Apple GarageBand

Ik maak heel veel gebruik van Garageband, eigenlijk nog meer van Garageband dan van Logic. Garageband is een muziekantentool, Logic is meer een studiotool. Daarom kan je een Garageband project ook heel simpel openen in Logic. Dat is trouwens wel generatiegebonden. De laatste versie van Garageband (van iLife 08) kan niet in Logic 7 worden geopend. Alle Garageband versies weer wel in Logic Studio (8).
Grote voordeel van Garageband vind ik dat je heel snel sketches kunt maken en sinds ik heb uitgevonden dat je ook in Garageband gebruik kan maken van verschillende tempo's, gebruik ik Logic nog minder.
AU's (vsti's) kun je gewoon gebruiken vanuit Garageband, dus het is niet zo'n gesloten systeem zoals het vergelijkbare Steinberg Sequel. Dus, mijn mening:
Muziekant -> Garageband
Muziekant/Studio -> Garageband sketchen - Logic afmaken
Studio -> Logic.

Nadeel van Garageband t.o.v. Logic (en dus ook Cubase e.a.)
  • Geen maatveranderingen (dus niet van 4/4 naar 2/4 en dan naar 3/4) als je gebruik wilt maken van de grideditor, in je spel kan dat natuurlijk wel, maar dan gebruik je Garageband gewoon als digitale bandrecorder
  • Geen, standaard, midi-out
  • Het lijkt er op dat Logic, doordat je daar allerlei effecten achteraf per spoor moet aanzetten, lichter draait op mijn iMac G5 dan Garageband, maar dat kan ik fout hebben.

Dus, mijn mening:
Muziekant -> Garageband
Muziekant/Studio -> Garageband sketchen - Logic afmaken
Studio -> Logic.

[/LIST]

Dit ben ik na het zien van de demo in de hmh niet met je eens.

Sinds Mainstage is logic een totaal pakket geworden, waar je MS gebruikt als ableton/garageband met de power, plugins en mogelijkheden van logic

het is nu dus echt:

Muziekant -> Mainstage (met logic power en mogelijkheden)
Muziekant/Studio -> Mainstage sketchen - Logic afmaken
Studio -> Logic.

het mooie van mainstage is dus, dat je al je logic functies en plugins (dus ook garageband) kan gebruiken als een soort ableton, en dus heel snel en krachtig (zeker live) kan werken.

btje het best of both worlds motto.

Dit ben ik na het zien van de demo in de hmh niet met je eens.

Sinds Mainstage is logic een totaal pakket geworden, waar je MS gebruikt als ableton/garageband met de power, plugins en mogelijkheden van logic

het is nu dus echt:

Muziekant -> Mainstage (met logic power en mogelijkheden)
Muziekant/Studio -> Mainstage sketchen - Logic afmaken
Studio -> Logic.

het mooie van mainstage is dus, dat je al je logic functies en plugins (dus ook garageband) kan gebruiken als een soort ableton, en dus heel snel en krachtig (zeker live) kan werken.

btje het best of both worlds motto.

Ik ken mainstage nog niet. Ik ga daar zekers eens naar kijken.

Ben sinds een jaar of 3 overgestapt naar Mac, en direct beginnen aanklooien met Garageband.

Ik speelde al een jaar of 10 gitaar, vond het wel leuk om mn gitaarideetjes eindelijk helemaal te kunnen uitwerken.
Door Garageband ben ik piano beginnen spelen, mooi meegenomen natuurlijk :p

Op de duur begon het recorden me meer te interesseren, na anderhalf jaar GB dus maar Logic Express 7 gekocht, heeeeeel veel uit bijgeleerd ivm mixen e.d.

Nu sinds 2 weken Logic Studio 8 gekocht, vooral omwille van de enorme pricedrop (490 euro voor een totaalpakket ipv 1200 euro vroeger voor énkel Logic Pro)

Logic Express gebruikte ik wel altijd op mn 17" Powerbook G4, 1 gig ram, voor mijn doeleinden ging dat net lekker, maar heb Logic Studio toch geinstalleerd op mn Macbook (gewone, niet de pro).
Heb wel een nieuwe HD moeten kopen (tjah, er zat maar 80 gig in, de rest was allemaal extern), eentje van 250 gig, en nog wat RAM bijgestoken (2 gig in totaal nu)

Ondertussen al een beetje kunnen spelen met Logic 8,draait als een speer (lees: voor mijn doeleinden!), repetities met de band opnemen (spoor of 5 simultaan) gedurende een uurtje gaat perfect zonder haperen.
En Mainstage is gewoon..goddelijk!

Garageband is een héél leuke instapper voor niet al te kritische gebruikers en muzikale prutsers, maar het heeft wel mn interesse in recording enorm aangewakkerd, en tegenwoordig lukt het wel al aardig om vrij deftig afgemixte nummers hélemaal zelf te maken.
En ja, ik gebruik garageband nog vrij regelmatig om wat snelle ideetjes op te nemen.

Garageband band is leuk, maar het is niet meer dan een simpel opname programmatje. Je kunt er niet veel mee, maar wat je ermee kunt werkt wel snel en makkelijk. Ik raad het vooral aan voor mensen die gewoon even kennis willen maken met het maken van opnames.

Back