Advies gevraagd verkoop TR-909

Advies gevraagd verkoop TR-909

• Nette prijs, ik zou hem wegdoen

Stemmen: 8 27,6%
  • Ik zou de TR-909 houden

Stemmen: 11 37,9%
  • I dunno...

Stemmen: 1 3,4%
  • TR-909 is sowieso niet zo'n superbak als iedereen beweerd

Stemmen: 9 31,0%
  • anders... nl...

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    29
909.......heimwee.....?????

909.......heimwee.....?????

Sorry dak het zeg, maar:

Ik heb een sampler.....en alles zoals 808 & 909 komt daar enorm vet uit......zo vet dat je het verschil tussen "the original" thing en de sampler op een plaat echt niet zou horen......ik vind al die apparaten een beetje overgewaardeerd qua prijs en mogelijkheden...........

Re: 909.......heimwee.....?????

Origineel geplaatst door DJ_C-Code
Sorry dak het zeg, maar:

Ik heb een sampler.....en alles zoals 808 & 909 komt daar enorm vet uit......zo vet dat je het verschil tussen "the original" thing en de sampler op een plaat echt niet zou horen......ik vind al die apparaten een beetje overgewaardeerd qua prijs en mogelijkheden...........
Qua geluid geef ik je helemaal gelijk.. Alhoewel.. Maar goed.. Dat is een hele andere discussie.

Verder heb je nog de gebruikersvriendelijkheid. Als je alles met een computer sequencer doet maakt het ook niets uit, maar als je om wat voor reden ook patternbased wilt werken, dan is een 808 en een 909 toch wel echt super lekker.

Dus vergeet bij een synth aub niet dat het niet alleen om de klank gaat, maar ook om de rest er omheen. Zoek een synth die lekker klinkt en die bij je werkwijze past. In mijn geval is dat zeker het geval bij x0x, SID en simmons... Mijn modular heb ik om een hele andere reden als mijn 101..

p.s. Waarom hebben rocksterren altijd 40 marshalls achter zich staan?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

p.s. Waarom hebben rocksterren altijd 40 marshalls achter zich staan?

Staat er meestal ook maar 1tje van aan :)

Johnny;

Tuurlijk heb je gelijk, ook in het geval als mensen live wat dingen willen doen en dan inderdaad met patterns werken om zo live snel dingen toe te kunnen voegen cq weghalen.

Maar ik had ook moeten vermelden "in het geval van studio gebruik, en pattern based sequencing" is een sampler een stuk goedkoper & makkelijker.

En er gaat offcourse niks boven oldskool.......tja soms krijg ik ook weer heimwee als ik denk aan alle synths/drumcomputers die ik gehad heb.......
maar pattern based sequencing is niks voor mij.........daarom overgestapt op mijn huidige werkwijze.........

Origineel geplaatst door DJ_C-Code
Sorry dak het zeg, maar:

sorry hoor maar dit lijkt me wel heel erg open deuren intrappen. Als je iets vets sampled, lijkt het me logisch dat het er aan de andere kant van je sampler ook weer vet uitkomt, en zelfs zo dat je het verschil niet hoort (behalve dan misschien wat minieme verschillen door de a/d d/a convertors van je sampler) daar zijn die dingen toch voor? Als het ineens heel anders zou klinken is het gewoon een slechte sampler lijkt me zo.
Het is een beetje onzin om te zeggen dat het origineel overgewaardeerd is omdat je er een (bijna) perfecte kopie van kan maken. Er moet toch eerst een origineel zijn.

Nu ben ik het er zeker wel mee eens dat die dingen veel te duur zijn, maar ja dat is niet zozeer overwaardering, maar gewoon vraag en aanbod. Heel veel vraag omdat het een klassieker is, en weinig aanbod omdat ze niet meer gemaakt worden. Dan krijg je vanzelf dit soort prijzen.

Samples ?

Samples ?

Ik moet er niet aan denken om onze 909 of 808 te moeten vervangen door samples. Samples zijn immers statisch. Iedere keer hetzelfde.. qua timing.. qua geluid.. qua feel.

En ja.. een droge 909 kick.. en een goede sample. Als je die in een "lab" opstelling naast elkaar legt.. dan is het verschil maar klein. Maar dat heeft wél verrekte weinig met de praktijk te maken.

Als de 909 een machine zou zijn met perfecte timing.. en samples in plaats van hetgeen er nu inzit (jaja.. ik weet het.. ook in de 909 zitten 2 samples)... dan vraag ik me af of ie ooit zo populair zou zijn geworden.

Voor een 808 geldt dat in mijn ogen in nog sterkere mate. De 'feel' van deze bak is onge-evenaard..

Re: Samples ?

Re: Samples ?

Origineel geplaatst door CraZ
(jaja.. ik weet het.. ook in de 909 zitten 2 samples

[MIERENNEUKEN&&OFF-TOPC]

zijn het er niet meer?
2 hihats, ride & crash?

[/MIERENNEUKEN&&OFF-TOPIC]

equate

1 sample met de 2 hihats en 1 sample met de bekkens
werkt met offsets daarom kunnen de hihats niet tegelijkertijd en de ride en crash niet teglijkertijd

reden genoeg om 2 909's te hebben :)

Origineel geplaatst door matt second
1 sample met de 2 hihats en 1 sample met de bekkens
werkt met offsets daarom kunnen de hihats niet tegelijkertijd en de ride en crash niet teglijkertijd

reden genoeg om 2 909's te hebben :)

[ nerd-mode-on ]
Dit klopt helaas niet. (Je gaat me toch niet vertellen dat je om die reden 2 909's gebruikt, Matt? ;) )

Er zitten 3 chips met 4 samples in de 909: een gecombineerde Open Hihat/Closed Hihat chip, een chip voor de Crash en een Ride chip. Elke chip kan tegelijkertijd met een andere chip gebruikt worden, alleen kan er maar 1 sample per chip tegelijkertijd afgespeeld worden. Dus 1 van de Hihats kan tegelijkertijd met de Crash en de Ride gebruikt worden, maar beide Hihats kunnen niet tegelijkertijd hoorbaar zijn. 8)
[ nerd-mode-off ]

Laatst gewijzigd:
[poging tot nerd]
De ride en de crash hebben wel allebei dezelfde VCA.. ;) Dus als je een Crash laat horen (volume open) op de eerste tel en een ride op elke 8ste noot (volume dicht), dan hoor je de crash flippen.. ;) Lekker! Een soort sidechain! ;)
[/poging tot nerd]

uitgeprobeerd en verder opgezocht
3 samples ziten er in
1 met de hihats en 1 met de ride en 1 met de crash
ride en crash kunnen dus wel tegelijkertijd

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
[poging tot nerd]
De ride en de crash hebben wel allebei dezelfde VCA.. ;) Dus als je een Crash laat horen (volume open) op de eerste tel en een ride op elke 8ste noot (volume dicht), dan hoor je de crash flippen.. ;) Lekker! Een soort sidechain! ;)
[/poging tot nerd]

Nee, zowel de Ride als de Crash hebben een aparte VCA. Het enige wat ze delen is de Accent. misschien dat je daardoor die vreemde effecten krijgt?

Back