[synthpop] Silverstar

apollo

I love syntesaizer
Nieuw trackje gemaakt vandaag. Veel acoustisch ingespeeld deze keer: drums, gitaar en bass. Voor de rest wat synthesizers. Back to basics. :)

Track is eigenlijk een samenraapsel van 4 stukken song die ik deze week had geschreven, maar ik vond er geen enkele echt goed. Vocoder moet nog eens herdaan worden, heb ik al gehoord. :D

Klik

Commentaar is welkom. :)

Het lijkt wel erg veel op een van je vorige nummers: Dancin.

Dit nummer is wel een beetje trager en iets 'kaler' opgesmukt. Zou een gewone stem niet beter bij dit nummer passen dan een vocoderstem? Is maar een ideetje hoor.

Hoe heb je de padklank gemaakt die o.a. na 55'' te horen? Dat vond ik trouwens ook een (van de vele) goeie eigenschappen aan Dancin'. Daar paste de vocoderstem ook beter bij.

Hey Hover bedankt voor de feedback. Een echte karakterstem zou er inderdaad wel goed op passen, maar ik ken niemand met een karakterstem en zelf kan ik niet zingen. De vocoder pas ik zowiezo nog serieus aan.

Persoonlijk vind ik het heel ver van dancin' afliggen ... Het is ook veel acoustischer. Enkele ideetjes heb ik wel opnieuw gebruikt zoals die pad. Die pad komt niet zomaar uit een synth, maar gaat door heel wat verschillende dingen om zo te klinken.

erg mooi , hij lijkt inderdaad op die ander , dat is niet verkeerd

Het is een goed idee om nog wat aan de vocoder te sleutelen want die is moeilijk te verstaan. Maar verder vind ik het een mooi liedje.
Het enige dat ik nog mis is een "refrein" ofzo. Het hoeft niet per se een refrein te zijn, maar een een break ofzo zou ook goed zijn...iets met andere tonen igg.

Maar al met al: erg mooi !!

Hey Apollo,

Vooreerst doet die gepannede e-piano me een beetje denken aan 'I got still sand in my shoes' van Dido ;) .

Doordat je gemengd met acoustische en electrische instrumenten hebt opgenomen, krijg je een speciaal sfeertje ... een beetje ingetogen ... en dat vind ik wel mooi. Dat je die vocoder niet verstaat vind ik niet erg. Ik zou het eerder als een instrument dan als zang beschouwen.

Enige wat ik een beetje minder vind is dat er eigenlijk weinig tot geen variatie in zit, waardoor het te eentonig klinkt. Misschien dat daar de beperkte lengte ook mee te maken heeft. Brei er bridge in en herneem dan (eventueel getransponeerd) ... alhoewel dit natuurlijk ook weer smaakgebonden is ... misschien was het wel de bedoeling om het allemaal hetzelfde te houden *D .

Maar de algemene indruk die het op me nalaat is mooi :okdan:

:doei:

Het heeft idd een heel mooie sfeer.
Waarom het een beetje lijkt op 'dancin' is het akkoordenschema. Of, de manier waarop je akkoorden plaatst. Ik onderzoek dat niet tot in detail, das iets voor puristen. :D mmmm, ik bedoel maar, ik hoor gewoon dat JIJ dit gemaakt hebt. Als je dit anoniem had gepost, zou dat niet lang geduurd hebben, die anonimiteit.

Van 0:18 tot 0:36 valt heel duidelijk op dat de reverb niet syncroon loopt met de drum. Dat stoort me (een beetje).
Hier en daar heb ik de indruk dat het ritme 'schokt', wacht ik ga nog eens luisteren.... eigenlijk is het de gitaar die soms nootjes naast de tel zet, valt al niet meer op bij tweede beluistering.
De vocoder vind ik wel goed. Ik vindt 'm hier beter passen dan bij dancin. Tja, die smaakverschillen toch....

Voor de rest, zoals reeds gezegd, er zit meer in! Ik zou zeggen, probeer ook eens akkoorden uit die je niet kent of weinig gebruikt. Een 7-akkoord of een 9 hier en daar kan wonderen doen, of een M7, een sus4 .......:D Met de stijl die je al hebt gaan dan ineens veel mogelijkheden open.

Bedankt voor de feedback iedereen. Tegen beter weten in heb ik er nog wat aan gewerkt vandaag. Er is een breakje met andere akkoorden (misschien wat te plots) en een korte outro. Ik moet nog wat geluidjes bijmaken voor het einde, maar dat komt nog wel. :) Vocoder staat nu wat te stil, dat verander ik .

zelfde link als boven

Ik heb de nieuwe versie beluistert en de structuur is inderdaad beter. Mooi hoe je alles laat wegvallen en zachtjes laat opkomen. Je hebt zelf al aangehaald dat de vocoder te stil staat. Ik zou proberen zo veel mogelijk de mix van de eerste versie terug op te roepen want die volumeverhoudingen waren naar mijn smaak perfect ;)

Keep up the good work :okdan:

Origineel geplaatst door hermax
Van 0:18 tot 0:36 valt heel duidelijk op dat de reverb niet syncroon loopt met de drum. Dat stoort me (een beetje).
Hier en daar heb ik de indruk dat het ritme 'schokt', wacht ik ga nog eens luisteren.... eigenlijk is het de gitaar die soms nootjes naast de tel zet, valt al niet meer op bij tweede beluistering.

Die reverb is een random panner .... zelf gemaakt. :D Ik probeerde een rhodes suitcase te simuleren.

De gitaar zit er soms naast ...............; omdat ik geen gitaar kan spelen. :) Maar alle gekheid op een stokje, ik vind de obsessieve strakheid van de hedendaagse muziek eigenlijk een beetje teveel van het goede. Sinds er gesequenced wordt met computer moet alles superstrak zitten. Ik heb daar eigenlijk een hekel aan. Ik hou van die jaren '60 en '70 platen waar ze allemaal serieus naast de tel zitten te spelen, maar waar het geheel gewoon swingt ... (luister maar eens naar het origineel van popcorn (merci trash :)) en vergelijk dan met de latere remixen)

En Danny, de volumes zitten nu normaal weer goed.

Origineel geplaatst door apollo
De gitaar zit er soms naast ...............; omdat ik geen gitaar kan spelen. :)
In ieder geval toch nog altijd beter dan ik. :D

Maar alle gekheid op een stokje, ik vind de obsessieve strakheid van de hedendaagse muziek eigenlijk een beetje teveel van het goede. Sinds er gesequenced wordt met computer moet alles superstrak zitten. Ik heb daar eigenlijk een hekel aan.
Het is niet dat het superstrak MOET zitten, de computer doet dat gewoon als je de timer volgt en de 'quantize' aan staat. (als je een beetje lui bent en geen 25 takes wil doen voor enkele maten is dat handig...)
Maar je hebt wel ergens gelijk en die track van mij die je vandaag ook hebt beluisterd (wolk5) is eveneens opgenomen zonder enige computertiming. Gewoon ingespeeld.
Op die manier kan ik gemakkelijk iets van emotie weergeven door vertragingen op cruciale punten bvb. Maar da's nog iets anders dan instrumenten 'naast' het ritme te laten spelen. Niet dat ik vind dat jij dat doet hoor, begrijp me niet verkeerd!
Het 'schokkerige' viel me gewoon op, terwijl de song zelf eigenlijk 'vloeibaar' is. Daarom dat ik het in dit geval toch iets strakker zou doen.

Origineel geplaatst door Danny
Vooreerst doet die gepannede e-piano me een beetje denken aan 'I got still sand in my shoes' van Dido ;)

Is dit eigenlijk positief of negatief bedoeld, want ik ken dat nummer niet. :D

En wat feedback op de structuur enzo is nog altijd meer dan welkom. :)

Origineel geplaatst door apollo
Is dit eigenlijk positief of negatief bedoeld, want ik ken dat nummer niet. :D

't is natuurlijk smaakgebonden, maar ik vind Dido wel erg goed ... dus dat maakt het als compliment ;) .

Ik zou er persoonlijk nooit opgekomen zijn om zo'n e-piano via de LFO L/R te pannen :okdan:

Origineel geplaatst door spriet2000
Op de reservebank bij daft punk?

Ze kunnen me elk moment bellen ja. :D

Iig bedankt voor het compliment.

Kritiek mag ook altijd. :)

Vind het meer op Air lijken.
Mooi sfeervol nummer. Alleen kan ik niet wennen dat die gitaar zwaar uit de maakt klinkt.

ik vind het wel mooi. maar het enige dat ik nog zou doen is.
wat variatie steken in de song. niet bang zijn om plotse veranderingen
te doen in een track.

zoals steeds een prachtige track die familie lijkt te zijn van air, eighties synthpop soms, of wat lounge achtigs. Helaas blaast deze me minder omver dan sommige van je andere tracks. het mist toch wel inderdaad iets verrassends om ongeloofelijk goed te zijn. desalniettemin leuke track!

misschien kun je dit oplossen met een tweede thematje? iets nog anders dan die break die er tussen zit?

Origineel geplaatst door cloudman
misschien kun je dit oplossen met een tweede thematje? iets nog anders dan die break die er tussen zit?

Ja, ik ben een stukje tekst aan het bijschrijven, zodat het wat meer strofe-refrein wordt.

Gitaar heb ik wat gecorrigeerd.

Iig iedereen bedankt voor de commentaar. :)

...........lekkerrrrrrrrr........... :yamaha:

Mooie soundtrack voor dit soort loom, warm weer. Zonder dat extra couplet vind ik 'm wel erg lang; hij zou nu wel kunnen stopen bij 3:00 wat mij betreft. Misschien is dat ook wel goed genoeg; het nummer erg rekken met extra stukjes haalt de sfeer er misschien juist weer uit. Qua mix en geluid vind ik het in ieder geval erg okee.

Back