Hoe werk impedantie nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door Black Castle
XLR pluggen worden gebruikt voor simetrische verbindingen. Microfoons met een XLR aansluiting zijn b.v. laagohmig.

Dat is volledig correct; ik doelde met hoogohmig ook op de ingang van de preamp.
Dat de kabels symmetrisch zijn, is omdat het signaal al zo klein is, dus deze belasten met een laagohmige preamp zou funest zijn.

Origineel geplaatst door MrM
Dat is volledig correct; ik doelde met hoogohmig ook op de ingang van de preamp.
Dat de kabels symmetrisch zijn, is omdat het signaal al zo klein is, dus deze belasten met een laagohmige preamp zou funest zijn.

Gebalanceerde kabel

Professionele verbindingen bestaan meestal uit 3-aderige kabels met XLR- of TRS-pluggen (zie verder). Twee apart geïsoleerde kerndraden transporteren het signaal in tegenfase: vandaar de benaming: gebalanceerd of symmetrisch. Een derde, gevlochten draad zorgt volgens het coax-principe eveneens voor afscherming.

Het elektronisch circuit keert bij aankomst nog vóór de voorversterker het signaal van één der geleiders om (weer in fase), waardoor een versterking van het binnenkomende signaal optreedt. De stoorsignalen die over de signaaldraden lopen, hebben dezelfde fase. Ook hier draait hetzelfde elektronisch circuit de fase van de interferentie om, waardoor het gecombineerde stoorsignaal bij aankomst practisch zal uitdoven. Dit verschijnsel noemen we 'common mode rejection' (= CMR) en is meestal weergegeven in decibel. Een microfoonkabel met een CMR van -60 dB is acceptabel voor de meeste toepassingen.

Samengevat: Een klassiek gebalanceerd audiocircuit bestaat uit twee takken met identieke impedantie die het signaal met exact hetzelfde signaalniveau transporteren, maar wel met tegengestelde polariteit en gerelateerd aan de aarde (ground). Hierdoor onderdrukt het effectief ruis en brom en geeft interferentie vrijwel geen kans meer.

Het signaalniveau van een gebalanceerde kabel – en uitsluitend in een gebalanceerd circuit – ligt standaard op +4 dBu en is dus hoger dan voor een ongebalanceerde kabel in een ongebalanceerd circuit (-10 dBV).

http://www.zichtlijnen.nl/default.asp?path=t98j6w35

Mag ik uit je lange citaat nog een vraag of opmerking verwachten?

Ik heb het idee dat je het oneens bent met mijn bewering, maar je spreekt het niet uit :(

Betreffende microfoons en gitaren:
Het signaalniveau van een gebalanceerde kabel – en uitsluitend in een gebalanceerd circuit – ligt standaard op +4 dBu en is dus hoger dan voor een ongebalanceerde kabel in een ongebalanceerd circuit (-10 dBV).

Microfoonkabel

Microfoonkabels zijn ook gebaseerd op het 3-aderige, gebalanceerde principe. Het binnenkomende signaal is erg laag (- 60 dBu) en het belang van een stille en ruisarme microfoonvoorversterker op de mengtafel mag duidelijk zijn. Microfoons hebben veel baat bij een stille signaaloverdracht zonder noemenswaardig signaalverlies. Bij condensatormicrofoons loopt de phantom-voeding via de centrale kerndraden, maar dat heeft geen storende invloed op het eigenlijke signaal. De afscherming dient weer als aarding en geeft dus geen microfoonsignaal door.

Die+4dBu is voor lijnnivo, -10dBV is ook voor lijnnivo.
Een microfoon heeft geen lijnnivo, daarvoor geldt bijvoorbeeld -60 dBu.

Mag ik uit je lange citaat nog een vraag of opmerking verwachten?

Ik heb het idee dat je het oneens bent met mijn bewering, maar je spreekt het niet uit :(

Sorrie. Ik dacht dat het citaat voor zichzelf sprak.

Zoals uit het citaat blijkt is het gebruik van symmetriche kabels niet vanwege lage signaalsterkte maar vanwege een betere afscherming voor stoorsignalen. " Het signaalniveau van een gebalanceerde kabel – en uitsluitend in een gebalanceerd circuit – ligt standaard op +4 dBu en is dus hoger dan voor een ongebalanceerde kabel in een ongebalanceerd circuit (-10 dBV)."

Een microfoon preamp is per definitie laagohmig (meestal 600 Ohm als ik me niet vergis). Dus is ook dat hier niet van toepassing.
Een microfoonsignaal is (meestal) wel zwakker, dus daar is een goede afschermig extra belangrijk.

Vooral bij het gebruik van grote lengtes zijn symmetrische kabels aan te raden.

Die+4dBu is voor lijnnivo, -10dBV is ook voor lijnnivo.
Een microfoon heeft geen lijnnivo, daarvoor geldt bijvoorbeeld -60 dBu.

Je ziet dus dat voor zowel sterke als zwakke signalen symmetrische aansluitingen kunnen worden gebruikt.
Maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag.

Die ging over "Impedantie"

"Impedantie betekent praktisch gezien niets anders, dan de weerstand onder invloed van een elektrische wisselstroom (AC). De eenheid van impedantie (Z) is weergegeven in Ohm en geldt voor elektronische circuits, kabels en aansluitingen.

In de praktijk hoeft een geluidstechnicus alleen maar te letten of de impedantie van instrumenten en apparatuur goed op elkaar aansluit. Simpel gesteld levert de aansluiting van een geluidsbron met lagere impedantie naar een apparaat met hogere impedantie geen problemen op. Als vuistregel geldt, dat de verhouding tussen beide impedanties tenminste een factor 3 tot 5 moet zijn. De interferentie krijgt dus minder kans en het ruisniveau blijft mede hierdoor laag.

Andersom aansluiten levert wel geluidstechnische problemen op. Een D.I. box kan dan vaak uitkomst bieden. Bij het ontwerpen van de huidige apparatuur is hier meestal wel rekening mee gehouden."

@ Black Castle:
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten; jij hebt het meer over aansluitingen op lijn nivo,
terwijl ik een vuistregel gaf mbt pluggen op instrument nivo (gitaar, micrifoon)
Ook mijn uitleg ging voornamelijk over microfoons, jij citeerde daaruit, maar sprak verder over lijnnivo's.

BTW, ik denk dat Lacrosse ondertussen wel weer genoeg weet :)

@ Black Castle:
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten; jij hebt het meer over aansluitingen op lijn nivo,
terwijl ik een vuistregel gaf mbt pluggen op instrument nivo (gitaar, micrifoon)
Ook mijn uitleg ging voornamelijk over microfoons, jij citeerde daaruit, maar sprak verder over lijnnivo's.

BTW, ik denk dat Lacrosse ondertussen wel weer genoeg weet :)

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat pluggen en nivo's geen relatie tot elkaar hebben.

Maar je hebt gelijk. De vraag van Lacrosse lijkt me wel beantwoord.

Gigantisch! wat een antwoorden. Ik denk dat ik maar een boek ga schrijven: Impedantie for dummies ;)

Bedankt!!!

:biertje:

Back