Nieuwe Creative CPU: X-Fi audioprocessor

chromisX

heuleu!?
Ik kwam dit artikel vanmorgen tegen: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1813855,00.asp Het bespreekt in detail de mogelijkheden van de nieuwe X-Fi Audio processor van Creative.

(Geen idee of dit al langs is gekomen op dit forum, mischien is dit wel nieuws voor de frontpage ofzo.. maar mischien is het interessant om eens te lezen!)

Deze Audio processor zal de EMU10K1 en EMU10K2 lijn vervangen in een opvolgend product.

Of dit ook verbetering cq. interessant is voor de professionele gebruiker is natuurlijk weer afwachten.. Zelf ben ik niet zo'n fan van de producten van Creative, en naar mijn gevoel zullen hier meerderen mensen zitten die dat gevoel delen, maar wie weet zetten ze dit maal iets neer dat hoe dan ook mischien wel nuttig is. De DSP schijnt flink krachtiger te zijn geworden, en met een beetje geluk is deze dan redelijk vrij te programmeren zodat je zelf leuk audio applicaties erop kan draaien. (althans: dat is mijn ijdele hoop als hobby bob)

Bij deze!

DSP programmeren is toch niet iets wat je met 1 vinger in je neus doet...en daarbij moet Creative natuurlijk ook nog de SDK vrijgeven ...... kortom: alles staat of valt met de beschikbare software voor een DSP chip .. kijk maar naar wat UA met z'n UAD1 kaart allemaal teweegbrengt middels een "oude" grafische DSP chip

Ik heb ooit eens een keer geklooid met behulp van dit: http://emu10k1.tripod.com/ maarja, ver kwam ik er niet mee. Ik vond het niet allemaal super duidelijk, en ik vind de chip in kwestie nogal beperkt eigenlijk.

De meeste kennis van dergelijke initatieven komen uit info uit Linuxkernel drivers van Creative zelf. Maar je hebt helemaal gelijk: het zou mooi zijn als het van het begin af aan gedocumenteerd zou worden, of dat er een SDK wordt vrijgegeven.

Met DSP programmeren kan je inderdaad geen in-een-regenachtige-saaie-dag-een-grappig-resultaat mee behalen, maar ik denk dat dit ook mede dankzij de markt is. Want, ik zou het interessant vinden als er een kaart kwam voor weinig geld, waarvan de specs helemaal open zijn enzo bla je kent het wel denk ik. Dan kan je ermee maken wat je wil. Haast alle kaarten waar ik me van bewust ben kosten flink wat, of worden geleverd met enkel software om erop te draaien maar geen info om er zelf wat mee te kunnen.

..of ik ben scheel. ;)

Het is ook weer niet zo dat ze met hun huidige DSP lijn chips uitblinken in het maken van handige DSP fx'en.
Sterker nog, de gemiddelde gebruiker gebruikt die DSP van de huidige Audigy lijn belachelijk weinig.
Dus zouden ze met een nieuwe DSP wel wat meer willen dan zullen ze daar zelf flink tijd in moeten steken.
Of idd een SDK vrijgeven zodat 3rd parties zoals bijv Waves enzo daar ook wat mee kunnen.
Alleen sta ik daar nog zeer sceptisch over omdat Creative nou niet echt heeft laten blijken om naar hun riante marktpositie nog enige innoviteit naar hun klanten wil brengen.

Ja heb vandaag een Artikel gelezen in het tijdschrift Harware Info. Tja, wat zal het gaan worden. Creative doet geloven iets heel speciaals in huis te hebben. Ik denk dat horen geloven is. Hier natuurlijk hun site waar hoog van de toren wordt geblazen. Ik ben overigens geen anti-creativist. Goede alround kaarten maken ze. http://www.soundblaster.com/

Origineel geplaatst door Dj Tony-E
wauw wat een lang verhaal is dat ding dit keer echt zo goed als ze beweren of is het weer sheize?

als EMU de hardware heeft gedesigned zal ie wel goed zijn qua specs... maarja, dan heeft creative weer de software ervoor geschreven ..ahum ;)

Origineel geplaatst door astronaut
Ja heb vandaag een Artikel gelezen in het tijdschrift Harware Info. Tja, wat zal het gaan worden. Creative doet geloven iets heel speciaals in huis te hebben. Ik denk dat horen geloven is. Hier natuurlijk hun site waar hoog van de toren wordt geblazen. Ik ben overigens geen anti-creativist. Goede alround kaarten maken ze. http://www.soundblaster.com/

Ze maken goede all-round game en multimedia kaarten ja.

Maar pro-audio komen ze gewoon niet in voor. PUNT!

Alleen met hardware van EMU overkopen ben je er nog niet op de pro-audio markt. Deze mensen zoeken stabiliteit van drivers, lage latency en Signaal-> Ruisverhouding. XLR of jack in en outputs enz enz.

Back