Audiokaart die ongewild de gain aanpast bij opnemen over line in

rhodes

Rhythmatic Movements
Simple samplen met de PC made uneasy!

Hoi,

Ik ben in het bezit van een onboard geluidskaart intel ac97 op mn moederboard (MSI 865PE Neo2).

Als ik audio wil samplen over de line in of mic ingang dan treedt er een weird irritant fenomeen op, waardoor de sample onbruikbaar wordt.
Het lijkt erop dat mn kaart de input gain realtime verandert als er hardere geluiden komen en gaan.

Ik kan het het beste demonstreren met een geluidsvoorbeeld.

http://www.xs4all.nl/~zev/temp/ac97_weirdgain_vltone.mp3

Hier sample ik een vltone over de line in.
In het voorbeeld hoor je duidelijk wat er met het overall volume gebeurd als de string voice bij de drums komt.
Dit probleem treedt zich ook voor bij andere geluidsbronnen bv van tape samplen.

Iemand die er weleens eerder van gehoord heeft, of misschien een optie weet om deze gebruikers vriendelijke optie uit te zetten?
Een echte geluidskaart kopen is de beste optie, zowiezo, maar dat komt nu financieel nie zo uit. Bovendien vind ik dat die onboard kaart gewoon nie zo raar moet doen.

groeten,
rhodes

hoe zeker ben je van het feit dat het die ac97 is die dat doet, of het programma waarmee je het opneemt?

Origineel geplaatst door hermax
hoe zeker ben je van het feit dat het die ac97 is die dat doet, of het programma waarmee je het opneemt?

Ja das inderdaad wel slim om even te dubbelchecken ja.

Ik heb net 2 andere recorders gecheckt, audicity en soundrecorder van windows zelf en hetzelfde resultaat :(

gr,
rhodes

Ik kan je helaas niet helpen met je probleem, maar......... echt geen geld over voor bv. een Audiophile-kaartje???

Drink je gewoon een paar biertjes minder met koninginnedag :)
Het is de moeite waard!

Even de nieuwste drivers opzoeken en installeren dan maar.

Waar je ook even moet naar kijken zijn de Codecs die op je pc geinstalleerd staan. Ga in de properties daarvan en kijk na welke compressie er wordt toegepast.
Ik zit nu op een Win2000-systeem en daar gaat het als volgt:
Start --> Settings --> Control Panel --> System --> Hardware --> Device Manager -->Sound controller... ---> Audio Codecs --> eentje kiezen --> Properties Tab --> Properties --> Settings --> Compression

Origineel geplaatst door hermax
Even de nieuwste drivers opzoeken en installeren dan maar.

Waar je ook even moet naar kijken zijn de Codecs die op je pc geinstalleerd staan. Ga in de properties daarvan en kijk na welke compressie er wordt toegepast.
Ik zit nu op een Win2000-systeem en daar gaat het als volgt:
Start --> Settings --> Control Panel --> System --> Hardware --> Device Manager -->Sound controller... ---> Audio Codecs --> eentje kiezen --> Properties Tab --> Properties --> Settings --> Compression

Het zou iets met de ADPCM codecs kunnen zijn, ik heb er 2 stuks, een van microsoft en een van IMA.
ik zal eens op het net researchen omtrent dit topic,

to be continued...

thanx voor de tips.

Enne trig, zoveel biertjes drink ik nou ook weer niet... , maar thanx anyway ;)

rhodes

Back