De X5D is gewoon nog te koop terwijl de N5 al gauw werd opgevolgd door de N5ex.
Ik heb zelf de N5 en de N5ex gehad. Ik had oorspronkelijk de N5ex gekocht, maar omdat deze nog niet gelijk leverbaar was heb ik een N5 meegekregen.
De N5 heeft:
- een groter display
- meer waveform geheugen
- 4 realtime draaiknoppen
- een arpeggiator
De N5ex heeft
- alles wat de N5 heeft
- het ROM-geheugen van de N1 (dus 18 mb, inclusief een veel betere piano dan op de X5D en de N5).
Schijnbaar heeft de N5(ex) niet zo veel verkocht toen 'ie uitkwam, omdat het - laten we eerlijk wezen- gewoon een herverpakking is van de technologie. Ook had je al een N264/N364 wat in feite een herverpakte X3 was met N5 ROM-geheugen. De ex-versie werd al een paar maanden uitgebracht na de N5 omdat het overduidelijk was dat de piano echt niet meer van deze tijd was.
Het zijn fijne machientjes, hoor - don't get me wrong - maar het editen van sounds op de N5(ex) is stukken makkelijker dan op de X5D. Ook zit er in de effecten (2 global, 48 keuzes) een leuke resonante filter (omdat de default synth engine die niet heeft).
Ondanks dat ik de N5 superieur vond in EP's en pads ben ik uiteindelijk toch voor de Roland XP-30 gegaan. Die heeft meer power erin zitten, de EP's kun je opvangen met de Keys of the 60's/70's expansion, de pads met het Vintage expansionbord. Krijg je meer, maar je betaalt ook meer.