Driekwartsmaat Dance Contest!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat maakt het uit.
3 maten met 4 tellen
of 4 maten met 3 tellen.
Beide zijn ze totaal 12 tellen.
Dus altijd een veelvoud van 12 tellen en je hebt zowel een vierkwarts maat als een driekwarts maat.:D

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Misschien dat deze link handig is?

http://www.melodica.nl/muziek wat is dat.htm

Ha, die heb ik ook gelezen ja. :) Want man, wat kunnen we hier weer iets simpels heel moeilijk laten lijken.

Kan het theoretische deel van de thread niet naar klank, geluid en theorie?

Mooi dat mijn post uiteindelijk toch nog duidelijk geworden is. :)

@Meinte37: die 7/8 van Donati is cool; eigenlijk is het een 3/4 die net wat gerekt wordt, dat is het verwarrende. Maar hij komt never nooit nie in de buurt van de grote Vinnie C. Hoe die zijn ritmes kan variëren is echt briljant.

@Etaion: een 3/4 klinkt nu eenmaal nogal boem-tak-tak, dat is inherent aan de maatsoort. De uitdaging is om daar iets van te maken dat het kazige walseffect eruit haalt. Kratarknathrak heeft dat wel goed voor elkaar (hoewel ik verder niet zo'n industrial-fan ben :D ). Ik weet even niet zo heel veel goede 3/4-voorbeelden in rock/dance/pop, maar een paar die me zo te binnen schieten:
Phil Collins - Dance into the light
The Mars Volta - Son et lumière
The Mars Volta - Inertiatic esp
Marillion - After me
Marillion - White Russian

Ik heb een mp3-tje met stukjes uit die twee Marillion-nummers bijgevoegd, dat zijn leuke voorbeelden.

En nou tracks maken! :smeris:
(dat geldt ook voor mij :D )

Attachments

• marillion - after me - white russian.mp3
    868,1 KB · Bekeken: 73
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon
@Meinte37: die 7/8 van Donati is cool; eigenlijk is het een 3/4 die net wat gerekt wordt, dat is het verwarrende. Maar hij komt never nooit nie in de buurt van de grote Vinnie C. Hoe die zijn ritmes kan variëren is echt briljant.
Deze uitspraak doe je duidelijk zonder je verdiept te hebben in het fenomeen Virgil Donati ;) (En ik weet wat hoe groot Vinnie C. is.) Live vindt-ie het niet zo'n probleem om een, zeg, 7 over 5 over 3 te doen en daar dan vrij over te soleren 8)

Overigens vind ik die track van Kratarknathrak nou juist weer meer als een 6/4s dan als een 3/4e aanvoelen (b = bass/snare drum, - = rust/hats, beide ter lengte van 1/4):

||: b-b|b-- :||

Ik tel/voel toch maar 2 accenten per maat en zou eerder in 2-en meebewegen dan in 3-n of 1-n.

Wat is eigenlijk de definitie van dance in deze contest?
Ik heb wel een leuk 3/4-idee in m'n hoofd zitten, maar dat leunt wat meer tegen de IDM/triphop aan... mag dat dan ook of moet het bv. minimaal 130 BPM zijn?

Ennuh........ 't lijkt me idd een goed idee om de inzendingen en de discussie over een 3/4 in 2 aparte threads te doen..

splits jij hem effe op hansdale? :D

Origineel geplaatst door trigg

... alles waar mijn linkerteen van gaat wiebelen. jeuk aan m'n rechterteen is daartegen een slecht teken.
... en over m'n middelste teen zullen we het maar niet hebben.

Ennuh........ 't lijkt me idd een goed idee om de inzendingen en de discussie over een 3/4 in 2 aparte threads te doen..

... ja, als ik zometeen zin heb. ;)

Origineel geplaatst door trigg
Ik heb wel een leuk 3/4-idee in m'n hoofd zitten, maar dat leunt wat meer tegen de IDM/triphop aan... mag dat dan ook of moet het bv. minimaal 130 BPM zijn?

Triphop in 3/4 lijkt mij een geweldig plan :)
GRAAAAAG :halleluja

Dance.. beetje rekbaar begrip...

Ik bedoel, mag minimalistische techno met een trancy edge ook? :D

En voor wat betreft al dat geneuzel over 6/8 vs 3/4: post gewoon een screenshot van je sequencer erbij dat je hem netjes op 3/4 hebt gezet. Klaer! Voldaan aan de missie denk ik.

Maar om toch even te toetsen of ik op de goeie weg zit: KAN DIT? ->
parallel_27-driekwartsmaatcompo.mp3

Want ik weiger om een BOEM-TAK-TAK-BOEM-TAK-TAK plaat te maken :duivels:

Gnii
Joost.

Origineel geplaatst door jostiii
Ik keur 'em goed! (Niet dat ik lid van enige jury ben, hoor ;)) Mooie track ook, vooral het drumritme: heel inventief :halleluja

Origineel geplaatst door Meinte37
Ik keur 'em goed! (Niet dat ik lid van enige jury ben, hoor ;)) Mooie track ook, vooral het drumritme: heel inventief :halleluja

Hehe thanks ;) Machinedrum tends to bring that out in people :D Maar in principe een modulated delay en wat hele freaky lfo'tjes op een snaredrum en dat geheel weer filteren en je krijgt instant freakyness in je drumpatterntje :). Maargoed, we gaan dit verder uitwerken en wat extra laagjes erbij bedenken.

l8erz.
Joost.

Euh...

Euh...

... kan iemand even voor mij tellen?

Attachments

• stijlloos.mp3
    532,7 KB · Bekeken: 76
Dance.. beetje rekbaar begrip...

Ik bedoel, mag minimalistische techno met een trancy edge ook? :D

En voor wat betreft al dat geneuzel over 6/8 vs 3/4: post gewoon een screenshot van je sequencer erbij dat je hem netjes op 3/4 hebt gezet. Klaer! Voldaan aan de missie denk ik.

parallel_27-driekwartsmaatcompo.mp3

Gnii
Joost.
Groot gelijk heb je, gooi je haar los.

hm...

Tracknaam: Breaking down something beautiful
Artiest: Rut
Gemaakt met: Fruity met 'n zooi plugins :P

Rut - Breaking down something beautiful

Deze had ik echter toevallig net 'n paar weken geleden gemaakt. Bovendien is 'ie erg traag haha. Ik zal ook even iets snellers proberen te gaan maken :)

Re: Euh...

Re: Euh...

Origineel geplaatst door Hanz
... kan iemand even voor mij tellen?

1, 2, 3! :D

"Thou shalt count to three, three is the number you shalt count and the number of countings shall be three. Not to four and not to two, unlest thy proceedst to three. Five is all out!" uit Monty Python and the Search for the Holy Grail.

Nou, als ik m'n best doe kan ik wel tot 3 tellen bij deze track, maar vanaf dat de clap erin komt kan je ook makkelijk tot 4 tellen en klopt de track ook...

dusssuhmm... ik zou nog wat meer een 1-2-3 vibe erin gooien.

Re: Re: Euh...

Re: Re: Euh...

Origineel geplaatst door Monty Python
"Thou shalt count to three, three is the number you shalt count and the number of countings shall be three. Not to four and not to two, unlest thy proceedst to three. Five is all out!"

bril-fucking-jant!! :D :D :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back