Driekwartsmaat Dance Contest!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door trigg
Nou, als ik m'n best doe kan ik wel tot 3 tellen bij deze track, maar vanaf dat de clap erin komt kan je ook makkelijk tot 4 tellen en klopt de track ook...
Dat kan, maar dan verschuiven de claps wel binnen de groepjes van 4, bijv. de ene keer op de tweede tel (van 4) en de volgende keer na de tweede tel (van 4) en dat klopt ook als het een 3/4e is.

Origineel geplaatst door Meinte37
Dat kan, maar dan verschuiven de claps wel binnen de groepjes van 4, bijv. de ene keer op de tweede tel (van 4) en de volgende keer na de tweede tel (van 4) en dat klopt ook als het een 3/4e is.

Ja precies, dan krijg je een triool-achtig verhaal...

maargoed, van mij mag het allemaal wel hoor (ik zit ook niet in de jury :D), alleen heb ik meer voorkeur voor waltz-achtige nummers waarbij je alleen maar tot 3 KAN tellen, omdat het anders voor je gevoel niet klopt....

Laatst gewijzigd:
Dit is wel lachen gisteren wat geprobeerd. je krijgt wel snel een OMD Mald of Orleans ritme wil je het een beetje een ander ritme laten geven dan de gangbare 3/4.

Maar in mijn sequencer had ik duidielijk een 3/4 maat met drums. Maar nadat ik een delay op de drums had gezet is het nu een 4/4/ geworden. Dat laatste snap ik dus niet.

en als je basjes en nootjes er bij gaat spelen? dan lijkt me de 3/4 weer terug komen toch. De feel zit 'm natuyurlijk niet alleen in de drums

Is dit een goeie driekwart?

Klik

Cubase staat op 3/4, maar ik heb veel triolen gebruikt, misschien dat het driekwarts gevoel er dan vanaf gaat, maar dat mogen jullie oordelen :)

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]

Klik

Cubase staat op 3/4, maar ik heb veel triolen gebruikt, misschien dat het driekwarts gevoel er dan vanaf gaat, maar dat mogen jullie oordelen :)

Wat mij betreft istie goedgekeurd! :)

Klik

Dat melodietje "in 9" (2+2+2+2+1 trioolachtsten) doet wel wat afbreuk aan het 3/4e-gevoel. De hits bewegen ook in 9 (3x3 trioolachtsten), dus persoonlijk zou ik dit als 9/8e of 9/16e schrijven. Maar dat mag je natuurlijk rustig interpreteren als een 3/4 ;)

Dat melodietje "in 9" (2+2+2+2+1 trioolachtsten) doet wel wat afbreuk aan het 3/4e-gevoel. De hits bewegen ook in 9 (3x3 trioolachtsten), dus persoonlijk zou ik dit als 9/8e of 9/16e schrijven. Maar dat mag je natuurlijk rustig interpreteren als een 3/4 ;)

Het melodietje is eigenlijk een hele rare arpeggio die toevallig zo uitkwam :P Wat erachter ligt is een mooi 3/4 accoordenschemaatje.

Aargh.... deze contest heeft dingen wakkergemaakt die ik had moeten laten rusten! :P

Origineel geplaatst door Hanz
Aargh.... deze contest heeft dingen wakkergemaakt die ik had moeten laten rusten! :P

Maar er wordt wel nagedacht en brengt wel wat los ;)

Het melodietje is eigenlijk een hele rare arpeggio die toevallig zo uitkwam :P Wat erachter ligt is een mooi 3/4 accoordenschemaatje.
Begrijp me goed: ik vind niks mis met een 9/16e -ik ben zelf bezig met een nummer in (o.a.) 9/16e die je ook echt niet als 3/4 kunt interpreteren. In dit geval vind ik het motiefje in 4x 2 + 1-achtsten wat sterk in vergelijking met de 3/4, maar daar valt wel wat aan veranderen, dunkt me *dunk* :stupid

@trigg:

Over dat 'tot drie' tellen en dat het met 'tot vier' tellen ook nog klopt: als je naar bepaalde elementen in de drumtrack luistert, dan hoor je echt wel dat het een 3/4 maat moet zijn. Ook de pads veranderen om de 3 en niet om de 4.

Het enige wat ik doe is op elke tel een kick plaatsen, net als dat je bij een 4/4 maat ook op elke tel een kick zet. Tuurlijk, je krijgt dan de illusie dat het nogsteeds een 4/4 maat is. Maar om nou echt een track te maken wat "verplicht" boem-tik-tik is in plaats van gewoon boem-boem-boem vind ik een beetje overdreven.

Ik bedoel, bij een 4/4 dance track doe je toch ook niet boem-tik-boem-tik of boem-tik-tik-tik, maar gewoon boem-boem-boem-boem.

Verder wil ik nog een nuance plaatsen bij mijn pleidooi om een screenshot van je sequencer bij te voegen waarin duidelijk te zien is dat je de 3/4 gebruikt: het moet dan uiteraard ook zichtbaar zijn dat de bars kloppen.

Tja,of gewoon goed tellen ;) Maar dan krijg je weer het probleem van trigg, dat sommige driekwartsmaten ook "uitkomen" als je tot vier telt. Maar ergens is dat logisch: als je immers 4 bars in 3/4 maat hebt, kom je op 24 tellen uit. Which translates to 6 bars in 4/4 maat. Dus het komt altijd uit ;)

Gossiemikkie, hier raak je niet over uitgediscussieerd :D
Maar goed, daar zijn forums nou eenmaal goed voor haha.

Joost.

edit: typo bij de 6-bars

Laatst gewijzigd:
Nu ik er nog even over na denk:

Zal ik anders in mijn trackje, als "proof" dat het om een driekwartsmaat gaat een hoem-pa-pa hoem-pa-pa rhythmic fill-in gooien? Volgens mij geeft dat wel een funky effect als je het op de goeie plekken erin gooit ;)

Wat zou het trouwens ontzettend hip zijn als dit uitgroeid tot "the next big thing" dat straks iedereen 3/4 compatible dance gaat maken ;) Hele cd's vol met 3/4 shit en dj's die er "hun ding" van maken om alleen 3/4 stuff te draaien.

Which brings me to another interesting topic:

Wat voor impact zou dat hebben voor deejays? Als ineens alle platen 3/4 zou worden? Ik bedoel: als je nu al ziet hoeveel moeite sommige producers al hebben met tellen, hoe moet het dan wel niet voor deejays zijn? :)

Food for thought?

Joost,

Origineel geplaatst door jostiii
@trigg:

Over dat 'tot drie' tellen en dat het met 'tot vier' tellen ook nog klopt: als je naar bepaalde elementen in de drumtrack luistert, dan hoor je echt wel dat het een 3/4 maat moet zijn. Ook de pads veranderen om de 3 en niet om de 4.

Het enige wat ik doe is op elke tel een kick plaatsen, net als dat je bij een 4/4 maat ook op elke tel een kick zet. Tuurlijk, je krijgt dan de illusie dat het nogsteeds een 4/4 maat is. Maar om nou echt een track te maken wat "verplicht" boem-tik-tik is in plaats van gewoon boem-boem-boem vind ik een beetje overdreven.
Van mij hoef je niet persé een boem-tik-tik te maken, maar het gaat om de groove die je in je track legt.
De groove moet (in mijn ogen) gewoon duidelijk 1, 2, 3 zijn, anders is het toch een soort verkapte 4-to-the-floor.

Ik denk ook dat er nog meer mogelijkheden zijn dan boem-boem-boem of boem-tik-tik, tenminste... ik ga zelf iets anders proberen!

Wat zou het trouwens ontzettend hip zijn als dit uitgroeid tot "the next big thing" dat straks iedereen 3/4 compatible dance gaat maken ;) Hele cd's vol met 3/4 shit en dj's die er "hun ding" van maken om alleen 3/4 stuff te draaien.

Which brings me to another interesting topic:

Wat voor impact zou dat hebben voor deejays? Als ineens alle platen 3/4 zou worden? Ik bedoel: als je nu al ziet hoeveel moeite sommige producers al hebben met tellen, hoe moet het dan wel niet voor deejays zijn? :)

Food for thought?
Joost,

Omdat het te ingewikkeld is zal het nooit op grote schaal aanslaan....
Hetzelfde bv. met breakbeats en drum 'n bass.... het wordt heus wel hier en daarl gedraaid, maar de "mainstream" wil gewoon hapklare brokken en dat is nou eenmaal boem-boem-boem-boem... vooral in Nederland

Met een 3/4 wordt toch alleen maar simpeler :D

Ik bedoel, bij een 4/4 dance track doe je toch ook niet boem-tik-boem-tik of boem-tik-tik-tik, maar gewoon boem-boem-boem-boem.

hoe helder! :D:halleluja

Dit is ook 3/4 maat, ik hoor het zelfs nauwelijks. www.smokeandnoise.com/sounds/electro.mp3

Wat ik trouwens wel doe is dat ik 4 maten achter elkaar gebruik per keer dat ik er iets nieuws in gooi of uitlaat. Frase van 4 dus.. klopt dat? Blijft er toch nog iets van '4' in zitten.

Origineel geplaatst door demian
Wat ik trouwens wel doe is dat ik 4 maten achter elkaar gebruik per keer dat ik er iets nieuws in gooi of uitlaat. Frase van 4 dus.. klopt dat? Blijft er toch nog iets van '4' in zitten.

Ja, het is een 3/4e he, dus dat klopt....

overigens voelt dit meer aan als een 6/8

Hmmz,

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in een eerdere post zelf een telfout heb gemaakt met de "zoveel bars is zoveel tellen".

Waah ik wor GEK!

Fuck 3/4e maat.. je ken er niet eens lekker op dansen ;)

Tenzij je op elke tel een kick gooit en stug in 4/4 blijft tellen ;)

WAAAH

*twists a nerve*
Joost.

<lolmodus>
ik vraag me af of er nog mensen zijn die lezen "Driekwartsmaat Dance Contest" en dan vervolgens een filmpje inleveren waarin ze een walsje dansen :D
</lolmodus>

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back