DSP kaart...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Beste luitjes

Heb ik wanneer ik wil gaan werken met VST Effecten- pluggins een DSP kaart nodig ?
Hoe werkt dit ?

Ik heb bijv; een Interssante lijn van TC POWERCORE gezien ( TC electronics pluugins)
heb ik hier zo'n DSP kaart voor nodig ? Werkt ie anders niet ?

Re: DSP kaart...

Origineel geplaatst door jaccis
Beste luitjes

Heb ik wanneer ik wil gaan werken met VST Effecten- pluggins een DSP kaart nodig ?
Hoe werkt dit ?

Ik heb bijv; een Interssante lijn van TC POWERCORE gezien ( TC electronics pluugins)
heb ik hier zo'n DSP kaart voor nodig ? Werkt ie anders niet ?

Voor gewone VST's niet; die gebruiken gewoon de processor van je pc. Wanneer je de effecten van de powercore wilt gebruiken wél. Die werken i.c.m. aparte dsp's.

je hebt vst's, stukjes software die op uw pc processor draaien in uw daw, en dsp plugin vst die enkel op de bijhorende dsp kaart draaien in uw sequencer

qua dsp kaarten heb je er een aantal zoals de powercore, de uad-1, Emu 0404, ...

ik vind de uad-1 het interessants, ik heb ooit een powercore en uad naast elkaar gebruikt in een studio en die uad-1 klonken beter en werkten soepeler. Maar ik ben geen ervaren gebruiker.

Ik kan die mooie Powercore lijn van TC electronics dus niet gewoon op mijn computer gebruiken
zoals ik bijv; effecten - pluggins van Steinberg gebruik ?

Ik zou dus zo'n DSP kaartje moten halen?

Origineel geplaatst door jaccis
Ik kan die mooie Powercore lijn van TC electronics dus niet gewoon op mijn computer gebruiken
zoals ik bijv; effecten - pluggins van Steinberg gebruik ?

Ik zou dus zo'n DSP kaartje moten halen?

ja, maar vergis je niet in de prijs. Ze kosten zo'n 800 a 900 euro....

Nu ik daar zo ineens aan denk. Met het 64-bit era tijdperk voor onze deur, hoe zit het eigenlijk met de toekomst van zulke DSP kaarten. De hardware zal nog wel werken, maar stel dat binnen 3 jaar Cubase met een 64-bits versie uitkomt, zullen de 32-bits VST's dan nog wel werken? Waarschijnlijk zal er wel eerst een soort van overstap zone komen om je 32-bits VST's te laten draaien, maar uiteindelijk zullen die toch door 64-bits versies moeten worden veranderd!

Ik vind niet dat je een EMU 0404 in een adem met een Powercore/UAD mag noemen.
D'r zit een wereld van verschil tussen. Qua prijs en geluidskwaliteit. (en dan heb ik het niet over AD/DA converters, want die zitten niet op een PC/UAD).

Als je dus gewoon de legacy collection van korg en bijvoorbeeld de vanguard van REFX die dus aardig wat cpu vreten wil gebruiken, is het mijn inziens geen optie om naar een dsp kaart te gaan! Een goede audio kaart waar je goed je latency kan instellen doet al wonderen! Buiten dat zou ik eerder kijken naar een processor voor je pc boven de 3Ghz je kan deze nog gaan overclocken dan heb je wat ruimte maar een dsp kaart en dan denken dat je processor ontzien wordt, dat gaat volgens mij nog niet! Want je wordt dus verplicht de plug-ins te gebruiken die zitten bij je kaart! Zoals al eerder beschreven. Ik zelf heb nu de disco dsp, beetje nordlead achtige softsynth, hij leest namelijk ook sysex info! Maar deze vreet dus enorm veel, maar het geluid is er ook wel naar ;-) heb een 2,8 ghz dus overclocked en deze staat met een bass en flinke dikke lead op 50% te stampen! En dat is gewoon ruk, dan kan je wel gaan bouncen maar ja of dat alles is ;-)

Origineel geplaatst door cns
Als je dus gewoon de legacy collection van korg en bijvoorbeeld de vanguard van REFX die dus aardig wat cpu vreten wil gebruiken, is het mijn inziens geen optie om naar een dsp kaart te gaan! Een goede audio kaart waar je goed je latency kan instellen doet al wonderen! Buiten dat zou ik eerder kijken naar een processor voor je pc boven de 3Ghz je kan deze nog gaan overclocken dan heb je wat ruimte maar een dsp kaart en dan denken dat je processor ontzien wordt, dat gaat volgens mij nog niet! Want je wordt dus verplicht de plug-ins te gebruiken die zitten bij je kaart! Zoals al eerder beschreven. Ik zelf heb nu de disco dsp, beetje nordlead achtige softsynth, hij leest namelijk ook sysex info! Maar deze vreet dus enorm veel, maar het geluid is er ook wel naar ;-) heb een 2,8 ghz dus overclocked en deze staat met een bass en flinke dikke lead op 50% te stampen! En dat is gewoon ruk, dan kan je wel gaan bouncen maar ja of dat alles is ;-)

Je moet echter niet denken dat een DSP kaart opeens een wondermiddel is. Moderne CPU zijn echt wel heel snel en als een plugin op een overclockte 2.8 Ghz P4 50% trekt zal dat op een DSP niet ineens 10% DSP kracht kosten ofzo.

Ik vergelijk het met reaktor en de Nord Modular G2. De G2 had voor hetzelfde aan elkaar geknoopte gebeuren toch vaak meer (en soms veel meer) dan 2 x zoveel DSP kracht nodig dan op mijn computer werd gebruikt aan cpu kracht met reaktor. De G2 heeft natuurlijk wel 4 DSP's maar je kunt in sommige gevallen echt zeggen dat er niet echt een voordeel te bedenken is buiten het feit dat je pc dan andere dingen kan doen. In mijn geval hoeft dat niet dus had DSP geen extra toegevoegde waarde.

Zoek je goede effecten met minimaal effect op je cpu verbruik dan zit je met de Powercore en UAD-1 natuurlijk in de goede hoek. Als je een vst host gebruikt dan.

Back