Side Chain: wat doe ik niet goed?

Re: Re: Nou...

Re: Re: Nou...

... de fader van het kick-kanaal op 0 te zetten...

erm.. ik bedoel met 0 dus geen 0dB, maar _uit_ zetten, stil, weg, omlaag, .. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Heb sinds pas ook zo'n Behringer met SC input en output. (Dan wel dat 1952 model, met die fake tubes ja, nou ja fake)
Maar wat komt er eigenlijk uit die SC output? Is dat niet een mogelijkheid om hem door te lussen naar je andere stereo kanaal? Of juist een tegengesteld effect te krijgen?

(Kan ook de manual doorlezen, maar zo zonde om het plastic er vanaf te halen ;) )
Volgens mij zit dat zo:
compression.jpg

In fig.1 zie je de compressor zonder side chain insert. In "S" wordt een kopie gemaakt van het ingaande signaal. In de side chain zelf wordt bepaald hoeveel compressie er moet worden uitgevoerd op het ingaande signaal.
In fig.2 zie je de compressor met side chain insert. Nu kun je een equalizer o.i.d. in de side chain zetten, waardoor de compressor het ingaande kanaal op een andere manier 'hoort', en dus op een andere manier compressie uitvoert. Uit de SC out komt dus het ingaande (droge) signaal. Je kan er ook voor kiezen de SC out niet te gebruiken en alleen in de SC in een ander signaal te voeren. En dat is wat Pjeut wil. Toch?

Protohuman

Protohuman

Maar ook als je wel met een bewerkte (equalized) van het bronsignaal wil werken, heeft die SC-Send toch weinig nut. Het inputsignaal zit al in je mixer, dus ga die bewerken via een aux of een bus, en stuur dit naar de SC-Return.
Wat is het nut om daar weer een extra strip voor te moeten inruimen?

Overigens, even een algemene vraag. Is er naar jullie weten als 'ns eerder op dit "technische" aspect van compressie op dit forum gesproken?
Toen ik deze thread begon, kreeg ik als zovaak de nodige "gebruik de zoek-functie" en "rtfm" reacties naar m'n virtuele hoofd. Terwijl deze thread naar mijn bescheiden mening is uitgegroeid tot een nuttig stuk informatie.

En als ik de diverse zogenaamde beginners-threads, dan zie ik vaak het zelfde. In het begin wordt de vragensteller op z'n nummer gezet, vervolgens hoorje een groepje forumleden die het voor de vragensteller opnemen, en tenslotte ontspint er zich alsnog een grote discussie met veel nuttige informatie, niet altijd datgene waar de vragensteller om vroeg, maar juist iets waar iedereen wat aan heeft.

Graag jullie reacties.

Re: Protohuman

Re: Protohuman

Origineel geplaatst door pjeut
Maar ook als je wel met een bewerkte (equalized) van het bronsignaal wil werken, heeft die SC-Send toch weinig nut. Het inputsignaal zit al in je mixer, dus ga die bewerken via een aux of een bus, en stuur dit naar de SC-Return.
Wat is het nut om daar weer een extra strip voor te moeten inruimen?
Dat kan erg nuttig zijn als je een complex signaal door je compressor stuurt. Stel je hebt een complex ritme, met bassdrum, snare, toms hihats enz enz enz. Dit ritme stuur je door de compressor. Nu blijkt dat het signaal veel te zwaar gecompressed wordt door een zware bassdrum, terwijl met de rest te weinig gebeurt. Als je nu een equalizer op je side chain insert zet die al het laag wegfiltert, dan 'hoort' je compressor de bassdrum niet, en zal er ook niet op reageren. De bassdrum zit nu niet meer in de weg en dus kun je de rest van de drums compressen zoals je wilt.

Het kan ook nuttig zijn als je een stem wilt de-essen. Nu filter je alles weg, behalve het hoog; dat versterk je juist. De compressor reageert nu alleen bij overdadig hoog; bijvoorbeeld bij een harde S.

SideFX, ProtoHuman, Bedankt!

Groeten,
Pjeut.

Back