Hoe wordt Auto-Tune best gebruikt? Wat met "glijdende" noten? Pro studio-gebruik?..

Dance123

Ingeburgerd
Hoe wordt Auto-Tune best gebruikt? Wat met "glijdende" noten? Pro studio-gebruik?..

Hoi,

Heeft hier iemand ervaring met Auto-Tune. Hoe gebruik je dat programma in de praktijk het best? Na het kiezen van de key en scale, ga je dat over de volledige vocal track laten corrigeren of gaat dat juist problemen creƫren? En hoe zit dat als men naar een noot "toeglijdt" (sliding notes), gaat dat ding dan niet in de war geraken?

Hoe wordt dat programma best gebruikt, misschien ook wat tips over goeie setting enzo..

Klopt het overigens dat geluidstechnici in pro opname-studio's Auto-tune constant aanzetten, zelfs bij heel goeie zangers, kwestie van de vocals perfect te hebben, of is dat toch niet zo?! Gebruiken ze die dan over de ganse track of eerder selectief?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Daar ben ik nou ook wel benieuwd naar :)

Was al opzoek naar tutorials of iets dergelijks, maar kon nog niet echt iets vinden. Dus laat maar horen die auto-tune tips!

Als het niet kapot is moet je het niet repareren. Dus goede zangers hebben geen autotune nodig.

Maar autotune kan wel helpen om te laten zien waar het goed gaat en waar de zanger er naast zit. Zo corrigeer je de zanger zelf inplaats van de zang. Als er daarna dan toch nog een nootje vals is, even alleen dat ene nootje corrigeren.

Daarnaast is auto tune natuurlijk ook gewoon op andere instrumenten toe te passen en vooral te misbruiken.

vooral bij trompet kan autotune wonderen doen, soms is er weinig productietijd en schiet het laatste beetje goed stemmen er in, dan is autotune echt ideaal..

Origineel geplaatst door hansbakker
vooral bij trompet kan autotune wonderen doen, soms is er weinig productietijd en schiet het laatste beetje goed stemmen er in, dan is autotune echt ideaal..

Ik zou een betere trompetist zoeken. Maja, wie ben ik he..

R

Hoi,

Niemand die ervaring heeft met Auto-tune en tips kan geven over goeie settings enzo?.. en wat met sliding notes..
Ook, hoe wordt die normaal in professionele studio's gebruikt want je hoort zoveel over die Auto-tune spreken.. enfin, al mijn vraagjes staan in eerste posting in deze thread.

Alvast bedankt voor alle goeie info!

Origineel geplaatst door Arv
Ik zou een betere trompetist zoeken. Maja, wie ben ik he..

R

hahaha! wat ik bedoel is dat de trompetist prima speelt maar dat zn trompet na de opname's net niet goed gestemt blijkt te zijn...DAN is autotune echt ideaal voor trompet/blazers.

:engel:

als de hele trompet gewoon net te hoog/laag is zou ik eerder met timestretch aan de gang gaan

Origineel geplaatst door Pjotr G
als de hele trompet gewoon net te hoog/laag is zou ik eerder met timestretch aan de gang gaan

Maar zo werkt autotune toch ook.. of heb ik een verkeerd beeld van deze tool..? :)

Nee, het is toch pitchshifting?

Afhankelijk van de noodzaak en de tijd die ik heb doe ik het volgende:

1) Als het goed (genoeg) is, geen AutoTune
2) Als het niet goed is en ik weinig tijd heb, dan maak ik een kopie van de
track, en zet er AutoTune in de "Auto" mode op. De stukken die gefixt
moeten worden cross-fade ik dan met de originele take.
3) Als het niet goed is en ik genoeg tijd heb, dan doe ik het in Melodyne.
Daar kan ik dus echt zoveel in pielen en zolang ik maar wil, tot het echt
overtuigend is.

Mvg.

CoolRunning

Back