[Kamerorkest] Wolk5

hermax

Ouwe rot
Geen enkele wolkensoort zal ontsnappen aan mijn pogingen tot beschrijving!
Grappig is dat Vanheckis al een allusie maakte op het 'eenzame wolkje' in de vorige track. Toen was ik hier al mee bezig, en dat was ook net de bedoeling. Deze track beschrijft het enige wolkje in een voor de rest azuurblauwe hemel.
Iedereen zou dit natuurlijk op z'n eigen manier doen, voor mij betekende het: het moet iets 'lief' zijn, niet te lang, een klein beetje melancholisch en ik koos voor de mooie klassieke instrumenten uit de JV1080. Dus het zijn niet zomaar wat GM-geluiden uit een brakke presetbak. :D

Druk op play
<embed src="http://www.hermax.herejezus.nl/Wolk5.mp3" autostart=false>

Of
stream/download

Sfeervol sfeervol, het lijkt wel zo'n muziekje voorals Teletubbies begint :D (hoe weet jij dat!! euuhh ;) )

Voor de rest, in context van het wolkje, petje af! :biertje:

Ha die Hermax,

Zoals altijd zijn je composities van hoog niveau ... zo ook dit weer. Het is prachtig hoe je dat eenzame wolkje uitbeeldt :okdan:
Veel geluiden zijn mooi alleen zijn er enkele die beter uit een echt instrument komen (de cello's op 1.44 klinken niet zo mooi met die constante attack) maar ik weet dat je je muziek telkens voor een echt orkest schrijft.
Is dit nou enkel en alleen de JV of heeft die het leeuwenaandeel voor z'n rekening genomen?

Erg knap hoe je verschillende melodiëen met mekaar laat meelopen. Muzikaal ben je erg sterk en dit nummer bewijst dat nog maar es.

Anyhow ... :okdan: :halleluja: :maffia: ... dat covert m'n mening zo wel wat ;) ... zegt dat genoeg?

:doei:

Heel mooi Herman. :)

Ik kan enkel maar herhalen wat Danny ook aanhaalde. Laat dit spelen op de echte instrumenten en je muziek staat weer een verdieping hoger, of beter, in de wolken. ;)

Van compositie erg volwasssen.

:okdan:

een charmant wolkje :)

op echte instrumenten laten spelen? ach, volgens mij zou dat ook wat klankkarakter weg nemen zoals het nu heeft. behalve de akoestische GM geluiden zijn er ook de nodige "synth"sounds die er beter wel dan niet bij zijn!

wat ik daarmee wil zeggen is dat je er in slaagt om een mooi schilderijtje neer te zetten, ondanks het gebruik van die clichee gm geluiden. met hier en daar een klein toejfe aan special effects erbij.

na zo eens naar al die wolken geluisterd te hebben zou ik kunnen zeggen dat je een meester bent in het inhouden...het weglaten. onder het mom van minder is beter dan meer....en je weet alles prachtig te doseren en gebruikt maar weinig galm terwijl het verleidelijk zou zijn om dat juist wel te doen, maar je houdt je in! alles klopt.

het enige wat me daar een beetje aan tegenvalt is dat er een bepaalde ruwheid ontbreekt. het is erg netjes maar dat is natuurlijk volkomen subjectief en afhankelijk van waar, wanneer en voor wie etc.

maar nogmaals: :okdan: !

ja,, mooi gedaan:)

:mega:

Wanneer kirjgen we de live versie met echte instrumenten te horen? Dat lijkt me geweldig met zo'n lekkere dynamiek erin en de door jou neergezette sfeer.

Dank Heren voor deze woorden!

Origineel geplaatst door denheer
Wanneer kirjgen we de live versie met echte instrumenten te horen? Dat lijkt me geweldig met zo'n lekkere dynamiek erin en de door jou neergezette sfeer.

Als dat ooit zou gebeuren.... het zou een van de mooiste dagen van mijn leven kunnen zijn. Ik blijf in de eerste plaats een muzikant, componist. Ik heb het geluk te leven in een tijd waar componisten dmv synths tóch zelf een heel werk kunnen inspelen, zonder al die aparte instrumenten te kunnen bespelen. Wat een luxe.
Maar idd Vanheckis, voor mij staat er in een modern orkest OOK een synth (of twee, of drie...)

Origineel geplaatst door VanHeckis
....en je weet alles prachtig te doseren en gebruikt maar weinig galm terwijl het verleidelijk zou zijn om dat juist wel te doen
Ik vind het juist gemakkelijker om geen of weinig galm te gebruiken bij klassieke instrumenten omdat ik hun pure klank zo waardeer. Het zijn de synth-klanken die ik te gemakkelijk overlaadt met galm.
Maar je hebt wel gelijk ivm het doseren. Een heel belangrijk element vind ik dat.

Origineel geplaatst door Danny
Veel geluiden zijn mooi alleen zijn er enkele die beter uit een echt instrument komen (de cello's op 1.44 klinken niet zo mooi met die constante attack)
Je slaat de nagel op de kop!
Het moeilijkste bij dit ding was het zo natuurgetrouw mogelijk inspelen van die instrumenten. De harp is 'aardig' gelukt. De gitaar heb ik af en toe een andere attack gegeven waardoor die iets geloofwaardiger is geworden. De fluit klopt ook ongeveer, maar idd de Cello is de minste van allen. Het is dan ook een instrument waar ik nog nooit heb mee samengespeeld in het verleden, dus ik 'voelde' niet echt hoe die moet gespeeld worden. Misschien moet ik eens wat klassieke cd'tjes gaan beluisteren.
En ja, de JV is hier uiteraard weer verantwoordelijk voor deze klanken, enkel de fluit komt uit de QS5.

Dag Herman :doei:

Voor die celloklank kan je eens proberen om de specifieke gesamplede attack van het instrument weg te halen met een langere attack tijd. Sommige instrumenten zijn mooier zonder die specifieke attack (zoals bv de panfluit en ook de cello). Probeer eens of je daar niet mee verderkomt. De meeste van m'n stringinstrumenten hebben steeds een lange attacktijd, misschien werkt het ook voor jou.

Maar voor de rest is en blijft het natuurlijk een nummer dat iedere storm overleeft (om maar in de sfeer te blijven ;) )

:doei:

Ja, ik vind ook dat dit uitgevoerd moet worden door echte muzikanten, dan zou het zoveel meer zijn nog denk ik!

Waarom probeer je het niet?

Pak je beste composities, print de afzonderlijke partijen uit in notenschrift, regel een goedkope doch goede opname-studio, ga naar het dichtsbijzijnde conservatorium en plak een advertentie op het prikbord dat je op zoek bent naar muzikanten (met instrumenten als cello, harp, fluit, viool etc.) die voor een prikkie een dag willen opnemen...

Als jij je zaakjes goed voorbereid en de muzikanten hebben een hoog niveau (wat meestal wel het geval is bij conservatorium studenten) kan je binnen no-time een vette plaat opnemen!

Ik zeg.......... investeer er wat geld in en neem die stap! Het is het waard! Echt! :)

Elk zichzelf respecterend Conservatorium heeft ook een studio, dus probeer daar tijd te boeken. Waarschijnlijk heb je iemand "inside" nodig om dit te regelen, maar misschien dat je een student Directie (dus iemand die dirigent wil worden) daarvoor kunt benaderen, want dan heb je gelijk een dirigent: die heb je waarschijnlijk wel nodig, want klassieke musici hebben het niet zo op click tracks ;)

Bedankt voor de tips allemaal!
Het zijn zeer bruikbare mogelijkheden. Ik ga ergens in de toekomst wel degelijk zoiets proberen.
Maar Danny heeft gelijk, al ons geld gaat momenteel naar het onderstaande renovatieproject.
(ik krijg daar een mooie ruimte voor mijn toekomstige studio, dus dit gaat voor!)

Attachments

• okt1.jpg
    okt1.jpg
    165,6 KB · Bekeken: 97
:halleluja

absoluut, petje af hoor! chapeau. maar inderdaad zou ik ook eens proberen de standaard sounds die er tussenzitten te vervangen door synthesizergeluiden, zou je het geheel nog een stuk volller mee kunnen maken denk ik. scheelt je weer al die manuren van dat orkest ;)

en als dat huisje af is, komt dat wolkje heel symbolisch overzweven...

Hmm, tsja, even vloeken in de kerk dan maar: ik vind 'm eigenlijk best saai! het klinkt mooi, best goede geluiden (en dat uit zo'n brakke GM-presetbak! :D ), uitgebalanceerd, vredig - al die termen, maar toch kan ik er niet goed naar luisteren. Dat zal dan wel aan mij liggen... ;)

Wat dat orkest betreft: ik zou het eigenlijk juist niet met een orkest uitvoeren, maar 's goed spieken bij Vangelis (vooral China en Direct) en die benadering/sound zoeken. Volgens mij zou dat hier mooier uitpakken (en het is iets goedkoper voor elkaar te krijgen... 8) ).

Back