Opnemen - verschil tussen recorden en rippen.

jimmy

doubleplusgood
Hoi,

Ik ben bezig met wat van mijn muziek digitaal om te zetten, echter is het resultaat van het rippen van cd's (met in dit geval itunes) een stuk "harder" dan als ik het met mijn fireface van plaat record (met in dit geval sound forge 7).

Een simpel voorbeeld is Bola's Soup album, die ik toevallig op cd en plaat heb.
Met cd+itunes komt deze er prima uit (geripped naar .wav).
Met plaat+soundforge7 (ook naar .wav) is het ook prima kwaliteit, echter is het volume een stuk lager.

Als ik beide wavefiles in soundforge importeer zie ik ook een gigantisch verschil in de grafische waveform, wat op zich natuurlijk ook heel logisch is. Ik snap alleen niet, hoe/of dat het mogelijk is om vanaf plaat op een hoger volume te recorden? Ik zit namelijk constant net onder de 0db omdat die anders simpelweg gaat clippen.

Ik ken de normalize functies e.d. uiteraard, maar het moet toch ook zonder dat kunnen?
Is hier een logische verklaring, en zo ja oplossing voor?

Ik hoor 't graag! Alvast bedankt.

Gaat je pick up wel door een daarvoor bedoelde RIAA pre amp? Dan heb je singnaal op lijn niveau, en moet je probleemloos kunnen recorden.

Draaitafel gaat via mixer (a&h xone62) naar geluidskaart via de booth/monitor-out (2x jack jack).
Voor zover ik weet is dat (zo goed als) hetzelfde als een pre-amp?

Vreemd, ik heb toch volgens het zelfde principe ook heel wat LP's naar .wav omgezet. Werkt perfect. Die xone dat is een high-end DJ mixer, je gebruikt toch wel do phono ingangen zeker? Hoe dan ook moet je ergens in je chain je level omhoog kunnen schroeven zodat het goed is.

cd wordt heel anders gemasterd als plaat. vandaar het volume verschil... gewoon lekker van plaat halen... genieten van het fijnere geluid en de volumeknop wat verder open zetten als je het harder wilt :okdan:

Back