Welke synth voor een Pop / bruiloftband?

Markey

Nieuwkomer
Nieuw op het forum! Heb met veel plezier al een hoop posts gelezen maar nu toch een vraag...

Ik speel zelf in een (semi) prof. coverband met een Roland VA-76 en Roland JV-50. De VA stamt uit mijn 'keyboard lesgeef periode' en de JV dient alleen als extra midikeyboard. Gebruik dus verder alleen VA sounds.

Ik wil eigenlijk meer naar een synth met betere brasssounds (blazers), elec piano, strijkers en hammond sounds. (lees ook: professionelere uitstraling!) Ben er nog niet helemaal uit of ik 2 nieuwe plankjes (piano + synth) wil, maar hou het voorlopig even bij 1 (of evt. een module erbij).

Welk advies voor setup kunnen jullie mij geven?
Roland: VK-8m, VR-760 (Hammond sounds)
Korg: Triton (extreme?): elec piano, brass, hammond sounds ??
Yamaha: Motif (es?): elec piano, brass, strings, hammond
Nord Electro 2: Hammond en elec piano

Maarrr nu komt het volgende: op mijn VA gebruik ik met veel plezier Users waar ik al het repertoire in staat (alle splitten en klankcombinaties). Omdat de zangeressen bij 3 nummers een paar lastige toonsoorten te pakken hebben, transpose ik -1 en +1. Dit is in de users verwerkt / vindt ik erg prettig werken op de buhne, zonder na te denken. Is er een mogelijkheid om in users (welk instrument dan ook) split, klanken en transpose voor alle instrumenten (bv. VA + triton) het zelfde te laten zijn?? Of is dit onmogelijk?

Graag jullie advies!

Ik zou voor een witte gaan... :D

Kijk ook even in de searchfunctie. Er is hier al het e.e.a. meer over gezegd.

Over dat transponeren e.d.: dat is ongetwijfeld in te stellen in elke beetje redelijke synth. Dus dat gaat wel lukken.

Over de beste keuze: uiteraard persoonlijk. Maar voor all round dingen is een Motif (al dan niet ES) volgens mij een prima instrument, ook zonder extra module etc. Idem voor Fantom X6-7-8 of Xa of Korg Triton. Met 76 toetsen heb je niet iets meer bereik, wel zo handig. Wil je een goede Hammondsound uit een goede all round ROMpler opkrikken naar zeer goed/perfect, dan ben je altijd beter af met een dedicated Hammondclone. Dus je kunt dan een VR-760 of VK8(m) of een Nord Electro (de laaste heeft mijn voorkeur) erbij doen.

Voor de vuist weg:
* Motif 7 + Nord Electro Rack, is dat wat? Ken je budget niet, natuurlijk. Andersom kan ook (Nord Electro + Motif Rack), maar de Electro is niet de beste controller (geen wheels etc).

Succes.

welkom! :)

ik zou zelf eerst een budget vaststellen en wil je een nieuwe of 2dehandse synth?

Je gebruikt nu Roland sounds en qua geluiden zouden een motif en/of triton mooi kleuren bij je roland VA. Voor een bruiloft/pop heb je waarschijnlijk voornamelijk realistische (lees: gesamplede) geluiden nodig. De heilige drie-eenheid van romplers (synths met o.a gesamplede geluiden op dit moment is, naar mijn mening, toch wel de triton extreme / fantom X / Motif ES.

De triton/fantom/motif kunnen allemaal geluiden met een transpose opslaan.

mijn advies is om zeker in de muziekwinkel zoveel mogelijk verschillende merken synths uit te proberen om zo jouw eigen "topper te kunnen selecteren. Over smaak valt uiteindelijk niet te twisten :)
Daar komt bij dat velen waarde hechten aan bv. een laag gewicht (ivm sjouwen), terwijl anderen de voorkeuren geven aan spelen op gewogen toetsen. Ga voor jezelf dus goed na wat je van je nieuwe aankoop verwacht.

Gebruik ook de zoekfunctie op dit forum want er zijn in het verleden veel meer van dit soort vragen voorbij gekomen :)

succes!

Ik ben het helemaal eens met de voorgaande posts, wellicht nog met de volgende aanvulling. In de Motif kun je nog een PLG150-AN kaart steken, zodat je een VA synth in je Motif hebt. Daarnaast heeft Yamha nog meer van dat soort kaarten (Drums, Blazer, DX sound etc.). Ik denk dat de Roland, Korg en Yamaha alle 3 top instrumenten zijn. Proberen in de muziekwinkel is dus het beste.

Succes,

VasC

Combinatie van Nord Electro (orgels + e-piano's) + rompler (voor de rest; bijvoorbeeld Roland Fantom, Yamaha Motif (ES) of Korg Triton) dekt de lading uitstekend, lijkt mij: (erg) goede geluiden en professioneler dan dat wordt het niet snel. Dan kun je de rompler als master gebruiken; daar kun je ook al de settings die je nodig hebt (splitting, transposing, enz.) in kwijt. Een prijzige combinatie, maar daar kun je dan wel weer jaren mee vooruit.

Dank voor jullie adviezen! Het hoeft inderdaad voor mij niet nieuw te zijn

Over de transpose: Kan ik bv. een user maken in een triton/motif waar de transpose direct goed in staat.. Bv +1 (zonder dat handmatig in te stellen?) Is het via midi dan in te stellen dat hij op mijn VA dan direct een user mee pakt, waar die zelfde transpose en klanken e.d. in werkt is? Met andere woorden… met 1 druk op de knop voor 2 instrumenten een nieuwe setting…

Hoe zijn de Hammond klanken van de Motif? Hoor goede geluiden over de Triton Extreme en de Nord Electro 2, maar hoe staat het met de Motif?

Dank!

Waar ik een beetje achter ben gekomen na een paar jaar spelen is dat het belangrijkste is dat je de klanken kunt editten. Dus niet alleen geluiden kan stapelen, maar ook de individuele sounds kan editten: op deze manier kun je het verschil maken tussen toetsen die je duidelijk hoort en de aandacht afleiden, of toetsen die de gaten opvult tussen je bas zang en gitaren.

Zelf werk ik met een 88 piano toetsen (GEM Equinox) en daarboven op een kleinere, 67 toetsen GEM WK8. Op deze manier kan ik lekker piano spelen, en voor blazer/synth riedletjes pak ik dan de wk. Verder werk ik veel met splits, de 88 toetsen verdeel ik dan tot bijv 4 secties, met op de linkerhand een vloertje.

Welke instrumenten je het beste kan kiezen; ik ben zeer gelukkig met deze combi, omdat ik graag werk zoals hierboven staat; dat is natuurlijk wel erg persoonlijk. Voor profi geluiden zou ik iig een electro pakken, misschien wel een kleinere 67 versie bovenop een 88 motif of wat dan ook. Orgel gebruik je maar een beperkt gedeelte; en als je dan gebruik wilt maken van de elec piano klanken, lus je hem door naar de electro met midi vanaf de 88 toetsen.

Origineel geplaatst door Markey
Dank voor jullie adviezen! Het hoeft inderdaad voor mij niet nieuw te zijn

Over de transpose: Kan ik bv. een user maken in een triton/motif waar de transpose direct goed in staat.. Bv +1 (zonder dat handmatig in te stellen?) Is het via midi dan in te stellen dat hij op mijn VA dan direct een user mee pakt, waar die zelfde transpose en klanken e.d. in werkt is? Met andere woorden… met 1 druk op de knop voor 2 instrumenten een nieuwe setting…

Hoe zijn de Hammond klanken van de Motif? Hoor goede geluiden over de Triton Extreme en de Nord Electro 2, maar hoe staat het met de Motif?

Dank!

In alle genoemde workstations (Fantom, Motif, Triton) kun je userprogramma's aanmaken incl. transpose.
Voorgeprogrammeerde settings zijn geen enkel probleem.

De Hammondklanken in de Motif zijn vrij aardig. Nord en Hammond zelf (natuurlijk) zijn beter.
Ik gebruik voor live-performance liever de Motif voor Hammond dan de Fantom, laatstgenoemde heeft echt BAGGER-orgels.

Origineel geplaatst door r.5
obe8voice01.jpg

Origineel geplaatst door r.5

Nee joh, Mono, zó dus! :D

Richard-Clayderman-Richard-Clayderma-284395.jpg

Evt. is een beschaafd glans-effect ook nog een optie:

G5-08a.jpg

Wàt zei je? Oh... je rug... tja... :D

Videootjes van Motif Rack (meer op de sounds gericht) en Motif ES (meer op patterns/sequencing e.d. gericht) zijn te vinden op
http://www.yamaha-europe.com/yamaha...loads_multimedia/70_download_movies/index.php

Grappige videootjes, niet in de laatste plaats door onze onvolprezen landgenoot Bert Smorenburg.

Kun je eens kijken wat het is. Hoewel een sessie in een winkel (waar je zelf speelt) natuurlijk informatiever is.

Origineel geplaatst door Gertje

Grappige videootjes, niet in de laatste plaats door onze onvolprezen landgenoot Bert Smorenburg.

smorenburg.gif

onvermoeibaar ook...bij mij doet ie dit al sinds vanochtend 9 uur

ik heb juist een huwelijk (van een vriend) met band achter de rug, en de klavierspeler gebruikte een 2x roland rd700 met daaraan een motif ES rack, een korg triton rack en een roland phantom xr rack (via midi) met expansiemodules. Hij heeft hierdoor 2 goede klavieren en veel sounds ter beschikking.

deze oplossing is wel niet goedkoop denk ik.

Origineel geplaatst door waxx
ik heb juist een huwelijk (van een vriend) met band achter de rug

Taai man, altijd vervelend als een huwelijk op de klippen loopt. Extra hard dat je dan getrouwd was met een band :dubbel:

ik heb juist een huwelijk (van een vriend) met band achter de rug, en de klavierspeler gebruikte een 2x roland rd700 met daaraan een motif ES rack, een korg triton rack en een roland phantom xr rack (via midi) met expansiemodules. Hij heeft hierdoor 2 goede klavieren en veel sounds ter beschikking.

Nee, zeker niet goedkoop. Wel shitloads aan sounds, dan heb je zowat alles wel, zeker met een evt AN-plug-in-kaart in je Motif rack. Vooruit: ook je hele Fantom-XR vol met SRX-kaarten en je Triton volledig opgevuld... Niet schlekt, zou de aloude Iglo-pizzabakker zeggen.

Er zijn twee nadelen aan zo'n set-up:
1) twee zware instrumenten (RD700 is 24 kg per stuk)
2) alleen maar gewogen toetsen-klavieren. Dus Hammondtechnieken en synthleadjes e.d. komen er dan moeilijker uit. Niet onmogelijk, maar m.i. wel vervelender spelen voor die doeleinden. Ik vind een gewogen klavier + een niet-gewogen klavier (waterfall/semi-weighted of synth) dan idealer. Of zelfs een waterfall/semi-weighted + synth en helemaal geen echt gewogen klavier, is ook nog een stuk lichter in het transport... Strikt persoonlijk, uiteraard...

Maar ik heb de RD700 ook en hij speelt wel erg lekker, vind ik, en heeft ook nuttige en goede sounds, dus één zo'n ding in je live-rig is op zich geen straf.

Helemaal mee eens... RD 700 met bv. een Triton lijkt me een super combi (dat vind ik overigens met een RD 170 ook al) . 2x RD 700 pfff, dat houdt zelfs mijn auto niet...

Hmmm hoeveel sounds precies?

Even tellen: MOTIF ES rack = 1152 voices
Triton rack= 3721 programs/combinations
Fantom XR rack= 1280 patches

dus dat is bijelkaar 6153 sounds (en allemaal uit de doos hè) :okdan:

Ik zou zeggen een MOTIF ES rack plus een Fantom XR is meer dan genoeg voor gewone stervelingen maar ja dat is mijn mening (heb die Triton sound nooit echt okee gevonden)

nou omdat ik toch een rekenmachine in m'n venster heb

:biertje:

de modules kosten bij elkaar 3597 euri
en 2 keer de RD700 kosten 3098 euri
da's bijelkaar 6695 euri

(Feedbackprijzen berekend zonder extra kortingen -wat ik echt wel zou eisen als ik de hele winkel zou leegkopen)

Origineel geplaatst door RedTitan
Taai man, altijd vervelend als een huwelijk op de klippen loopt. Extra hard dat je dan getrouwd was met een band :dubbel:

Tenzij het een meidenband is natuurlijk *D

Back