Misschien dat zo goed als al deze discussie-posts afgesplitst kunnen worden in een nieuwe thread? Zodat er een tracks-thread en een wat-is-nou-eigenlijk-3/4-thread zijn. Zo wordt het nogal een zooi. En misschien kan de definitie van de 3/4 in de beginpost vermeld worden? Anders worden het inderdaad waarschijnlijk heel veel 6/8; dat is namelijk best wel te doen in dance.
Hoe dan ook, nog even de definitie herhalen:
6/8: hoofdaccent op 1, nevenaccent op 4 (tellen in achtsten).
3/4: hoofdaccent op 1, nevenaccenten op 2 en 3 (tellen in kwarten).
Anders gezegd (speel dit even en het is duidelijk):
6/8: bassdrum - hihat - hihat - snare - hihat - hihat
3/4: bassdrum - hihat - snare - hihat - snare - hihat
Wat triolen betreft: een 6/8 is zo goed als hetzelfde als een 2/4 met de achtsten in triolen. Sterker nog: een 12/8 zonder triolen op 180 bpm is *precies* hetzelfde als een 4/4 met triolen op 120 bpm. Dat heeft dus allemaal niets met de 3/4 te maken. Overigens kun je die ook met triolen spelen; dan krijg je een 9/8 (zie Three of a perfect pair van King Crimson).
Overigens:
Dit klopt niet helemaal... Als je deze song als 6/8 + 3/4 wil neerschrijven, moet je telkens ook het tempo veranderen.
Je kan deze even goed in een normale 4/4 interpreteren:
tel 1 : I like to = drie 8sten in triolen
tel 2 : be in a- = drie 8sten in triolen
tel 3+4: merica = drie 4den in triolen.
En dan blijft het tempo constant gelijk.
Dat kan, maar doet het nummer geen recht.
I - like - to: 1-2-3 (accent ligt immers op 'I')
Be - in - A: 1-2-3 (accent ligt immers op 'Be')
Me - ri - ca: 1-2 1-2 1-2 (er ligt immers op alledrie enig accent, met een hoofdaccent op 'Me')
Uiteindelijk inderdaad twaalf achtsten = 4/4 in triolen, maar dan knip je er wel net uit wat dit melodietje leuk maakt: de wisseling in ritme bij 'Me-ri-ca'.
Maarruh: leuke contest! En nou maar wachten op inspiratie en tijd om die uit te werken...