[Waldorf] Waldorf het zwarte schaap?

udodance

onbekend lid
Er moet mij iets van het hart, ik volg nu al een tijdje de discussies over welke synth waarvoor te gebruiken?
Wat mij daar steeds in opvalt is dat het steeds over de synths van novation (supernova2) en Access (virus kC) gaat!

Waarom wordt de Waldorf Q (rack) daar nooit aan toegevoegd?

ik heb met zowel de virus kc als met de Q gespeeld bij onze grote vrinden van plebweb, en bij mij kwam de Q toch echt als winnaar uit de, spreekwoordelijke, bus
(grappig detail van de Virus C vond ik de preset van Godd (makkelijk scoren voor marco V))

Zelf ben ik nu dus ook de trotse eigenaar van een Q (rack)!
zijn er hier nog meer trotse eigenaars die erzo over denken!..??

Verenig u! :duivels:

Iedereen roept inderdaad altijd Virus, SuperNova of Nord, terwijl Waldorfjes eigenlijk veel eigenzinniger zijn.

:)

jij weet dat onze vrienden van plebweb heel erg waldorf q en mq fan zijn?? ;)

dat de waldorfjes ondergewaardeerd worden is volgens mij vooral omdat de q series gericht zijn op een veel breder publiek dan alleen trancend-europa, ook de presets zijn dat.
op de virus, nova etc zijn de presets dus voor een bepaalde doelgroep veel aanlokkelijker. denk dat dat zeker meespeelt aangezien er ook mensen zijn die enkel op de presets af gaan.

eh ik heb echt geen virus of een alesis maar wel een MW1 lekker digitale wavetable met analoge filters ik denk dat die beter klinkt dan de mw2's en die xt's.

Ik ben het zeker met je eens !! Ze worden zwaar ondergewaardeerd (dus een stuk minder gekocht) dat is ook een van de redenen dat ik een waldorf Q heb.

Waldorf Q ruled, wij hebben een Rack Versie, hij lijkt erg op de virus, (zelfde fabriek of zo) maar klinkt aparter en heeft oscilator 3 gelijk voor handen! En die modulation matrix is echt uitgebreid, (ik weet niet of dat op de virus ook zo is). Ik vind ook dat de Q zonder de onboard effecten goed klinkt, de virus vind ik zonder effecten maar magertjes, en de knoppen zijn relaxter en hij is geel en dit en dat...

oow moet er wel bij vermelden dan ik niks van VA moet hebben wil alleen maar analoog

q+ heeft analoge filters, echt bizar!

Laatst gewijzigd:
De belangrijkste reden waarom de Q minder scoort dan de Virus of de Supernova zit 'em voornamelijk in de presets en de klank van de filters (en fx). Een Virus is bijna instant...uh... Trance.
De ingebouwde fx zijn daar voor een groot deel debet aan! Die van de Q zijn niet echt spectuculair. Maar Waldorf ziet net als Clavia in, dat je een goede galm toch liever uit een Lex of TC haalt. Bovendien klinkt de Virus gewoon 'analoger' dan de Q.
De Q is ook veel meer dan een gewone VA! Maw, hij is niet persé bedoeld om analoge bakkies te imiteren. Dat kan natuurlijk heel prima, maar echt analoog klinkt hij bijna nooit.
Daarom is hij waarschijnlijk ook (voor sommigen) iets lastiger te programmeren, maar qua mogelijkheden veel uitgebreider dan de Virus dus.

Ik ben zelf eigenaar van een kleine kudde Waldorfs: Qkb, MWxt, Pulse, EQ27, maar zou er heeeeeel graag een Virus bij willen.
Kortom: twee verschillende apparaten die elkaar perfect aanvullen qua klank en mogelijkheden. IMHO kun je met een Q en een Virus het hele spectrum van "VA's and beyond" aan.

Tuurlijk is een Nordlead2 ook te gek. Maar die is meer recht voor je raap; 'what you see is what you get'.

:confused:

mag ik toch wel meedoen als virus-C-met-keys bezitter met mijn Waldorfje micro Q rack versie ?? --> in het geel met de nieuwe *zoals op de blauwe* knoppen

Origineel geplaatst door Roel
[Bmag ik toch wel meedoen als virus-C-met-keys bezitter met mijn Waldorfje micro Q rack versie ??[/B]

8)

Even afgezien van het feit, dat jij dus een 'luxe' Virus en 'buget 'Q hebt...Ik alleenmaar een 'luxe' Q en lonk naar een Virus..
Dan ken je dus de verschillen in geluid en mogelijkheben. Voor het 'ganbare werk' is de virus toch wat meer satisfying???? :L

(hm ik dacht dat de mQ en Q nogal overeenkwamen qua geluid? :confused: kan me nu geen grote Q meer veroorloven even!)

het mooie aan de virus vind ik dat ie zoooo warm klinkt, en het mooie van de mQ vind ik dattie zo lekker digitaal kan zijn.

de Q rack ken ik van plaatjes maar niet qua geluid

(het mooie aan de virus vind ik dat ie zoooo warm klinkt, en het mooie van de mQ vind ik dattie zo lekker digitaal kan zijn./B]

Da's dus exact wat ik bedoel!
Nou kan ik mijn Q absoluut heel warm laten klinken en een Virus lekker digitaal.... Maar dat zijn waarschijnlijk de 'echte grote' verschillen.

(hm ik dacht dat de mQ en Q nogal overeenkwamen qua geluid? :confused:

ZIjn voor minimaal 90% identiek! Alleen mis je op de Micro een heleboel knoppies, waardoor je minder gemakkelijk wordt uitgenodigd heel diep in het apparaat te duiken. Maar voor die prijs mág je gewoon niet klagen! Toch?

het gaat mij voornamelijk om de klankopwekking, 90% identiek geeft me het gevoel dat de mQ toch qua geluid zeker meetelt! >?

of ik nu door een matrix of een menuutje moet lopen voordat ik een instelling kan wijzigen is voor het resultaat van minder belang.
als het echt niet meer anders kan, kan ik altijd nog mijn controllers van de an1x toewijzen natuurliijk.

controle

controle

of ik nu door een matrix of een menuutje moet lopen voordat ik een instelling kan wijzigen is voor het resultaat van minder belang.
als het echt niet meer anders kan, kan ik altijd nog mijn controllers van de an1x toewijzen natuurliijk.

ff of topic: zijn er ook speciale budget bakkies die daartoe kunnen dienen. zodat je gewoon een microQ, virus rack, etc. kan kopen en daarop aan kan sluiten en wat goedkoper uit bent ?

en als ik t een en ander hier zo lees is naar mijn mening een microQ met een nova een beter combinatie dan een microQ met een virus, of heb ik t een en ander nou weer verkeerd guinterprretteeerdt :P

Ik zag laatst een foto van de studio van die Ferry Corsten? en die had toch ook een hele mooie grote gele Q.

kdenk niet dat ze het 'zwarte schaap' zijn, ook al zijn de presets niet zo house gericht. er is volgens mij een grotere groep muziek gasten die geen house maken, dus daar zal t niet aan liggen.
bovendien zijn waldorf synths zijn echt wel vet, kben er zelf namelijk niet echt blij mee dat ik mijn waldorf micro q weg moet doen. vet, karaktervol geluid en programmeer mogelijkheden die je echt niet vind bij andere synths van dezelfde prijsklasse, zelfs ook niet bij de sommige vele duurdere synths. dus daar zal t ook niet aan liggen.

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik zag laatst een foto van de studio van die Ferry Corsten? en die had toch ook een hele mooie grote gele Q.

......... hij is erg makkelijk, om een dubelzinnige opmerking te maken ....

Maar je koopt toch een synth omdat je de geluiden vet vind en niet om een bepaalde soort muziek te maken? Dat doe je toch zelf? (neem ik aan)

Maar apart van het geluid is het misschien hier ook de marketing die Waldorf parten speelt. Directe concurrenten Nord, Novation en Access doen volgens mij veel meer hun best om in de picture bij zoveel mogelijk mensen te komen terwijl een Waldorf toch een beetje snobbistisch (duur imago) over komt terwijl ze prima instap modellen maken.
Met die Q+ en wavetable synths onderscheiden ze zich een beetje van de rest maar ze blijven een beetje hangen op die VA markt en da's best wel moeilijk met zoveel concurrentie.

Re: controle

Re: controle

Origineel geplaatst door olaf
\is naar mijn mening een microQ met een nova een beter combinatie dan een microQ met een virus, of heb ik t een en ander nou weer verkeerd guinterprretteeerdt :P

Ik denk dat je wel eens behoorlijk gelijk kunt hebben :)

Waar de Q vaak hard en direct klinkt, is de Nova meer 'zijdezacht'.Het zijn wel de twee uitersten IMHO.
De Virus is ook vrij rauw, maar klinkt in tegenstelling tot de Nova weer wat analoger. Dat maakt hem wat mij betreft weer wat interessanter.

Het is natuurlijk allemaal super subjectief.

Back