Een persoonlijke ervaring...
ik bezit een akai s3000 en een roland s-760. De akai gebruik ik vooral voor drums; hij klinkt vrij rauw en scherp. Moet erbij zeggen dat ik 'm sinds kort ook als synthesizer heb ontdekt, dus gebruikmakend van de sinus en de saw die erin geladen worden bij opstarten. Fun! Te meer omdat ik tot voor kort dacht dat ik 'm nu wel kende. Mijn mening: z'n prijs dik waard! Puntjes: veel outputs, overzichtelijk systeem, simpele maar bruikbare effecten. Zorg dat 'ie vol zit met 32 Mb + een (zip) HD, diskettes zijn geen optie meer, tegenwoordig. (misschien nog alleen de eerste dag dat je een sampler hebt)
De roland s-760 is softer, 'ronder' (jaja, warmer, maar dat vind ik een stom woord), doch minstens zo interessant. Sterker nog: hij is uitgebreider dan de akai, maar heeft weer geen effecten, die ik trouwens niet mis. Maar als de roland benadering je niet 1-2-3 ligt, is 'ie best lastig te doorgronden. Puntjes: uitgebreider dan akai, maar minder outputs, 'betere' filters, meer bewerkingen op samples. Geldt ook: zorg voor max geheugen + SCSI HD (zip o.i.d.)
edit: de s-760 kostte me €225 en was maximaal uitgebreid
check:
http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/S_760-01.html
Ik heb geen ervaring met yamaha samplers, wel synths (fijn spul).
Tenslotte heb ik ook (slechts 2 maanden) een emu esi 2000 gehad, maar die lag mij dus niet. Klonk echter wel aardig. Toch geen spijt van de verkoop.
hoop dat ik iets toevoeg; succes met je keuze