei z'n samples geordend heeft?
Ik vraag niet om de partituur van je laatste hit te laten zien, dus ik hoop niet dat dit als een soort van "beroeps geheim" gezien wordt.

Er zijn verschillende manieren, maar ik ben er eigenlijk nog steeds niet tevreden over, ik zoek iets waarin je snel kan zoeken. Heeft iemand ervaring met de database functie in wavelab ?

Ronald

Als het om sample cd`s gaat...hele map kopieren. Map geef ik de naam van de CD
Als het om zelfgebrouwen samples gaat, aparte map met de naam homebrew ;)
En mappen met de namen van de sampler(s) met daarin een ratjetoe van verschillende samples in het juiste formaat...

Dit alles op een aparte partitie en natuurlijk backup op dvd en de nodige diskettebakken :-)
Diskettes zijn gelabeld op type sample (drums, strings, vocal of met de naam van het projectje)

Geen database, kost me teveel tijd

Verder werk ik bijna niet met samples :dubbel:

Het begint heel netjes, per tijdsvak/project > per instrument/genre > origineel/tweaks en dan na een sample of honderd verschijnen de eerste foutjes in mijn systeem en beginnen er van die rauwe mappen te ontstaan als kut%$&%^en, gdvrdmmsktmzk, pppp, blahblah34, zoooi13, etc.

Het beste volgens mij is even met pen en papier wat catagorien opschrijven, een soort van indeling maken van wat voor doelen je samples hebben.
Daarna mappen maken van elk nummer, een aparte map 'samples' (waarin je mappen met elke bovengenoemde catagorie maakt en verder onderverdeeld), in de mappen met je nummers zorg je dat je tijdens het maken van je nummers al je samples voor dat stuk gebruikt saved in een map binnen de titelmap.
Zodoende voorkom je ook dat softwaresequencers/samplers moeite hebben met het localiseren van al je bronmateriaal, mocht je ooit op een ander systeem overstappen. Vaak heeft een sequencer ook een functie, 'save project bones/files/etc.' waardoor je makkelijk al je samples en settings in een map binnen je titelmap kunt saven.

Alles sorteren op afkomst, etc. lijkt me erg veel werk en een beetje zinloos, maar wie ben ik?

Succes!

thanks, zie je, we komen er wel 8)

nog meer recepten voor een georganiseerd sample archief?

Voor mn A4000 is dit het plan... ik heb hem nog niet zo lang, dus ben nog maar kort op deze manier bezig...

Ik heb op zijn HD drie partities:

1. samples

Losse samples... met categorie sample namen

dus:

dr_909_bd1
voc_lyncolins_think
synth_303_bass1

2. sample banks (multi's)

mapje per multisampled instrument:

superwave_ld1
rm1x_bass1

3. projects

Hierin staan verschillende mappen, per project:

hiphop1
club1

etc...

Drums-percussie
- kits
-- tr-909
-- tr-808
-- linndrum
- loops
-- percussie
-- breaks

Synths
- bass
-- multisamples
-- single
- lead
- pads
- strings

Vocals
- Acappella
- Schreeuwende negerinnen

Projects
- Nu mee bezig

Zo ziet het er biuj mij ongeveer uit. Ik houd wel van een beetje orde. :)

Ook handig kan zijn een file-rename programmaatje. Kun je files in één map in één keer een zelfde soort type naamgeving meegeven inclusief nummering, etc. Moet er zelf nog aan beginnen, maar het lijkt me handig.

Even wat algemene (Windows)tips als je niets wil kwijtraken:

1 maak een aparte partitie aan voor je muziek. Zorg er in ieder geval voor dat je muziek niet op dezelfde partitie staat als windows. Zo kun je ook na een gecrashed systeem je data redden door het OS opnieuw te installeren of door de harddisk in een andere PC te hangen. Helaas worden de meeste pc's vanuit de winkel met 1 partitie geleverd dus mijn advies met een nieuwe PC: Begin eerst met het opnieuw indelen van je schijven.

2 gebruik een goede file manager zoals Total Commander. Met de Explorer van windows is niets mis, maar zoeken is niet zo eenvoudig als in de Commander. En je kunt er ook veel uitgebreider mee zoeken als je dat wil.

3 zorg voor goede file names. We leven niet meer in het DOS-tijdperk en 'Dr Evil you look very toight.wav' is dus beter dan 'drevilto.wav'

4 Koop een spindel DVD's en maak BACKUPS. Let hierbij op dat je ook je originele plugins en sequence-programma's bewaard want een project met alleen samples wil je ook niet. -cannot load plugin- Komt bekend voor?

5 De indeling van je bestanden is moeilijk omdat je te maken hebt met een hierarchisch systeem. Waarschijnlijk zijn er voor elke sample meerdere categorieen (folders) te verzinnen. Komt de bovenstaande sample uit 'Movies' of uit 'Vocals'? Of nog erger: uit allebei? Dat moet je dus zelf bepalen.

Enkele tips :
- twee (identieke) opstartpartities met telkens een identieke systeem configuratie
- alle samples op een externe 250 of 500GB LaCie schijf (firewire), of op een RAID server
- backup 1 : een identieke kopie op een (of meerdere) aparte LaCie schijf (en in een (beveiligde) kluis leggen)
- backup 2 : DVD-R(w)
- een aparte map per sample CD/library, met telkens duidelijk omschreven subfolders
- in de mate van het mogelijke gelijkaardige sample CDs groeperen in hoofdfolders, en indelen per klankgenre
- gebruik een sample browser/database : bv NetMix 3.2 in combinatie met RipIt van Creative Network Design

http://www.creativenetworkdesign.com/

The Ultimate Cross-Platform Sound Library and Project Management Software

NetMix enables audio and video editors to search and audition sound effects, samples, and production music lightning-fast and transfer sounds with the click of a button into Cubase, Nueno, Logic, ProTools, Avid, Digital Perfomer, Premiere, After Effects, Shake, ... The world’s largest post production studios and game development companies have installed NetMix, replacing virtually all competitive products.

FEATURES :
Mac+PC cross platform
Fastest Boolean search including Thesaurus
Bin management, drag’n’drop to Avid
Bin-to-Bin transfer with transfer flags
Powerful spot-to-track functions
Up to 192 kHz, 24 Bit, 5.1 playback
ReWire and Core Audio support
Plays and converts BWF, AIFF, SD2, MP3, AAC
Customizable multi-user “NetMix Server”
Scalable from 1 to 100+ users
Local, network, and HTTP playback

ik heb alle samples op cd, dvd, hd (aparte partitie), vynil, etc... Elke project heeft zo zn eigen folder (op elk toestel dezelfde naam) waar alle midi files, song files, samples, programs in zitten van dat project . En eventueel text files met extra notities met settings van synths, groovebox, platen, speech/ vocal text of andere zaken.

samples zijn geordend:
drums (kick, snare, hat, ... )
bass
instruments (piano, strings, synths,...)
percussion
vocals
various samples
etc
etc

projects:
hiphop (project x, project y, ..)
lounge (....., ..... )
etc
etc

zowiezo een scheiding tussen samples en loops. want dan hoef ik niet meer in het 'loops' mapje te kijken, want die gebruik ik toch niet;).
Als ik bijvoorbeeld in kontakt een vette drumkit gemaakt heb dan save ik die samples in de folder van mijn protools-sessie er gewoon bij.
dus ik heb een grote lijst met allemaal mapjes van verschillende drumcomputers/samples.. daar kies ik uit als ik mijn nieuwe kit samenstel.
voor de rest per instrument opslaan in het mapje 'samples'... en natuurlijk af en toe een backup dvd maken.

voor geluidseffecten (een kakatoe in de binnenlanden van botswana bv) die ik gebruik voor nabewerking klussen heb ik een grote database. 400 gig effecten op 1 lacie-jetser met een leuk zoekprogrammatje direct binnen te laten komen in protools, of te kopieren naar het mapje van je project op dat moment. is even een werkje archiveren en zo, maar die tijd krijg je tien keer zo hard terug.

Origineel geplaatst door Pjotr G

Ja, bij mij is het ook een drama.... (verwacht dus geen nuttige tips in onderstaand betoog :D)

Ooit begon ik in 1994 met het aanleggen van een sample-archief voor m'n modjes enzo... toen had deze jongen nog geen kaas gegeten van orde & sturctuur, dus werd alles door elkaar in grote directories gegooid. Dit is in de loop der jaren exponentieel gegroeid, maar m'n laatste grote sorteer-actie dateert alweer uit 1997 ofzo.

Nu heb ik geen zin meer om het allemaal uit te zoeken omdat als ik samples in andere mappen ga gooien, m'n HAlion-samplertje de samples niet meer kan vinden (kan je wel weer laten localiseren maar dat schiet niet op). Ten tweede gebruik ik niet meer alleen samples zoals vroegah, dus de noodzaak is wat minder.......... en zolang ik niet ga dementeren houd ik het zo nog wel een tijdje vol ;)

denk dat wel allemaal een beetje op dezelfde manier ordenen. ik doe de meeste samples zoals onacid bv al omschreef en daarnaast heb ik nog een map 'projects' (waarom engels?:S) waarin ik mijn tracks rangschik. als ik dingen heel specifiek voor een track sample, zoals een stukje op een niet-MIDI instrument of stemsample, dan plaats ik die samples in de betreffende project-map.

Origineel geplaatst door OnAcid
Drums-percussie
- kits
-- tr-909
-- tr-808
-- linndrum
- loops
-- percussie
-- breaks

Synths
- bass
-- multisamples
-- single
- lead
- pads
- strings

Vocals
- Acappella

Projects
- Nu mee bezig

Wow , was ik maar zo georganiseerd :D

ik heb alles op titel van de sample cd. En die staan op harddisk zodat ik ze snel kan benaderen.

Origineel geplaatst door DJ Fuse

voor geluidseffecten (een kakatoe in de binnenlanden van botswana bv)

Hoe heb je die kunnen mike-en ? Was zeker wel moeilijk om dicht bij te komen ? :D :D :D

Ronald

Origineel geplaatst door OnAcid
Drums-percussie
- kits
-- tr-909
-- tr-808
-- linndrum
- loops
-- percussie
-- breaks

Synths
- bass
-- multisamples
-- single
- lead
- pads
- strings

Vocals
- Acappella

Projects
- Nu mee bezig

Beetje zelfde manier, plus een hele berg nog te sortene, of zelfs nog te bewerken spul, of spul wat specifiek voor een bepaalde track/project is opgeslagen.
Zit nu rond de 8 gb aan waves, das niet veel denk ik :)
Ik gebruik best veel hardware in vergelijking met anderen denk ik, dus dat haalt de enorme noodzaak van samples van tafel.

Back