Samples, hoe archiveren jullie?

Origineel geplaatst door OnAcid
Drums-percussie
- kits
-- tr-909
-- tr-808
-- linndrum
- loops
-- percussie
-- breaks

Synths
- bass
-- multisamples
-- single
- lead
- pads
- strings

Vocals
- Acappella
- Schreeuwende negerinnen

Projects
- Nu mee bezig

Zo ziet het er biuj mij ongeveer uit. Ik houd wel van een beetje orde. :)

idd wel een logische manier

thx
Ronald

zo, doe ik het ook alleen met andere samples

drums
tr505 en tr808 en zo

hoorspelen
pietje bel en swiebertje enzo

spellen
poolchampion en tomb raider en zo

tv recordings
cnn en bnn en zo

special effects
5 cd s gehuurd van de bib. met filmeffectgeluiden ,natuur en ruimtevaart en zo

me grootste wave mappen zijn de VST audio en edits mappen

dit zijn de wavemappen die ik backup op de backup en die backup wordt ook gebackupt
en om er zeker van te zijn dat niks verloren gaat wordt de backup van de backup van de backupschijf ook weer gebackupt

nu ik er oiver nadenk zijn het wel teveel backups:D
maar er staan niet alleen samples op

:D

Interessante thread... Ik heb namelijk net een aantal avonden gespendeerd om mijn samples folder op te ruimen :D Er stond nog allemaal rommel uit 1995 bij, .IFF en .RAW files (wat?!), 8 bit .WAVs, dus ik heb alle oude rommel weggegooid en alles opnieuw ingedeeld....

Als je m'n bureau's ziet zou je niet zeggen dat ik een georganiseerd persoon ben, maar zogauw je op m'n disk kijkt is het een heel ander beeld...

Dit zijn mijn folders..

- [new] // Hierin drop ik nieuwe dingen die ik rip of download. Dan kan ik snel verder, en later plaats ik ze in de juiste directory.

- instruments // Dit zijn allemaal losse samples die toch te leuk zijn om niet te bewaren.
-- [los] bass
-- [los] bell
-- [los] brass
-- [los] flute
-- [los] guitar
-- [los] pan
-- [los] string
-- [los] synhard
-- [los] synpad
-- [los] synsweep
-- [los] synth
-- [los] vox
-- Akai Bass
-- Native American Flutes

- loops // Zogauw het veel meer wordt dan een toon/'hit' gaat het in loops. Het meeste hier is ritmes. Eigenlijk wil ik ooit 70s-80s nog gaan onderverdelen, want die is propvol... Als ik loop cd's koop met bijvoorbeeld zowel shakers als klub shit, dan verdeel ik die over de directories, want ik zoek vaker op soort loop dan op de maker.
-- 70s-80s
-- 70s-80s kits
-- bassloops
-- beats
-- electro
-- fill
-- fusion
-- guitarloops
-- jungle
-- klub
-- mainstream
-- shaker
-- world

- percussie // Bovenaan de subdirs met losse geluiden, en daaronder de samengestelde kitjes. Dit omdat ik liefst een kit in z'n geheel in de sampler laad...
-- [los] clap
-- [los] cymbal
-- [los] hiclose
-- [los] hiopen
-- [los] kick
-- [los] longdrum
-- [los] shaker
-- [los] snare
-- [los] tabla
-- [los] tick
-- [los] tom
-- [los] varia
-- _Akai Essential Sounds
-- _Dance Mega Drums 2
-- Acetone
----- Acetone Rhythm Ace
----- Acetone Rhythm King
----- Acetone Rhythm Master
-- Akai
----- etcetera....
-- Alesis
-- Boss
-- Casio
-- Electro Harmonix
-- E-MU
-- Fricke
-- Hammond
-- Hohner
-- Kawai
-- Korg
-- Linn
-- Misc
-- Moog
-- Novation
-- Oberheim
-- Roland
-- Sequential
-- Simmons
-- Univox
-- Vermona
-- Yamaha
-- Zoom

- sfx // Dit zijn alle geluidseffecten
-- animal
-- atmosphere
-- bleep
-- long
-- misc
-- nature
-- noise
-- scratch
-- short
-- weird
-- xplosion

- stylekits // Hier zet ik samplecollecties die van een bepaalde groep/lied zijn.. Ik heb lang getwijfeld of ik hier een speciale dir van zou maken, maar omdat deze zo 'karakteristiek' zijn, zijn ze eigenlijk niet geschikt om tussen de gewone samples te gebruiken.
-- Future Sound of London - Papua New Guinea Soundkit
-- Gentle Giant - Scraping the Barrel samples
-- Namlook kit
-- Wu Tang

- tools // Hier zit alleen "Metronoom piep 120 bpm loopable.wav" in

- voice // Spreekt vanzelf! Acappellas zijn volledige zang/rap liederen, praat is meestal gesampled uit films/TV/radio etc., zang zijn losse stock zang loopjes
-- acappellas
-- praat
-- zang

Pff, zo dan :slotje:

geen orde in de chaos! Telkens weer probeer ik het gaat 1 maand goed kijkende naar mijn Yamaha disk maar dan denk ik pfff mzzlz ik vindt het wel. Het voordeel van die yamaha is dat als ik een program opsla hij de samples meeneemt dus die staan allemaal door elkaar gerenamed met ***** dat erachter ;-)

maar program load en de samples zijn er weer

Ik heb wat kicks, snares, claps, hi-hats en shakers in 'n paar mapjes op de 512mb CF card van m'n MPC. Alles wat ik gebruik sample ik ter plekke van plaat, of soms van DvD, synths of zelfs cassette of MP3. Af en toe heb ik geen zin om 'n hi-hat op plaat te zoeken en die trek ik dan uit m'n 'library'.

Vroeger (S2000, S6000) was ik nog wel bezig om 'n echte library aan te leggen; drumloops hier, gitaar loops daar, bas geluiden, rhodes geluiden... Tot ik erachter kwam dat dat voor mijn muziek ZO contra-productief is. Ten eerste zit je soms avonden aan die library te sleutelen, ten tweede is samples zoeken op 'n plaat veel leuker dan samples zoeken in 'n library, ten derde is een sample veel frisser als je 'm voor 't eerst hoort. En ten vierde kom je veeeel meer verschillende samples tegen als je nooit hetzelfde sample twee keer beluistert voordat je 't 'n keer in 'n track gebruikt.

Er is niets leuker dan 'n paar tientjes stuksmijten in je favoriete tweedehands platenzaak, thuiskomen, je SP of MPC op 'sample' zetten, en kijken wat je nu allemaal weer voor moois van plaat kan trekken. Libraries zijn suf. ;)

Ik catalogiseer alleen mijn giga-samples

Deze staan er als volgt in:

Code:
::GIGA::
   -=Drums=-
                \___ -= Latin Drums=-
                \___ -= Project SAM - True strike=-
   -=Keys=-
                \___ -= Scarbee RSP '73=-
                \___ -= Scarbee WEP =-
   -=Orchestral=-
                     -=Woodwinds=-
                                            \___ -= Clarinet
                                            \___ -= Hobo
                     -=Strings=-

... and so on...
wavs staan door elkaar daar ik qua wavs alleen maar wat breaks heb

ik orden alles naar soort instrument of klank.
bijv in de drummap (hier staan alleen hits want ik gebruik pertinent geen loops)

drums: snares
kicks
hats
cymbals
perc
fx
enz

voor de synths gaat dit dan weer per soort geluid dus:
synths: pads
leads
strings
fx
enz

en dan heb ik nog een aparte map met 8 bit sounds.

voordeel is dat wanneer je bijv een snare zoekt je niet twintig mappen (909 808 hr16 enz) hoeft door te spitten om de juiste te vinden!

ik weet precies waar ik alles kan vinden, nadeel is dat je niet echt met drumkits kunt werken. maar ja op deze manier stel je voor elke song weer een nieuwe kit samen, dus je klinkt altijd anders en niemand anders gebruikt dezelfde kit in zijn song (909 om maar even een voorbeeldje te nemen) en dat is dan weer een voordeel!

ik moet nog steeds een keer al m'n Battery kits ordenen op type sample. Ik meen dat dit bij Battery 2 al voor je gedaan wordt (i.p.v. elke kit een mapje met dus allemaal verschillende sounds). Voor de rest gebruik ik eigenlijk alleen maar drumsamples die geordend zijn op hihats, kicks, snares etc.
De samples/audio tracks die ik tijdens het schrijven van een nummer maak worden opgeslagen in de map van dat nummer.

Ik speel altijd Stevie Wonder als ik een graai in mijn samplearchief doe. Ik heb al 10jaar zoveel samples gevonden/gekocht/gedownload dat ik een kast gevuld heb ermee en op die kast simpel een sticker met 'SAMPLES' gezet heb. Ik grijp nu dus nooit mis;)

Ik niet zo heel veel folders.

Standaard percussie mapjes (BD/HH/CH etc.).
Standaard 808/909 etc. folders
Een folder per project. Altijd leuk om dat weer te recyclen in volgende nummers.
New mapje, voor de nog niet gesorteerde dingen.

Minstens de helft van mijn samples zijn een jaar of 10-12 oud, en hebben veeeel harde schijven en floppies gezien. Ook die harde schijf die vond dat ie plots naar de oude 8.3 naamgeving moest gaan. Auw! Heel veel tildes. Heel veel tildes. Niet grappig. Maakte niet zoveel uit voor de oude samples, maar de rest? Auw!

-diskonext

Origineel geplaatst door lo-fi
...Tot ik erachter kwam dat dat voor mijn muziek ZO contra-productief is...

Interessante thread...

Dat contra-productieve dat komt mij ook zeer bekend voor... in m'n Amiga tijdperk waren de goeie samples wat schaarser waardoor ik een soort verzamelwoede ontwikkelde ;) Die ging door terwijl ik op de PC (met Internet) begon... En elke keer als ik nieuwe samples had ze weer keurig indelen... maargoed een dag later had je al weer een nieuwe lijst met samples :S

Er kwam geen track meer uit...

Dus ermee gestopt om nieuwe samples te zoeken... ik gebruik toch steeds meer synths en als je dan een sound zoekt tweak je tot je hem hebt. Zit soms met drums nog steeds lang te ploeteren door AL die samples... Soms is het echt beter je te beperken tot een kleiene set topsamples.

Het nadeel van een hierarchisch systeem zoals de Windows-mappen (maar andere OS'en maken zich hier ook aan schuldig) is dat een basdrum op 2 plaatsen thuis kan horen - in een bestaande kit (1 map met 'kit') en in de categorie basdrum (1 map met 'basdrums').

Het voordeel is dat er tegenwoordig toch ruimte zat is, dus dat 2 identieke samples geen nadeel zijn (dus 1 map met 'kits' en 1 map met 'aparte percussie'). Het nadeel is dat je als je een nieuwe basdrum hebt gemaakt je 'm ook in 2 plaatsen moet opslaan - 1 als deel van een kit, 1 als deel van 'percussie'.

Netmix lijkt me dus niks anders dan een slim opgezette database met afspeelmogelijkheid en met onderlinge koppelingen voor N op M relaties (1 percussie-instrument kan bij meerdere kits horen, 1 kit kan meerdere percussie-instrumenten bevatten), alsmede het gebruik van categorieën en overige meta-informatie. Wil je dit on the cheap omzetten voor eigen gebruik, dan zal je zoekmachine de file explorer zijn en de meta-informatie in de bestandsnaam zelf moeten staan, dan wordt die dimensie al vast overgenomen en kun je de mappen voor bijv. kits gebruiken. Dus een map voor een drumkit zou worden:

acoustic_1
- acoustic_kit_1_bassdrum_001_v040.wav
- acoustic_kit_1_bassdrum_001_v080.wav
- acoustic_kit_1_bassdrum_001_v120.wav
- acoustic_kit_1_bassdrum_002_v040.wav

etc.

Wat mijn eigen rangschikking betreft, ik heb nog plannen om alles ooit een keer te sorteren en allemaal breaks op te choppen met ReCycle of zo, om ze dan apart als instrument en kit op te slaan (aaargh). Momenteel zit er totaal geen ordening in. Alles staat door elkaar. Ik ben wel blij dat het enige wat ik zal hoeven te doen allemaal percussie (one-shot) gerelateerd is, de rest van de geluiden komt bij mij uit 'fixed' ROMplers. Maar sowieso, het is wel gaaf om gewoon eens dat als project te nemen, zelf spul te bouwen en een eigen library aan te leggen ipv een track te maken.

Sidenote: de NI kits van Synthetic Drums vond ik wel erg gaaf, maar het lijkt me niet absurd moeilijk om zo iets te maken.. toch maar eens aan de slag, dan.

Origineel geplaatst door OnAcid
Drums-percussie
- kits
-- tr-909
-- tr-808
-- linndrum
- loops
-- percussie
-- breaks

Synths
- bass
-- multisamples
-- single
- lead
- pads
- strings

Vocals
- Acappella
- Schreeuwende negerinnen

Projects
- Nu mee bezig

Zo ziet het er bij mij ongeveer uit. Ik houd wel van een beetje orde. :)

Zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit, op die negerinnen na, die belden bij mij af 8D

F:/program files/samples

accapella's
samples 1 (losse stemmetjes, geluidjes, etc)
samples 2
etc...
sampled (loops uit bestaande tracks)
hip hop I (samples voor beats)
hip hop II
etc...
Korg Karma (aparte mappen met drums, leads, etc.)
Korg Triton
etc...
Roland
Akai
drums (aparte mappen met kicks, hats, cymbals, etc.)

enzovoort...

Re: Samples, hoe archiveren jullie?

Origineel geplaatst door RoonSmits
Well de titel van dit topic zeget eigenlijk al genoeg.
Ik hed de search functie gebruilt, maar daar kwn niet veel soeps uit.

Ik vraag me af hoe iedereen z'n samples bijhoud.

Archiveren? Waarom zou je? Ik heb gewoon alles door elkaar staan en
gebruik een zelf-geschreven programmaatje om random samples
bij elkaar te zoeken.

Back