Percussie klinkt statisch/digitaal

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hallo iedereen,

Ik werk niet graag met bongo's en congo's misschien komt dit ook omdat ik ze niet lekker kan laten klinken. Ik wil dit echter wel graag leren. Mijn probleem is dat het in de mix ongeloofelijk irritant klinkt niet heel juicy ofzo. Het lijken net een paar kleine irritante tikjes, ipv van een dikke lekkere bongo of conga. Ik wil ze dik en sappig laten klinken. Kan ik dit niet omdat ik hier het een en ander voor moet leren? Of omdat live inspellen de enige manier is om het lekker te laten klinken?

Speelstijl speelt een grote rol lijkt me toch (probeer eens zonder quantize om het meer te laten ''leven'' en speel ook eens met het volume van de individuele geluiden) Tsja en ik denk dat multisamples ook wel werkt (evt. gekoppeld aan velocity)

Re: Percussie klinkt statisch/digitaal

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Het lijken net een paar kleine irritante tikjes, ipv van een dikke lekkere bongo of conga. Ik wil ze dik en sappig laten klinken.

Tuurlijk kan het met je speelstijl te maken hebben, maar als ik dit zo lees denk ik dat je eens moet gaan experimenteren met compressie / mixtechnieken. Met een gemiddelde compressor en de juiste instellingen zou je een percussiepartij toch aardig wat kunnen aandikken. Dit wordt ook gedaan met live percussie overigens; het is echt niet zo dat een partij wordt ingespeeld voor de microfoon en dat deze op tape cq. in de mix gelijk super klinkt.

Uiteraard hangt het ook af van de samples die je gebruikt. Probeer eens een andere set als je daarover beschikt en kijk of hetzelfde probleem zich voordoet. Check ook of je mix wel "ademruimte" heeft voor de conga's en bongo's, zowel qua andere in de weg zittende partijen (noten) als frequentiegebied.

Good luck!

Re: Re: Percussie klinkt statisch/digitaal

Re: Re: Percussie klinkt statisch/digitaal

Origineel geplaatst door Hooihuis
Tuurlijk kan het met je speelstijl te maken hebben, maar als ik dit zo lees denk ik dat je eens moet gaan experimenteren met compressie / mixtechnieken. Met een gemiddelde compressor en de juiste instellingen zou je een percussiepartij toch aardig wat kunnen aandikken. Dit wordt ook gedaan met live percussie overigens; het is echt niet zo dat een partij wordt ingespeeld voor de microfoon en dat deze op tape cq. in de mix gelijk super klinkt.

Uiteraard hangt het ook af van de samples die je gebruikt. Probeer eens een andere set als je daarover beschikt en kijk of hetzelfde probleem zich voordoet. Check ook of je mix wel "ademruimte" heeft voor de conga's en bongo's, zowel qua andere in de weg zittende partijen (noten) als frequentiegebied.

Good luck!

als ik dit zo lees denk ik dat het bij mij meer met het tweede heeft te maken dan met het eerste, ik denk dat mijn mix dus geen adem ruimte heeft waardoor die conga's bongo's er nit goed uitkomen. Misschien komt dit wel omdat ik op het laatste moment nog besluit om een paar conga's en bongo's er in te gooien voor opvulling? Dat ik mijn mix al zo vol heb gemaakt dat ze totaal niet van toegevoegde waarde zijn?

Over het eerste gedeelte, wat is een goede manier om je percussie te compressen? Korte release en attack? Ik weet het niet, enlighten me!!

Back