korg X5D korg N5

Benny

Nieuwkomer
Ik ben aan het overwegen een tweedehandse Korg X5D of N5 te kopen als eerste synth. Kent er iemand het grote verschil tussen beiden? Ik heb al de specs afgelopen en volgens mij zou de N5 geavanceerder moeten zijn dan de X5D doch blijkbaar is de X5D wel veel populairder. Zowel wat betreft gebruik als verkrijgbare patches en software. Mis ik iets???

De X5D is gewoon nog te koop terwijl de N5 al gauw werd opgevolgd door de N5ex.

Ik heb zelf de N5 en de N5ex gehad. Ik had oorspronkelijk de N5ex gekocht, maar omdat deze nog niet gelijk leverbaar was heb ik een N5 meegekregen.

De N5 heeft:

- een groter display
- meer waveform geheugen
- 4 realtime draaiknoppen
- een arpeggiator

De N5ex heeft

- alles wat de N5 heeft
- het ROM-geheugen van de N1 (dus 18 mb, inclusief een veel betere piano dan op de X5D en de N5).

Schijnbaar heeft de N5(ex) niet zo veel verkocht toen 'ie uitkwam, omdat het - laten we eerlijk wezen- gewoon een herverpakking is van de technologie. Ook had je al een N264/N364 wat in feite een herverpakte X3 was met N5 ROM-geheugen. De ex-versie werd al een paar maanden uitgebracht na de N5 omdat het overduidelijk was dat de piano echt niet meer van deze tijd was.

Het zijn fijne machientjes, hoor - don't get me wrong - maar het editen van sounds op de N5(ex) is stukken makkelijker dan op de X5D. Ook zit er in de effecten (2 global, 48 keuzes) een leuke resonante filter (omdat de default synth engine die niet heeft).

Ondanks dat ik de N5 superieur vond in EP's en pads ben ik uiteindelijk toch voor de Roland XP-30 gegaan. Die heeft meer power erin zitten, de EP's kun je opvangen met de Keys of the 60's/70's expansion, de pads met het Vintage expansionbord. Krijg je meer, maar je betaalt ook meer.

Ik heb zelf n x5 (x5d, zonder 'drums') en moet zeggen dat ie nog steeds goed mee kan komen qua klanken.
Ik weet niet precies wat zo'n 2e hands x5d nog moet kosten, maar heb je al eens gekeken voor n 2e hands triton le misschien? is dan iets duurder, maar wel wat meer van deze tijd..

Is maar n ideetje.

Groetjes

Drums? Het grootste verschil tussen een X5 en een X5D is toch de polyfonie?

Origineel geplaatst door Yoozer
Drums? Het grootste verschil tussen een X5 en een X5D is toch de polyfonie?

ook, maar er zitten ook meer drumsamples in heb ik mij laten vertellen.

de x5 heeft iets van ongeveer 300 samples en de x5d rond de 400, waaronder een aantal drums

Het belangrijkste verschil tussen een X5D en X5 is inderdaad de polyfonie. 64 versus 32. Als je layers gaat gebruiken zul je sneller tegen deze beperking van de X5 aan lopen. Een ander verschil is dat de X5D 2mb meer PCM samples bevat. 8mb versus 6mb.

Ik moet zeggen dat de geluiden van de X5D me alles meevielen. Behalve zoals eerder gezegd de piano. De editmogelijkheden zijn een echte afknapper, tenzij je wel houd van spartaans synth editten. Wat betreft prijs zie ik weinig verschil. De X5D kost misschien een fractie meer dan de X5. Ik zou voor een X5D niet meer uitgeven dan 250 euro (tweedehands prijs), maar eerlijk gezegd zijn er wat betere alternatieven genoemd.

imho the N5 klinkt veel warmer dan de X5 en heeft veel meer (en betere sounds). De sounds komen oorspronkelijk uit de wavestation en de trinity voor de N5 en de X5 is er meer een uitgedunde versie van.

Back