CC's, Sysex...

pjeut

Ouwe rot
...Tja, voor de meesten van jullie waarschijnlijk bekende fenomenen. Maar, hoeveel en hoe maken jullie er nu daadwerkelijk gebruik van, en dan bedoel ik van het meenemen van dergelijke data in een sequentie.

Ik werk momenteel voornamelijk met m'n RM1x als sequencer, want de PC is meestal bezet. Dat betekent dus ondermeer ik bij elke nieuwe pattern elke track open met een sysex-boodschap (ongeveer 20 karakters) om voor m'n Roland SC-155 het betreffende MIDI-kanaal dicht te gooie (behalve natuurlijk voor het kanaal dat de SC juist wél moet afspelen).
Dit werkt op zich wel, maar ik heb toch het knagende gevoel dat ik iets verkeerd / onhandig / te gecompliceerd doe.

Dus, graag jullie ervaringen hiermee. En nog iets, graag even een beginners-uitleg van wat sysex-dump nou precies is.

Cheerz!

Pjeut.

Ik neem regelmatig draaien aan de knoppen van de Virus op in de sequencer van de W30. Dat vertaalt zich allemaal in CC's. Ik zou niet inzien wat met deze werkwijze mis is, hoor ;)

:doei:

het gaat mij dan ook vooral...

het gaat mij dan ook vooral...

...om dingen als het aansturen van de interne fx van een synth, of de panning, etc.. Niet direct dingen die in verband staan met een knop van je MIDI-controler (dacht ik). Maar goed, misschien zie ik het verkeerd.

Met control changes kan je bv. reverb, chorus, cutoff, resonance en je ADSR per kanaal beinvloeden. Welke control changes worden geaccepteerd per synth kan je vinden in de manual.

Control change nummers varieren van 0 tot 127, net als een program change. Standarisatie van control changes zijn min of meer vergelijkbaar met standarisatie van program changes: bv. general MIDI definieert bepaalde control nummers voor reverb en chorus. Idem voor XG.

cutoff & resonance dat zijn bv. filter instellingen. Die ken je denk ik wel. Die kunnen dan bv. in je track aangepast worden tijdens het afspelen. Ik denk dat dit wel nuttig kan zijn ;)

Het standaard MIDI protocol ondersteunt bv. commando's als note on, note off, polpyphonic key pressure, program change, control change, aftertouch, ....

Een system exclusive is min of meer data bestemd voor een bepaald model synthesizer dat niet standaard in de MIDI specificatie is opgenomen.

Er zijn grofweg twee methodes om parameters die niet gestandariseerd zijn over te zenden: via sysex, of via zogenaamde "RPN's en NRPN's" al dan niet Registered Parameter Numbers. Deze PN's worden verzonden via control changes (de data entry control change om precies te zijn). Roland maakt daar wel eens gebruik van.

Bv. als jij bepaalde dingen op je SC155 wil veranderen als vibrato, cutoff en resonance per kanaal, dan gaat dat (helaas) niet met standaard CC's maar dat moet je met een RPN/NRPN verzenden in dat geval.

Wil je iets speciaals wil, bv. geluiden editten, gegevens backuppen, etc dan kan je dat met system exclusives doen. sysex wordt bv. veelal toegepast om bijvoorbeeld sounds te up/downloaden via een editorpakket op je PC.

sysex in een MIDI sequence kan voorkomen, maar dan bv. om bepaalde kleine wijzigingen aan te brengen in bv. een huidige geselecteerde patch.

Ze heb ik ooit wel eens iets gemaakt waarbij de oscillator settings van 'double' naar 'single' (en andersom) werd geschakeld van een bepaalde part, in een track. Dat moest met een korte sysex.

In sommige gevallen modelleert het sysex systeem van een synthesizer letterlijk toegang tot het RAM van het apparaat. Rolands hebben dat wel eens. In de sysex header van het sysex protocol geef je dan letterlijk een adres op. Via bepaalde methodes kan je bv. uitrekenen dat als je bv. patch 16 op bank 3 wil overschrijven dat je dan adres huppeldepup moet nemen.

Hoe sysex werkt verschilt dus per synth. Elk merk heeft zelfs zijn eigen ID nummer in de sysex. Een sysex ziet er globaal zo uit: F0 <ID nummer> <model nummer> <data bytes> F7. Kortom aan de 2e byte van elke sysex zie je voor welk merk synth de sysex bestemd is! Is dat nummer bv. 41H dan betreft het een Roland. Hoe de data bytes georganiseerd zijn verschilt wel per synth. Dat is 'vrij invulbaar' voor de bouwer.

Als je de (complete, engelse) manual van een synth hebt, dan vindt je achterin een appendix met beknopte beschrijvingen van alle sysex zaken die mogelijk zijn met de synth.

Hopende hier mee duidelijk geweest te zijn :)

Origineel geplaatst door Danny
Ik neem regelmatig draaien aan de knoppen van de Virus op in de sequencer van de W30. Dat vertaalt zich allemaal in CC's. Ik zou niet inzien wat met deze werkwijze mis is, hoor ;)

Damn, een W30 :) Daar ben ik mee begonnen... waar blijft de tijd. Moeilijke seq btw...

On topic; ik gebruik altijd sysex.
Een dump is de inhoud van de memory van je apparaat backuppen. Hij zend dat alle data die opgeslagen is uit, zodat je die met een ander apparaat kan opnemen. Als je geheugen batterij dan leeg is, dan kan je op deze wijze je presets en dergelijke terugzetten...

Origineel geplaatst door Mad Dan
Damn, een W30 :) Daar ben ik mee begonnen... waar blijft de tijd. Moeilijke seq btw...

:confused: ... Ik vind hem juist erg makkelijk en straight forward. Overzichtelijker dan een MC500 MkII en vergelijkbaar met die van een Yamaha SY99 :okdan:

Maar ja ... terug on topic want hier is de topicstarter natuurlijk niets mee ;) (sorry Pjeut :o: )

Tja Pjeut, niet om het in te wrijven, maar dat leed doe je jezelf toch wel een beetje aan... :o:

Een Sound Canvas heeft nou eenmaal geen geheugens en geen directe edit knoppen ... dus alle geavanceerde dingen die je ermee uithaalt moet je iedere keer herhalen, en zijn ook niet simpeler te doen.
Als je een doosje hebt waar dat minder van toepassing is, zal je zien dat de sysex behoefte al gauw lager wordt.

... sinds ik m'n Sound Canvas alleen nog maar voor het afspelen van MIDI files gebruik, heb ik eigenlijk geen sysex meer gebruikt! Maar vroeger, ja vroeger..... mooie tijden! :D

Oh ja... Sysex dump? Dat is niets anders dan dat je een apparaat z'n huidige instellingen laat 'dumpen' via sysex.
Als je dit dan opneemt met een sequencer en later terug zou spelen staat je apparaat weer precies zoals het was.
Ik geloof niet eens dat een Sound Canvas dat kan. Synths met geheugens kunnen vaak alle ingeprogrammeerde sounds in één kwak naar buiten gooien.

Een soundcavas is inderdaad heel beperkt. Mijn stelling is altijd om problemen bij de bron aan te pakken, anders blijf je brandjes blussen. Dus Hans heeft een put, ik zou toch eens nadenken om de SoundCanvas buiten te smijten :) Je tegenwoordig voor weinig leuke multi timbrale midi modules met patches, bv een Roland JV-1080 of een module uit de JD-serie.

No sweat, mijne heeren...

No sweat, mijne heeren...

...ik zie m'n RM1x een beetje als het geheugen voor de modules, waaronder de SC. Ik heb gewoon ergens een "dummy"-pattern staan waarin alle sysex staat. Iedere keer als ik iets nieuws wil maken, kopiëer ik die pattern eerst naar de eerste sectie, en vervolgens kinkel ik alle sysex-strings er uit van de SC-kanalen die ik wél wil horen.

Los daarvan, zo'n SC begint toch wel een beetje "veel gedoe voor weinig geluid" te worden. En toch, voor de muziek die ik veel maak voldoet hij nog steeds goed.

Overigens, de grondopzet van deze thread is om na te gaan hoeveel gebruik jullie maken van CC's en sysex-en in sequencers. En dan met name hardware. Daar heb ik nu wel een beetje antwoord op gekregen.
Ik weet dat software-sequencing een ander verhaal is, hoewel ik daar niet zo in zit. Jaren geleden hééél veel gedaan met die ouderwetse cakewalk, ongeveer een jaar geleden overgestapt op een pobeerversie van Cubase, maar daar ook al weer een half jaar van afgestapt. De computer gaf teveel problemen, vooral door veelvuldig internet-gebruik door m'n kinderen. Daarnaast gebruikt m'n vrouw hem zeer veel voor haar eigen bedrijfje.
M'n nummers schrifj ik weg naar DCC, en van daaruit gaat het wel de PC in voor mastering en branden naar CD.

Groeten,
Pjeut.

Ik maak trouwens wel regelmatig gebruik van CC's om wat variatie in de klank etc. te gebruiken.
Op m'n masterkeyboard kan ik middels een viertal schuifjes een aantal predefined CC's uitsturen, dus dat gebruik ik graag.
Had ook nog zo'n controllerdoosje, maar dat gebruikte ik zo weinig dat ik die heb weggedaan.

Ik gebruik het liefst synths met een modulatiematrix waarbij je zelf bepaalt met welke CC je welke synthesefactor 'aanpakt'. Bijv. bij een Waldorf Microwave is dat uitstekend opgelost, omdat je daar ook weer vier (toeval? vier is eigenlijk wel genoeg!) CC's kan routen in de modmatrix. Bij m'n MKS80 is dat wat onhandiger (het ding is van een heel andere generatie, maar van alle Jupiters nog het best MIDI aanstuurbaar) maar gelukkig kan je bijvoorbeeld het filter routeren naar modwheel. En verdergaande realtime klankaanpassing, daarvoor heb ik de bijbehorende programmer die de sysex voor me maakt... :)

Het punt wat je aansnijdt over de Sound Canvas, dat heb ik ook wel een beetje met de mijne. Ik heb een wat recentere uitvoering, de SC-8820. Eigenlijk een doosje dat kwa klank, geluidenspectrum en effeten beter te vergelijken is met een latere JV/XP module dan met de 'oude soundcanvas'. Maar nog wel ontworpen met de gedachte om alle klankaanpassingen en instellingen te moeten doen met sysex en NRPN, wegens gebrek aan frontpaneel / knoppen.
Aan de ene kant een handig doosje propvol goeie geluiden (je zal maar een obscuur instrument nodig hebben, gegarandeerd dat-ie in de Sound Canvas zit), aan de andere kant niet heel erg praktisch in m'n huidige setup...

Alle data zeg je.....

Alle data zeg je.....

Origineel geplaatst door Mad Dan

On topic; ik gebruik altijd sysex.
Een dump is de inhoud van de memory van je apparaat backuppen. Hij zend dat alle data die opgeslagen is uit, zodat je die met een ander apparaat kan opnemen. Als je geheugen batterij dan leeg is, dan kan je op deze wijze je presets en dergelijke terugzetten...

.....dus ook de ingestelde patches per MIDI-kanaal, reverb-instellingen, chorus-instellingen? Met andere woorden, de zaken die je zonder Sysex met PC's en CC's had moeten/kunnen instellen?
Dit is wel essentieel, want dan zou die Sysex een soort turbo zijn om alle apparaten (modules, sampelrs, fx's) van tevoren klaar te zetten. Wijzigingen tijdens het nummer kan je dan beter met PC's en/of CC's instellen.

Klopt deze redenering?

Meestal kun je verschillende dingen laten 'dumpen' via sysex. Meestal heb je verschillende nivo's (patch, performance/multi), deze kun je meestal ook apart opvragen via een zgn 'sysex dump request', een sysex bericht dat de synth triggert om de relevante data uit te spugen via sysex. Meestal kun je ook de hele patchlijst/library opvragen, handig ter backup.

Zelf gebruik ik cc's en sysex vnl om handig te kunnen editen bij gebrek aan echte knoppen op een module of synth. Ik heb bijv een microwavePC module (geen enkele knop, alleen via de PC te editen; zelfde hardware dsp's als een microwaveXT) waarvoor ik een soort editor heb gemaakt om te gebruiken met een patch op mijn clavia G2 of met een knoppenbak als de bcr2000. In veel synths zijn er teveel parameters om toe te wijzen aan de 127 beschikbare CC nummers, daarom zijn de overige parameters alleen met sysex te sturen (bij Waldorf synths is dat zo iig). Via MidiOx (handige midi utility) heb ik het nu zo geregeld dat ik zelf gekozen CC's op verschillende midi kanalen laat vertalen in sysex, waardoor ik alle parameters kan aansturen met mijn knopjes.

Back