Driekwartsmaat Dance Contest!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hanz

Anonieme Analogist
Zoals democratisch besloten in deze thread gaan we dit keer voor de Driekwartsmaat Dance Contest!

Wat is de bedoeling? Uh... was dat dan niet duidelijk? ;)
Goed: post hier je driekwartsmaat dans deuntje (dus niet van dat ballade-achtige spul, natuurlijk!) en vermeld even:

-> de Tracknaam
-> de Actnaam (en de evt. samenwerking, om misverstanden te voorkomen).

Alle soorten muziek-producerende gear zijn toegestaan.
Eerder geplaatste tracks mogen, maar da's natuurlijk wel minder uitdagend.
Meerdere inzendingen zijn toegestaan, maar het gaat natuurlijk om de kwaliteit - niet de kwantiteit.
Een einddatum lijkt me een goed idee, voorlopig dacht ik: tot 14 juni kan er worden ingezonden.
Daarna zal er een stemthread worden opgetuigd, zodat de democratie andermaal kan zegevieren.

Aankondigingen, inzendingen en opmerkingen zijn welkom in deze thread!

Rest mij jullie allen succes te wensen, dus!

Platwalsen maar!

Re: Driekwartsmaat Dance Contest!

Origineel geplaatst door Hanz
(dus niet van dat ballade-achtige spul, natuurlijk!)

Discriminatie! :D

14 juni is inderdaad wat beter dan 14 mei. ;) Mss vind ik tussen het studeren in wel tijd om een trackje te maken ......; wie weet.

Zijn er bekende voorbeelden? Ik ken er allesinds al een Satanic Disco van Alter Ego.

Zijn er nog 3/4 dance nummers gemaakt?

1, 2, 3, 1, 2, 3...goed ik zit er al lekker in, nu eens kijken of we dit kunnen vertalen naar een track

Origineel geplaatst door hermax
Ik denk dat er vooral in 6/8 gaat gewerkt worden...:engel:
Een 6/8e is dus geen 3/4 !! :)
Misschien toch goed om te definieren wat 3/4 is, anders kan ik wel wat bedenken wat voor 3/4 door zou kunnen gaan, maar het niet is :D

maar een 3/4 aan 220 bpm klinkt toch wel vergelijkbaar met een 6/8 aan 110 bpm, of sla ik de bal hier compleet mis?

Dat klopt feitelijk wel, maar het lijkt me duidelijk dat bijdrages een wals moeten zijn. Tenslotte is dat waar we aan denken als we 3/4 horen. 6/8 kan te "vierkwarts" gemaakt worden, want je kan het ook interpreteren als een 4/4 en een 2/4.

maar eh.. 3/4 is dat hetzelfde als triplets? ik ken hier eerlijk gezegd geen flikker van.. kan ik mn mpc op 3/4 zetten? :D

Kan met rebirth 338 wel. Dan zet je de steps op 12, in plaats van 16.

Overigens: mogen saltarello's ook?

(Saltarello: 6/8 maat waarin de 5de tel altijd leeg wordt gehouden waar het de ritmes betreft. Het gevolg is een soort huppel-wals achtig iets, maar het is ritmisch gezien wat rijker. Was helemaal de shizzle in het laat middeleeuwse europa)

Om even duidelijk te maken wat een 3/4 maat nu precies is, want sommigen vinden dat moeilijk, even wat liedjes die 3/4 zijn:

Orchestral Manouvers in the dark - Maid of orleans
Andre Hazes - De vlieger
Coil - The crusher
Death in June - Little black baby

Op dance gebied ken ik geen overduidelijke 3/4 voorbeelden, want dat is toch 4/4 gebied.

ehhh... dus moet ik van elke hele ronde taart een kwart afhalen "zonde", maar als ik nu 5 taarten heb tot hoeveel moet ik dan tellen. :stupid en dan delen door 4 hoeveel taarten heb ik dan "even rekenen" :eureka:

ik heb hier nog een nummer in een 5 kwarts maat!
dat ene stapje extra geeft het wel een grappige swing altijd.
deze maat word ook veel in de progrock gebruikt met bekende voorbeelden happy the man en camel.

Het volgende is niet een 3/4e (b = BD, s = snare, beide ter lengte van een kwart):

3/4 ||:bbs|bbb|sbb|bsb:|| }:|

Een 6/8e is geen 3/4. Een 6/8e heeft 1 hoofdaccent -op de 1e achtste, nl.- en 1 nevenaccent -op de 4e achtste. Een 3/4 heeft 1 hoofdaccent -juist ja: op de 1e kwart- en twee nevenaccenten -je raadt het al: op de 2e en 3e kwart. Een maatsoortaanduiding is dus -i.t.t. hoe het geschreven is- geen breuk.

Origineel geplaatst door bliepertronic
ik heb hier nog een nummer in een 5 kwarts maat!
dat ene stapje extra geeft het wel een grappige swing altijd.
deze maat word ook veel in de progrock gebruikt met bekende voorbeelden happy the man en camel.
Een 7/8e is ook leuk: 4/4, maar dan net een beetje korter, zeg maar. Hoewel er ook hele andere manieren zijn om een 7/8e vorm te geven. :D

het is niet de bedoeling om een 4/4 nummer in te maken in triplets denk ik, dus niet zoals dat ene nummer van alter ego, of een aantal nummers van T.Raumschmiere, die staan ook in triolen.

Aan de andere kant overlappen ritmes elkaar ook als je daarmee gaat experimenteren. Er valt niet altijd zwart-wit te zeggen of iets zuiver in 3/4 staat of in 4/4 triolen.

(ik zal nog even proberen een handig schematje te maken:
als dit de tellen van de maat zijn | 1 2 3 | 1 2 3 | dan kan je het op deze manier als een 4/4 in triolen laten klinken:
| Bassdrum Hihat Hihat | Snaredrum Hihat Hihat | en dan gewoon op een flink tempo.
Maar dan krijg je niet het hoem-pa-pa hoem-pa-pa gevoel van een wals.)

Het doel van de contest lijkt mij om tegelijkertijd een goeie track te maken, en eveneens creatief te zijn door met het 3/4 ritme te experimenteren, dan komen er leuke dingen uit.

Origineel geplaatst door UndErdOg
als dit de tellen van de maat zijn | 1 2 3 | 1 2 3 | dan kan je het op deze manier als een 4/4 in triolen laten klinken:
| Bassdrum Hihat Hihat | Snaredrum Hihat Hihat | en dan gewoon op een flink tempo.
Sommige mensen zouden dit gemakshalve een 6/8e (of 2/4 in triolen) noemen, dunkt me *dunk* :stupid :D

Misschien kun je het volgende zeggen: ontdoe het ritme van alle kleine (=korte) elementen en als datgene wat overblijft om de 3, wat we dan maar "tellen" zullen noemen, op het begin van de (gevoelde) maat uitkomt, dan is het een 3/4 -waarbij de kwart-lengte misschien anders is, dan je 'em geschreven hebt; zo kun je een 3/4 best schrijven als een 1/1e in triolen, maar dat is misschien notationeel (en in je sequencer) niet zo heel handig :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back