Vervorming/resonantie in PA speakers?

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Er zit een resonantie of eigenlijk meer een vervorming in de PA speakers van onze set.
Door met de EQ van de mixer te spelen kwamen we er achter dat dit optreedt in het frequentie gebied rond de 500-1000 Hz.
We hebben nagenoeg uitgesloten dat her probleem in de versterker zit (maar dat gaan we nog even 100% uitsluiten komende week, we hebben tijdelijk de beschikking over een andere set, zodat we even speakers kunnen uitwisselen).

Powered mixer: Yamaha EMX 860ST
Speakers: Power Works RS 152X (made by HK), passief, aangesloten via Speak-On kabel.

Heeft iemand een idee wat enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, en evt. ook hoe je zoiets kunt verhelpen?

Laatst gewijzigd:
Weet je zeker dat het de speakers zijn en dat het niet een staande golf is in de ruimte waar ze in staan?

Ja, lijkt me inderdaad meer de ruimte! zet ze eens een keertje in een andere ruimte of nog beter: buiten. De meeste speakers hebben wel een bepaalde freq waar ze iets gevoeliger zijn maar dat mag nooit heel erg veel zijn...

Ik zeg: 't is de ruimte. (nou vind ik een gebied tussen 500 en 1000 Hz wel een vrij groot gebied... Da's een heel octaaf!)

Gebruik inderdaad eens een andere set luidsprekers in dezelfde ruimte, met dezelfde muziek en dezelfde apparatuur eraan.
Blijft het probleem in dat frequentiegebied, dan is het de akoestiek van de ruimte die optelling geeft in geluidsdruk bij die frequentie. Een goeie EQ is dan een oplossing, of aanpassingen in de vorm van basstraps die in resonantie treden in dat speciefieke frequentiegebied, en zo een deel van de geluidsenergie absorberen (-goed!).

Het zit 'm niet in de ruimte/akkoestiek, we hebben ze ook op heel zacht volume geprobeerd. Bovendien klinkt het niet als een vervorming door slechte akkoestiek, het klinkt meer als een soort van vervormd bijgeluid, dat minder wordt als je de 500 en 1000 Hz banden van de EQ dichtdraait.
We hebben overigens ook even (voorzichtig) een powered monitor op de output aangesloten, en die geeft die vervorming niet weer. Ook als je die powered monitor op de normale monitor line output aansluit is het geluid normaal.

Anyway, donderdag kunnen we de boel uittesten samen met een andere set.

Back