Driekwartsmaat Dance Contest!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Bartology
7/8 toch?
Virgil Donati zelf noemt het een 7/16e, maar dat dondert niet: we have a winner (voor je prijs moet je maar even langskomen)!

Hieronder vind je de bladmuziek, het 4/4e-patroon in de hihats (zoals Dr.Dre al hoorde) is bedoeld, net als dat genoemde Vinnie C. op die manier van een 5/4 iets maakt waar het Sting-publiek op mee kan klappen.

Bladmuziek:

Attachments

• maatsoort1.pdf
    127,2 KB · Bekeken: 118
grapig hoor Meinte37 leuke blad muziek maar daar snap ik nou niks van , persoonlijke vraag waar gebruik je die 7de snaar eigenlijk voor, speel je Korn of zo. 8~

Origineel geplaatst door dr.DRé
grapig hoor Meinte37 leuke blad muziek maar daar snap ik nou niks van , persoonlijke vraag waar gebruik je die 7de snaar eigenlijk voor, speel je Korn of zo. 8~
Ibanez 7-snaar: check!

Maar geen Korn: 's niet mijn ding; hangt een beetje teveel op die gedubbele lage ritme-gitaren-metal-sound naar mijn smaak. Wel Planet X (instrumentale, progressieve metal/fusion) en m'n eigen zooi, meestal niet in 4/4e 8~

De 7-snaar (1 of 872) is trouwens ook de uitgave van voor die lui van Korn dat ding populair maakten en iedere gitaarbouwer opeens ook 7-snaren moest bouwen.

Edit: oh, de vraag was waar ik die voor gebruik. Nou, om noten mee te spelen, natuurlijk! Hoeveel bands zijn er niet die hun gitaren in Es (i.p.v. E) stemmen. Dat lage geluid kan best gaaf zijn en vaak heb je net even een paar mogelijkheden meer om bepaalde stukjes muziek te spelen: niet alleen om het dieper en voller te laten klinken, maar ook om speelbaarder vingerzettingen te gebruiken.

moet lekker klinken, raak alleen een beetje in de knoop met mijn vingers. heb hem een keer geprobeerd maar dat moet je eigenlijk een jaar proberen dan kan je er wat van zeggen. Ik maak nu mijn eigen gitaren dat is eigelijk wel veel leuker dan op zo´n gekocht ding anders stuur ik je wel een mailtje naar je op hoe hij er uit ziet want even off topic anders verpest ik dit forum.

ik ben lekker een 3/4 dance trek aan het maken :)

heb al 2/4 gedaan nu nog een :)

Origineel geplaatst door turtel
heb al 2/4 gedaan nu nog een :)
ha ha
8)
ben benieuwd naar het laaste deel

Origineel geplaatst door Meinte37
:okdan:

Ook een mooie om het verschil tussen een 6/8e en 3/4 duidelijk te maken, is "America" uit Bernstein's West Side Story (wie kent hem niet?); afwisselend een maat 6/8e en een maat 3/4:

||:I like to-be in A-|me-ri-ca:||

Dit klopt niet helemaal... Als je deze song als 6/8 + 3/4 wil neerschrijven, moet je telkens ook het tempo veranderen.
Je kan deze even goed in een normale 4/4 interpreteren:
tel 1 : I like to = drie 8sten in triolen
tel 2 : be in a- = drie 8sten in triolen
tel 3+4: merica = drie 4den in triolen.
En dan blijft het tempo constant gelijk.

Wat ik dus oorspronkelijk bedoelde met 'er gaan veel mensen in 6/8 werken' komt dus helemaal neer op wat Meinte zei :
Een 6/8e is geen 3/4. Een 6/8e heeft 1 hoofdaccent -op de 1e achtste, nl.- en 1 nevenaccent -op de 4e achtste. Een 3/4 heeft 1 hoofdaccent -juist ja: op de 1e kwart- en twee nevenaccenten -je raadt het al: op de 2e en 3e kwart. Een maatsoortaanduiding is dus -i.t.t. hoe het geschreven is- geen breuk.
Er gaan mensen in de verleiding komen om een 6/8 te gebruiken, waardoor je 'interessantere' accenten kunt leggen, terwijl je toch zou kunnen volhouden dat het een 3/4 is...

Maar ik wou niet echt zulk een heftige discussie tot stand brengen... mijn excuses... :o:

Misschien dat zo goed als al deze discussie-posts afgesplitst kunnen worden in een nieuwe thread? Zodat er een tracks-thread en een wat-is-nou-eigenlijk-3/4-thread zijn. Zo wordt het nogal een zooi. En misschien kan de definitie van de 3/4 in de beginpost vermeld worden? Anders worden het inderdaad waarschijnlijk heel veel 6/8; dat is namelijk best wel te doen in dance.

Hoe dan ook, nog even de definitie herhalen:
6/8: hoofdaccent op 1, nevenaccent op 4 (tellen in achtsten).
3/4: hoofdaccent op 1, nevenaccenten op 2 en 3 (tellen in kwarten).

Anders gezegd (speel dit even en het is duidelijk):
6/8: bassdrum - hihat - hihat - snare - hihat - hihat
3/4: bassdrum - hihat - snare - hihat - snare - hihat

Wat triolen betreft: een 6/8 is zo goed als hetzelfde als een 2/4 met de achtsten in triolen. Sterker nog: een 12/8 zonder triolen op 180 bpm is *precies* hetzelfde als een 4/4 met triolen op 120 bpm. Dat heeft dus allemaal niets met de 3/4 te maken. Overigens kun je die ook met triolen spelen; dan krijg je een 9/8 (zie Three of a perfect pair van King Crimson).

Overigens:
Dit klopt niet helemaal... Als je deze song als 6/8 + 3/4 wil neerschrijven, moet je telkens ook het tempo veranderen.
Je kan deze even goed in een normale 4/4 interpreteren:
tel 1 : I like to = drie 8sten in triolen
tel 2 : be in a- = drie 8sten in triolen
tel 3+4: merica = drie 4den in triolen.
En dan blijft het tempo constant gelijk.
Dat kan, maar doet het nummer geen recht.
I - like - to: 1-2-3 (accent ligt immers op 'I')
Be - in - A: 1-2-3 (accent ligt immers op 'Be')
Me - ri - ca: 1-2 1-2 1-2 (er ligt immers op alledrie enig accent, met een hoofdaccent op 'Me')
Uiteindelijk inderdaad twaalf achtsten = 4/4 in triolen, maar dan knip je er wel net uit wat dit melodietje leuk maakt: de wisseling in ritme bij 'Me-ri-ca'.

Maarruh: leuke contest! En nou maar wachten op inspiratie en tijd om die uit te werken... :engel:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Anders gezegd (speel dit even en het is duidelijk):
6/8: bassdrum - hihat - hihat - snare - hihat - hihat
3/4: bassdrum - hihat - snare - hihat - snare - hihat

Een Weense Waltz staat bekend als driekwartsmaat. Die gaat toch echt 'poem' - 'tak' - 'tak'. Dat definieer jij als 6/8. Dat klopt dus niet helemaal. Volgens mij heb je de feiten omgedraaid...

Origineel geplaatst door Mad Dan
Een Weense Waltz staat bekend als driekwartsmaat. Die gaat toch echt 'poem' - 'tak' - 'tak'. Dat definieer jij als 6/8. Dat klopt dus niet helemaal. Volgens mij heb je de feiten omgedraaid...
Maar dat zegt Cheimoon toch ook? Misschien moet je bij het 3/4-voorbeeld de hihats ter lengte van een achtste even weglaten, dan kom je weer helemaal op "boem - tak - tak" uit. Met die hats wordt het niet opeens een 6/8e, dunkt me *dunk* :stupid

Origineel geplaatst door Hermax
Nee hoor, de achtste is in beide maten even lang en elke maat is zelfs even lang. Alleen de onderverdeling van de accenten verandert en dat maakt het, zoals Cheimoon ook al zei, zo interessant.

Jajajaja nu weten we het wel..
Gewoon muziekjes maken nu, en als het geen 3/4 blijkt te zijn wordt ie getrashed. Voila
Het lijkt wel een soort wedstrijd "wie weet er het meeste af van maatsoorten"

R

Hehe, LOL dit wordt nog wat.

Zijn er toevallig vrijwilligers voor een tussentijdse jury? Zij mogen dan de inzendingen gaan beoordelen op correct maatgebruik voordat ze in de thread komen te staan!

Ik ben nu eerlijk gezegd ook wel een beetje aan het twijfelen of het ritme wat ik in mijn hoofd heb wel 3/4 is en geen 6/8?! Volgens mij hebben de mannen van Plaid op het album spokes ook een 3/4 maat track staan maar ik weet zo ff niet welke. Het kan natuurlijk ook 6/8 zijn :D

Origineel geplaatst door Meinte37
Maar dat zegt Cheimoon toch ook? Misschien moet je bij het 3/4-voorbeeld de hihats ter lengte van een achtste even weglaten, dan kom je weer helemaal op "boem - tak - tak" uit. Met die hats wordt het niet opeens een 6/8e, dunkt me *dunk* :stupid

Nee hoor, de achtste is in beide maten even lang en elke maat is zelfs even lang. Alleen de onderverdeling van de accenten verandert en dat maakt het, zoals Cheimoon ook al zei, zo interessant.

Aha, dus de hihats staan op de halve maat... Dan klopt het ja.

Iedereen heeft het hier over dat de drum het ritme aan geeft maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. het kan ook met een piano, en kan je de drums een vrij rol laten spelen. zo als in voetbal alleen klinkt het dan niet als "EEN WALS" je hoeft toch geen wals ritme te maken want dat staat nergens als dat zo zou zijn, kan hans beter een sampel hier op zetten en iedereen moet die sampel gebruiken. Dat word een beetje zaai. Net zo als die naam genood van mij.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back