Zelfbouwen

Zelfbouwen

• ja

Stemmen: 9 64,3%
  • nee

Stemmen: 3 21,4%
  • geen idee

Stemmen: 2 14,3%

• Totaal aantal stemmers
    14
  • Enquete gesloten .

qam

Nieuwkomer
beste mensen ik zou graag jullie mening willen hebben over het zelf maken van een midi-controller. Ik wil graag een controller maken dat ik knoppen in reason kan toewijzen aan hardware knopen. Nu heb ik daarvoor al dingen gezien op internet, maar wat vinden jullie.

alvast bedankt voor uw mening.
misschien kunt u de enquette invullen.

Midibox.org of ucapps.de is een goede start hiervoor

zelfbouwen hoeft echter niet. met elke fatsoenlijke midicontroler kan het en je vindt die dingen al met hopen in occasie

zelf maken is leuk, maar zeker niet het goedkoopst. Je hebt natuurlijk de vrijheid om helemaal zelf je controller te ontwerpen, maar er zitten ook nadelen aan (afgezien van de prijs). Beschik je bijvoorbeeld over de mogelijkheden om zelf een sjieke behuizing te maken? Heb je voldoende technische kennis om zo'n project tot een goed einde te brengen? De tijd die je stopt in het maken van je controller is natuurlijk ook tijd die je niet meer kunt gebruiken voor het maken van muziek ;)

Ik beschik niet over voldoende technische kennis en over de handigheid om zulk een project tot een goed einde te brengen.
Ik hoop binnenkort een begin te maken met het in elkaar zetten van m'n eigen kabels en dat vind ik al heel wat :D.

Overigens kijk ik wel met bewondering naar mensen die zelfbouwprojecten oppakken en tot een goed einde brengen.
In het geval van de midibox sid zelfs met enige jaloezie :).

groet

Tom

Mijn stem is nee.

Ga eens kijken naar de Behringer BCR2000.
Je plugged hem in en je kan gelijk aan de slag... Reason stelt hem helemaal voor je in.
Ik heb hem zelf ook en ben er zeeer tevreden mee moet ik zeggen.
En de prijs van dit speeltje is nieteens zo duur.

Origineel geplaatst door Hazes
zelf maken is leuk, maar zeker niet het goedkoopst.

is dit altijd zo?

Origineel geplaatst door qam
is dit altijd zo?

als je kijkt wat je aan functionaliteit krijgt als je een behringer bcr2000 koopt en je zou dat vertalen naar een zelfbouwapparaat met vergelijkbare mogelijkheden, dan is het m.i. onmogelijk goedkoper uit te komen. Een goede behuizing kost bv ook al aardig wat centen. Kijk bv eens bij doepfer. Daar kun je zelf een midi controller samenstellen. Vergelijk die prijzen maar eens met andere kant en klare controllers.

Origineel geplaatst door qam
is dit altijd zo?

Ik zie kwa synthesizers eigenlijk alleen een uitzondering
voor modulaire systemen daar zou het nog wel eens
goedkoper kunnen dan wanneer je het koopt, de uren
die je erin steekt niet meegerekend.
Naast de muziekhobby ben ik ook nog zendamateur, daar
zie je hetzelfde verschijnsel, als je iets speciaals wilt hebben
dat niet in de winkel te koop is zul je het zelf moeten maken,
voor de rest loont het niet de moeite, zeker niet als je
dan ook nog eens kijkt naar de prijzen voor tweedehands
spullen, dit alles te danken aan de voortschrijdende
mogelijkheden van de electronica.
Het kan natuurlijk zijn dat je het gewoon leuk vindt om iets
zelf te fabrieken, dan moet je het zeker niet laten

Zelf bouwen omdat het goedkoper is, is echt een illusie. Je kan veel geld besparen door plastic potmeters te kopen, een behuizing van iets dat je nog had liggen te maken en met wat papier een frontje knippen en plakken, ja het is dan goedkoper, maar wel ook een heel ander ding. Als je vergelijkbare kwaliteit wil maken, kost het gewoon meer. Afgezien van het gereedschap dat je nodig hebt en de tijd die je er in steekt. Fabrikanten kopen in grote hoeveelheden in waardoor componenten nog maar een fractie kosten van wat je er als doe het zelver voor betaald. Veel wordt in china en taiwan geproduceerd, dat kost ook geen ruk.
Goede reden om zelf te bouwen is omdat je het leuk vindt of omdat het gewoon niet te koop is. Voor midi controllers zou ik gewoon iets kopen.

Ik heb een tip maar ook de nadelen van zelf bouw
1. Zelfbouw is leuker om met je zelf gemaakt instument muziek temaken.
2. Koop een compleet pakket die in jouw straatje past en verander hem zo dat hij aan jouw eisen voldoet
voorbeeld van mij was een gitaar maken. Ik heb alle onderdelen los gekocht en dat was een zwik pling /pling
in mijn voorbeeld had ik beter een goedkope Fender gitaar kunnen kopen en die slopen en alle onderdelen gebruiken in mijn eigen gemaakte ding zetten. Dit schelt echt de helft of erger.
3. En groot nadeel is dat je er niets voor terug krijgt als je hem gaat verkopen, niemand wil een eigen gemaakte (controller) "waarom" ik weet het niet.omdat het er vaak minder mooi en gestroomlijnd uitziet. Je krijgt echt de helf van wat voor een merk artikel krijgt. Een uitzondering is als je iets maakt wat nog niet is gedaan en daar een echt goede verbetering in tezien valt. maar pas daar een octrooi op toe
:D :okdan:

Back