Driekwartsmaat Dance Contest!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Meinte37
zo kun je een 3/4 best schrijven als een 1/1e in triolen, maar dat is misschien notationeel (en in je sequencer) niet zo heel handig :)

:D
als we zo gaan beginnen kunnen we 5/4 dus ook als een 1/1 in kwintolen gaan zien....
laten we trouwens maar eens helemaal van dat idee van een maatsoort afstappen, en als we dan toch bezig zijn gooien we meteen dat overbodige principe van toonsoorten overboord.

Een 7/8e is ook leuk: 4/4, maar dan net een beetje korter, zeg maar. Hoewel er ook hele andere manieren zijn om een 7/8e vorm te geven. :D

7/8 en 5/4 wisselen elkaar altijd leuk af. en dan hier en daar een 4/4 maat om verwarring te scheppen ;)

Ik sta er toch wel een beetje van te kijken dat sommigen hier niet weten wat een 3/4 maatsoort is hoor.. Maar goed, daar hebben we het forum voor hè: nieuwe dingen leren.
Luister maar eens een mooie Valse van Chopin, dan leer je 3/4 maat wel waarderen :D

Ja, 6/8 of 3/4 maakt natuurlijk geen moer uit. In een driekwartsmaat (3/4) gebruik je drie tellen (=kwarten) per maat, in de normale 4 kwarts... 4 en 2 8sten zijn even lang als 1 4de... Dus... Rekent u mee?
Ja, en of je er een wals van moet maken (is ook dansmuziek...) is natuurlijk je eigen ding.
Gebruik een stepsequencer zoals in Fruity Loops!

Origineel geplaatst door UndErdOg
:D
als we zo gaan beginnen kunnen we 5/4 dus ook als een 1/1 in kwintolen gaan zien....
laten we trouwens maar eens helemaal van dat idee van een maatsoort afstappen, en als we dan toch bezig zijn gooien we meteen dat overbodige principe van toonsoorten overboord.
Zo kun je het wel schrijven, maar (als het goed is) hoor je nog steeds dat het "in vijf" is en vanaf daar hoef je het alleen maar eens te worden over wat de kwart is en de dingen evt. wat anders opschrijven.

Maar, geheel off-topic: wat is (volgens jullie) de maatsoort in het volgende stukje muziek.

Attachments

• maatsoort1.mp3
    154,1 KB · Bekeken: 97
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Luister maar eens een mooie Valse van Chopin, dan leer je 3/4 maat wel waarderen :D

Dat bedoel ik! :okdan:

Origineel geplaatst door Frer!k
Ja, 6/8 of 3/4 maakt natuurlijk geen moer uit.
Behalve dat het aantal accenten en de plaats daarvan bij beide verschilt...

Zo kun je het wel schrijven, maar (als het goed is) hoor je nog steeds dat het "in vijf" is en vanaf daar hoef je het alleen maar eens te worden over wat de kwart is en de dingen evt. wat anders opschrijven.

Maar, geheel off-topic: wat is (volgens jullie) de maatsoort in het volgende stukje muziek.
ik vind dit 4/4

als je de hihad erbij rekend

Origineel geplaatst door dr.DRé
ik vind dit 4/4
Dat is de tweede keus van de jury (i.e., de kerel die het geschreven heeft). Wat zou de eerste keus zijn?

FF een probeersel eerste stukje is op 50bpm tweede op 100bpm waardoor het wals effect er een beetje uitgaat.

Is dit goed of zit ik er compleet naast???:confused:

Attachments

• test.mp3
    256,3 KB · Bekeken: 107
Dat is de tweede keus van de jury (i.e., de kerel die het geschreven heeft). Wat zou de eerste keus zijn?

6/8?

maar het kan ook 3/4 zijn
ik weet het verschil niet dat is erg moeilijk " een goed voor beeld is Ten sumnors tales van sting(seven days), waar Vinni colaiuta eerst 7/8 speelt en dan over gaat in 3/4 dan hoor je eigenlijk dat het verschil in de lengte ten opzichte van de 7/8 maat het verschil maakt. met een lege tel
is maar een voorbeeld

Dat is een of andere maatsoort in de stijl van Meshuggah *D *D
Die moet je niet tellen maar voelen
Ik gok op 23/16e maar ik heb echt geen idee, van wie is die muziek?

edit: Jezus Ic3gl0vE... let eens op man, het staat gewoon op je winamp dat het Planet X is

Is dit een soort van 'tussentijdse' SF verkiezing.... :D

Remember, over 7 maanden gaan we weer voor de Best of SF 2005 :D

Origineel geplaatst door dr.DRé
maar het kan ook 3/4 zijn
ik weet het verschil niet dat is erg moeilijk " een goed voor beeld is Ten sumnors tales van sting(seven days), waar Vinni colaiuta eerst 7/8 speelt en dan over gaat in 3/4 dan hoor je eigenlijk dat het verschil in de lengte ten opzichte van de 7/8 maat het verschil maakt. met een lege tel
is maar een voorbeeld
Vinnie C. is die andere grote drummer (naast de drummer op het stukje dat ik gepost heb) :halleluja
Het is geen 3/4e, maar je zit al aardig in de richting... getuige je verhaal ;)

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Dat is een of andere maatsoort in de stijl van Meshuggah *D *D
Die moet je niet tellen maar voelen
Ik gok op 23/16e maar ik heb echt geen idee, van wie is die muziek?

edit: Jezus Ic3gl0vE... let eens op man, het staat gewoon op je winamp dat het Planet X is
Planet X, inderdaad. Het is geen 23/16e...
Overigens moet je dit soort maten echt wel eerst tellen, voordat je ze kunt voelen. Als je genoeg ermee oefent en/of een drummer in de band heeft die dit soort dingen (wel) op gevoel doet, dan voel je het uiteindelijk wel en is het net zo natuurlijk om te spelen als een 4/4e. Voor mij is trouwens de uitdaging (in m'n eigen muziek) om "onregelmatige" (meestal: oneven) maatsoorten te gebruiken op zo'n manier dat je je er niet direct bewust van bent. Met Meshuggah heb je vaak nog dat je onmiddelijk hoort dat het geen ("echte") 4/4e is, terwijl van het geposte stukje niet iedereen onmiddelijk in de gaten heeft dat het toch niet in 4/4e staat.

Planet X, inderdaad. Het is geen 23/16e...
Overigens moet je dit soort maten echt wel eerst tellen, voordat je ze kunt voelen. Als je genoeg ermee oefent en/of een drummer in de band heeft die dit soort dingen (wel) op gevoel doet, dan voel je het uiteindelijk wel en is het net zo natuurlijk om te spelen als een 4/4e. Voor mij is trouwens de uitdaging (in m'n eigen muziek) om "onregelmatige" (meestal: oneven) maatsoorten te gebruiken op zo'n manier dat je je er niet direct bewust van bent. Met Meshuggah heb je vaak nog dat je onmiddelijk hoort dat het geen ("echte") 4/4e is, terwijl van het geposte stukje niet iedereen onmiddelijk in de gaten heeft dat het toch niet in 4/4e staat.

7/8 toch?

Re: Driekwartsmaat Dance Contest!

Origineel geplaatst door Hanz
Goed: post hier je driekwartsmaat dans deuntje (dus niet van dat ballade-achtige spul, natuurlijk!) en vermeld even:

-> de Tracknaam
-> de Actnaam (en de evt. samenwerking, om misverstanden te voorkomen).

En misschien handig en leuk om er bij te vermelden: je gear waar je je track mee hebt gemaakt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back