JP8000 Sysex Dump?

DarkChaos

just music
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een jp8000, maar ik zit nu al een flinke tijd met het probleem dat ik niet weet hoe ik m'n huidige preset van m'n jp8000 kan saven in m'n project file in cubase vst 5.0.

Volgens mij is het gene wat ik zoek een sysex dump maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Op het ogenblik als ik een geluid wil maken met m'n jp moet ik vanuit cubase aan het begin van m'n track eerst alle midi cc's handmatig editen zodat alle parameters goed staan voor dat de track begint.

Maar dit werkt van geen meter.. af en toe wil je gewoon ff lekker freaken op die synth.. en dan heb je een mega brute patch gemaakt en dan kan ik hem niet opslaan ....grrrr... wat ik dan dus moet doen is terug achte m'n computer gaan zitten en proberen die zelfde preset weeris na te gaan maken vanuit cubase.. :S

wat ik dus eigenlijk wil... is dat als ik een lekkere sounds gemaatk heb dat ik alle instellingen van m'n jp8000 kan dumpen naar cubase.. zodat als ik de volgende keer m'n cubase project file laad dat m'n jp8000 ook weer de juiste settings heeft..

hoe doen jullie dit?

Ik weet dat dit een manier is d-ranged.. alleen juist die methode die ik beschrijf werkt volgens mij veel makkelijker.. de eerst volgende keer dat je je sequence dan laad in cubase staat al je hardware weer op de juiste instellingen

Stel nou dat m'n 8000 kapot gaat of iets dergerlijks.. dan ben ik al m'n performances kwijt.. is er geen manier om dit op te slaan in de cubase file ??

Een leraar op school heeft me dit truukje wel eens laten zien in logic. Voor dat de echt track begint in logic had hij allemaal blokken met midi parameters (die die maakte dmv een dump) zodat altijd z'n hardware weer op de goeie beginstand staat voor dat z'n track begint.

Dit staat toch gewoon in de handleiding?

Pagina 97 en 98 vertellen je hoe je de Dump procedure kan gebruiken en tonen ook de verschillende dumps die je kan maken en hoe je die terug kan plaatsen.

Bulk dumpje..... in cubase!

cubase midi kanaal maken.
laten opnemen
....
ondertussen je Jp een bulkdump laten sturen (zie handleiding)
en klaar ben je: je patch data staat opgeslagen!

Niet gek moeilijk moet ik zeggen ;)

Zorg ervoor dat je een leeg midi spoor maakt in Cubase. zorg er ook voor dat er geen midi filters staan geactiveerd die alle sys.ex data tegenhouden. Vervolgens op je JP8000 "Shift" en "Init/Util" tegelijk indrukken. Dan net zolang drukken tot je bij "bulk dump / Performance" of iets dergelijks ziet staan. (afhankelijk van wát je wilt dumpen kun je kiezen. Je kunt ook "All" kiezen zodat er een complete dump wordt gemaakt van alle settings. Maar ik begrijp dat je alleen de desbetreffende patch wilt hebben. Dus even net zolang drukken tot de juiste optie verschijnt.) Vervolgens Cubase in opname zetten en dan op "Write" van de JP. Zorg ervoor dat je een aantal lege maten hebt waarin de dump kan staan voordat je muziek begint.

Wat natuurlijk nog veel makkelijker is:
Sla je geluid op als een performance, en zorg ervoor dat Cubase aan het begin van je nummer via een pgm change de juiste performance kiest op je JP. Gaat een heel stuk sneller en is minder storingsgevoelig. Mochten op een gegeven moment al je user performances vol zijn dan maak je gewoon een complete Sys.ex bulk dump van alle settings van de JP naar cubase en je hebt weer 64 user geheugenplaatsen vrij...

:okdan:

;) Nu ben ik benieuwd wat je uit de jp gekregen heb!! Kan je wat laten horen?

En als je dan toch je patches opslaat in de JP8000.
Hierbij een link van een goede editor om een backup te draaien en nieuwe patches in te laden!

http://www.borgstation.com/

Het heeft nog net wat meer handige opties dan het WINJPLIB programma!

Paul

Back