Fm7 / Dx

Ik ben sinds ik trance maak met de FM7 plugin gaan fucken en ben op zoek naar een DX en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die die mogelijkheid tot sys ex dumpen tussen deze plug en synth al hebben gebruikt en wat hun ervaringen hiermee zijn.
EHt klinkt interessant en de FM7 editor is allicht wat groter dan die op een DX.
Werkt het met alle DX's?

Hoi Arie,

ik heb er al een beetje ervaring mee. Ik heb zelf (helaas) geen FM synthesiser...maar heb ooit eens een hele bundel TX7 en TX81Z Sysex gedownload en geladen in FM7.....klinkt voortreffelijk, en gaat zonder problemen. Of het andersom ook kan weet ik niet zeker? Er zal vast wel een "convert to DX7 Sysex"-functie opzitten, ofzo. Maar het lastige is natuurlijk dat je dan niet alle operatoren van de FM7 mag gebruiken, of in ieder geval worden ze dan niet bij je DX7 Sysex opgeslagen.

DX7 -> FM7 is dus geen probleem, andersom misschien wel. Ik zou zeggen, check de handleiding van de FM7 op dat punt....

Verder ben ik benieuwd of jij ook zo moe, maar ook zo tevreden kunt worden van FM-synthese :erm:

Naja, suc6 ermee. En als iemand nog een goedkope gave FM-module voor me heeft.....maarja daar zijn ook andere sites voor :-).

Groeten,

Rutger

Let wel op, die coole geluiden uit de FM-7 hebben soms in de verste verte niks met FM synthese te maken!

Vaak zijn er gewoon een paar zaagtanden links en rechts gepanned en wordt er helemaal niks gemoduleerd.

Dit kan een DX-7 dus niet! Ik zou zeggen laad eerst eens een paar originele DX-7 soundbanks in en kijk dan of het wat voor je is.

de FM7 presets klinken 200 keer zo vet als de DX7 sounds, en dat komt door alle extra opties zoals bikkel al aangeeft.... het mooie is dat FM7 dus allebei kan ,en de DX7 niet....volgens mij kan je bijna alle FM synth patches importeren in FM7....echt een toppertje

Tuurlijk heeft het wel met FM synthese te maken. Wat is dat nou!? En misschien dat het niet met de DX7 kan maar met de latere FM modellen zekers te weten wel.

Het is gewoon heel slim van NI om lekker veel trance patches te (laten) bouwen om zo hun software beter te verkopen. Want er zijn best wel wat softsynths die echte bagger default patches hebben en daarom niet goed verkopen. (Linplug Alpha bijv)

Klopt, er zitten erg goede patches in de FM-7.

Maar met welke hardware FM synthesizer kun je dan ook de bovengenoemde extra's gebruiken?

Ik geloof dat er inderdaad wel later Yamaha's zijn gekomen die ook andere golfvormen hadden en dergelijke.

Dat is op zich wel interessant natuurlijk.

De helft van de kracht van de FM7 zit in de (extra) effects hoor.
Want een kale DX7 is echt behoorlijk schrikken. Maar alleen al een hall effectje is al stukken beter.

Maar de TG77/SY77/SY99 hebben ook nagenoeg dezelfde mogelijkheden als de FM7 op de FM matrix en analoge feel knop na (er is wel een parameter die er op lijkt trouwens). Wat die SY synths weer wel hebben is de mogelijkheden om voor alle operators een ROM (en SY99 RAM) sample als source te kiezen. Op de FM7 bestaat er wel een X en Z operator die super handig zijn. Maar ook de microtuning is van de SY's erg uitgebreid evenals de Panning sectie waarmee het mogelijk word om een soort Vector synthesis effect na te bootsen. (wat ze van Korg hadden afgekeken waarschijnlijk)
De effecten en (digitale filters) van de FM7 zijn wel minder qua aantal maar qua kwaliteit superieur en met name de syncing op het tempo is erg praktisch.

En de FS1r is met z'n formant synthese ook weer uniek als FM synthesizer en heeft 8 operatoren. (6 zijn er eigenlijk al veel, 4 is meestal al genoeg) En heeft in tegenstelling tot de SY series weer een heel helder open geluid. De SY's zijn wat warmer en zachter voor een FM synth dan.

Origineel geplaatst door fuse
De helft van de kracht van de FM7 zit in de (extra) effects hoor.

Want een kale DX7 is echt behoorlijk schrikken. Maar alleen al een hall effectje is al stukken beter.

Maar de TG77/SY77/SY99 hebben ook nagenoeg dezelfde mogelijkheden als de FM7 op de FM matrix en analoge feel knop na (er is wel een parameter die er op lijkt trouwens). Wat die SY synths weer wel hebben is de mogelijkheden om voor alle operators een ROM (en SY99 RAM) sample als source te kiezen. Op de FM7 bestaat er wel een X en Z operator die super handig zijn. Maar ook de microtuning is van de SY's erg uitgebreid evenals de Panning sectie waarmee het mogelijk word om een soort Vector synthesis effect na te bootsen. (wat ze van Korg hadden afgekeken waarschijnlijk)
De effecten en (digitale filters) van de FM7 zijn wel minder qua aantal maar qua kwaliteit superieur en met name de syncing op het tempo is erg praktisch.

En de FS1r is met z'n formant synthese ook weer uniek als FM synthesizer en heeft 8 operatoren. (6 zijn er eigenlijk al veel, 4 is meestal al genoeg) En heeft in tegenstelling tot de SY series weer een heel helder open geluid. De SY's zijn wat warmer en zachter voor een FM synth dan.

Ik ga het internet ff doorspitten. Thnx voor de info!

Hoe zit het eigenlijk met de DX-200?

Ik bedoelde 200........

Laatst gewijzigd:
Dat een een middenklasser 4 operator versie van de DX7. :D

ehh..de DX200 heeft ook filters en effecten.......imho de elementen die veel van de FM7 sounds zo lekker maken.....dat heb je bij de DX200 dus ook..zeker checken...

AWM2 is advanced wave modulation (?), maar is in feite gewoon een PCM variant. Oftwel samples afspelen. :)

Ik heb een DX200 en ben er zeeeeer over te spreken. De geluiden zijn helder en crispy of laag en knarsend. Je kan er echt GEWELDIGE bassen uithalen. Het is een 6 op FM synth met allerlei effecten (3 delay's, phaser, flangers, distortion en reverb). De presets zijn ontzettend goed, echt niet leuk meer!!! Voor de drumgeluiden die erbij zitten hoef je het niet te doen. Ik raad iedereen 'm aan.

Een van de Acid Junkies die bij i4 werkt te Eindhoven was er in ieder geval enthousiast over, hij had hem ook gebruikt bij een live optreden.

De fm7 in combinatie met andere programma's is volgens mij niet mogleijk?
Ik wil het opnemen met cubase maar dat lukt niet.

Origineel geplaatst door joppert
De fm7 in combinatie met andere programma's is volgens mij niet mogleijk?
Ik wil het opnemen met cubase maar dat lukt niet.

Kijk maar eens na in de handleiding na hoe je hem moet opstarten IN cubase. :)

Back