draadloos geluidskastje op afstand bedienbaar

Elly

Nieuwkomer
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een draadloos apparaatje, zo klein mogelijk, dat geluiden kan produceren en met een aan/uit-knop op afstand te bedienen is (25-50 meter). Ik wil het gaan gebruiken om mijn honden te trainen m.b.v. het zogenaamde pavlov-effect voor het afleren van ongewenst gedrag. Het apparaatje moet een geluid kunnen produceren dat bij de hond een schrikreactie teweeg brengt en uniek zijn (voor de hond), zodat hij het alleen te horen krijgt als ik op de knop druk en verder nooit. Het volume zou instelbaar moeten zijn, evenals (de 'kleur' van) het geluid zelf.

Onlangs heb ik bij de Praxis een draadloze deurbel gekocht. Afgezien van het geluid "ding-dong" zou zo'n apparaatje ideaal zijn. Nu gebruik ik het om de honden te leren dat "ding-dong" betekent: "ga snel in de bench zitten, want dan krijg je iets lekkers". Als dit apparaatje behalve "ding-dong" nog meer zou kunnen en met meer volume, zou het een geweldig hulpmiddel zijn bij het afleren van ongewenst gedrag.

Ik zal een voorbeeld noemen, hoewel er talloze te bedenken zijn. Onze honden trekken graag de wapperende was van de lijn als wij niet in de buurt zijn. Als ik ze op dat moment goed kan laten schrikken met een simpele druk op de knop en zonder dat ikzelf in de buurt ben, zullen ze de was na een paar keer voortaan met rust laten ook al ben ik nergens te bekennen. Er zijn voor dit doel wel spullen in de handel zoals de "fisher-discs" of je kunt zelf iets in elkaar knutselen wat herrie maakt als je het neergooit bij de hond wanneer hij iets doet wat niet mag, maar onze honden (2 grote Leonbergers) zijn niet snel onder de indruk van dat soort kabaal en bovendien hebben ze altijd door dat ik de oorzaak van de herrie ben en dat is nu juist niet de bedoeling.

Ik heb geen verstand van electronica en ik zou graag weten hoe ik aan zo'n apparaatje kom, bij wie kan ik terecht om er een te laten maken, bestaat iets dergelijks misschien al voor andere toepassingen (in de muziek bijv.) of is zo'n draadloze deurbel aan te passen?

:halleluja

Ik denk niet dat je methode erg veel effect gaat hebben... De hond zal waarschijnlijk gewoon aan het geluid wennen, en na verloop van tijd niet meer reageren.

De reden dat Pavlov's conditionering wel werkt, is dat de bel voor de hond een betrouwbare indicator voor het ontvangen van voedsel werd. Op het ontvangen van voedsel heeft de hond een natuurlijke reactie, die dus ook in werking trad wanneer enkel de bel gehoord werd.

In jouw geval echter heeft de hond nóch op het lostrekken van de was, nóch op het horen van de bel een natuurlijke reactie. Enkel wanneer je het geluid zo hard maakt dat het dier een schrikreactie krijgt heb je enige kans, maar ik vind dat een beetje onethisch worden...

Origineel geplaatst door Distorted Boy
Ik denk niet dat je methode erg veel effect gaat hebben... De hond zal waarschijnlijk gewoon aan het geluid wennen, en na verloop van tijd niet meer reageren.

De reden dat Pavlov's conditionering wel werkt, is dat de bel voor de hond een betrouwbare indicator voor het ontvangen van voedsel werd. Op het ontvangen van voedsel heeft de hond een natuurlijke reactie, die dus ook in werking trad wanneer enkel de bel gehoord werd.

In jouw geval echter heeft de hond nóch op het lostrekken van de was, nóch op het horen van de bel een natuurlijke reactie. Enkel wanneer je het geluid zo hard maakt dat het dier een schrikreactie krijgt heb je enige kans, maar ik vind dat een beetje onethisch worden...

Het is inderdaad de bedoeling het geluid voldoende hard te kunnen maken, want anders zal het geen effect hebben, maar vooral moet het geluid een onaangenaam karakter hebben zodat het voor de hond een negatieve ervaring wordt die hij aan de handeling van dat moment zal koppelen. Het is algemeen bekend dat honden een enkele ervaring, als die veel indruk maakt, van zijn leven nooit meer vergeten. Vuurwerk is hier een voorbeeld van. Er zijn overigens ook positieve voorbeelden. Het zou kunnen dat een hond went aan het geluid als hij het steeds hoort, maar dat is ook niet de bedoeling. Het idee is om een situatie in scene te zetten en zo het ongewenste gedrag uit te lokken. Na 1 tot 3 keer zou de boodschap voldoende overgekomen moeten zijn, zoiets als: aan de was trekken is niet leuk want dan verschijnt er een onzichtbaar monster. Nog simpeler: wapperende was = onheil. Mocht deze ervaring in de vergetelheid raken en de was weer gevaar lopen, zou men het geheugen na verloop van tijd nog eens op kunnen frissen.

Dit is niet iets wat ik heb uitgevonden en deze diervriendelijke methode, wordt ook al langer bij hondentraining gebruikt en heeft zijn werking inmiddels bewezen. Alleen zijn de gangbare middelen niet geschikt voor onze honden omdat die niet zo snel schrikken. (Als ik bijvoorbeeld een metalen pannendeksel op de tegelvloer laat vallen kijken ze alleen even op en gaan dan onverstoord verder met hun bezigheden). Het is bovendien belangrijk dat de hond de negatieve ervaring NIET koppelt aan de baas, want anders zou hij het ongewenste gedrag bij diens afwezigheid toch vertonen en het zou niet bevorderlijk zijn voor de goede relatie.

Ik zou verder niet weten wat hier onethisch aan is. Je laat de keuze aan de hond. Hij wordt niet lichamelijk mishandeld, met voorwerpen bekogeld of gemarteled door een stroomhalsband. En voor goed gedrag wordt ie beloond met lekkere hapjes. Honden zijn helaas geen mensen die voor rede vatbaar zijn en als ik moet kiezen tussen de hond persoonlijk op zijn donder geven op een van de algemeen gebruikelijke maar onaangename manieren, dan kies ik er toch liever voor om de verstandhouding c.q. het vertrouwen tussen mijzelf en mijn hond goed te houden. Alls de hond na het schrikken de was laat voor wat het is en op zoek gaat naar mij, kan hij van mij een grote knuffel en een brokje krijgen.

De reden dat ik met mijn vraag hier kom, is dat ik een soort van 'kraakdoosje' in gedachte had. Als ik het me goed herinner was dat vroeger een ander woord voor synthesizer? Het geluid en de kwaliteit ervan heeft in dit geval prioriteit, anders werkt het niet. De draadloze deurbel van de Praxis zou ideaal zijn, als er maar een ander geluid uitkwam en wat meer volume.

Overigens is de bovengenoemde methode een afgeleide van/variatie op pavlov. Het leek me handig om aan te geven waarvoor het apparaatje is bedoeld. Ik hoop dat inmiddels duidelijk is dat het hier niet gaat om een martelwerktuig. :D Integendeel, ik ben een groot voorstander van geweldloze trainingsmethoden en dat is nu juist de reden dat ik het apparaatje wil inzetten. Maar dit lijkt me niet de juiste plek om over hondentrainingsmethoden te praten, alhoewel ik daar nu wel mee bezig ben.

Misschien wordt mijn vraag gelezen door iemand die ook honden heeft, het nut ervan inziet EN de technische oplossing heeft. Ik wacht het even af.

Alvast bedankt voor de reacties.

Beetje rare vraag voor op een synthforum lijkt me.

Hondforum.nl :D

Zo gek is het niet hoor fuse, ik heb laatst Martin Gaus ook gevraagd hoe ik mijn SQ-10 aan Cubase kan syncen.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Hondforum.nl :D

Zo gek is het niet hoor fuse, ik heb laatst Martin Gaus ook gevraagd hoe ik mijn SQ-10 aan Cubase kan syncen.

Hooihuis,

Niet iedereen is kortzichtig genoeg om op zulk soort grappen te komen, bravo! Ik heb even gekeken of jij in het tijdperk van Steinberg en de Atari ST al bestond. En ja, dus als het goed is, heb je inmiddels genoeg levenservaring om niet zo snel meer ergens van op te kijken.

Volgens mij zit ik hier in de zelfbouwrubriek, een synthesizer fabriceert geluid en ik zoek een geluidskastje, kraakdoosje of hoe je het ook noemen wilt. Ik blijf nog even optimistisch. Als ik over een week nog geen bruikbare reactie heb, ben ik hier misschien inderdaad verkeerd.

En nog bedankt voor die link, Shortwave, ik heb daar inmiddels al 1 serieuze reactie ontvangen.

Origineel geplaatst door Elly
Hooihuis,

Niet iedereen is kortzichtig genoeg om op zulk soort grappen te komen, bravo! Ik heb even gekeken of jij in het tijdperk van Steinberg en de Atari ST al bestond. En ja, dus als het goed is, heb je inmiddels genoeg levenservaring om niet zo snel meer ergens van op te kijken.

Volgens mij zit ik hier in de zelfbouwrubriek, een synthesizer fabriceert geluid en ik zoek een geluidskastje, kraakdoosje of hoe je het ook noemen wilt. Ik blijf nog even optimistisch. Als ik over een week nog geen bruikbare reactie heb, ben ik hier misschien inderdaad verkeerd.

Elly,

Het spijt me als ik je gekwetst of beledigd heb, maar ik vind het eerlijk gezegd zelf ook niet zo van een "open mind" getuigen om een grappig bedoelde opmerking van mijn kant direct zo negatief op te vatten. Ik wilde er niemand kwaad mee doen namelijk en heb ook heus niet de indruk dat je een stomme vraag gesteld hebt of zo (die bestaan namelijk niet heb ik wel eens vernomen). Aan je felheid te merken was je daar volgens mij zelf wel een beetje bang voor overigens (komt mijn levenservaring toch nog van pas).

Als je wat langer op dit forum zou zitten (wie weet ga je het hier nog leuk vinden!) zal je merken dat er hier en daar nog wel eens een lolletje wordt gemaakt. Wat grappig is of niet, daar zal iedereen anders over denken, maar een dergelijk overtrokken reactie als de jouwe lijkt me nu ook weer niet nodig. Als meerdere mensen dat zouden doen zou er hier al gauw ruzie uitbreken namelijk.

Maar goed, nogmaals mijn excuses en ik hoop dat je verder alleen maar serieuze reacties krijgt waar je in ieder geval iets aan hebt.

Groet,

Erwin

Ik had het er in de chat een tijdje geleden ook over. Ik wou de reactie van de hond van mijn buren een beetje ... eum ... "sturen" zal ik maar zeggen. Helaas is er niet direct een oplossing. Vooral niet draadloos, je zou al met versterkers moeten beginnen slepen om een redelijk geluidsniveau te halen.

Mocht je wel met een kleine versterker aan de slag willen gaan, denk ik dat de beste oplossing een theremin zou zijn. Kan je vrij goedkoop vinden, is compact en produceert heel rare geluiden (die zelfs jou honden zal doen opkijken). Op het forum is daar al heel wat over geschreven en die info kan je makkelijk met de zoekfunctie terug ophalen, mocht je dat wat lijken.

Alleszins succes met je zoektocht.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Elly,

Het spijt me als ik je gekwetst of beledigd heb, maar ik vind het eerlijk gezegd zelf ook niet zo van een "open mind" getuigen om een grappig bedoelde opmerking van mijn kant direct zo negatief op te vatten. Ik wilde er niemand kwaad mee doen namelijk en heb ook heus niet de indruk dat je een stomme vraag gesteld hebt of zo (die bestaan namelijk niet heb ik wel eens vernomen). Aan je felheid te merken was je daar volgens mij zelf wel een beetje bang voor overigens (komt mijn levenservaring toch nog van pas).

Als je wat langer op dit forum zou zitten (wie weet ga je het hier nog leuk vinden!) zal je merken dat er hier en daar nog wel eens een lolletje wordt gemaakt. Wat grappig is of niet, daar zal iedereen anders over denken, maar een dergelijk overtrokken reactie als de jouwe lijkt me nu ook weer niet nodig. Als meerdere mensen dat zouden doen zou er hier al gauw ruzie uitbreken namelijk.

Maar goed, nogmaals mijn excuses en ik hoop dat je verder alleen maar serieuze reacties krijgt waar je in ieder geval iets aan hebt.

Groet,

Erwin

Beste Erwin,

Gekwetst of beledigd... dat niet, eerder geïrriteerd. "Overtrokken" zie ik blijkbaar ook anders dan jij. Ik reageer gewoon op een grapje dat ik misplaatst vind en dat is denk ik mijn goed recht. Maar misschien ben je wel net zo gevoelig als ik omdat je het overtrokken noemt :). Positief vind ik dat je je excuses aanbiedt, terwijl dat nou ook weer niet nodig was, maar toch bedankt, dat komt in elk geval sympathiek over.

Overigens, ben ik echt niet bang een ‘domme’ vraag te stellen. Ik geneer me niet zo snel meer met zoveel levenservaring :), maar je ziet zelf hoe er, niet alleen door jou, gereageerd wordt. Dr. Meccano die er bijna van in slaap valt, neemt zelfs ook nog de moeite dat even te laten weten en als dat voor 50% (heb het nageteld) uitmaakt hoe men op dit forum gewend is te reageren op een serieuze vraag, mag ik daar misschien vraagtekens bij plaatsen (?). Je zou ook kunnen stellen dat juist omdat ik hier nieuw ben zulk soort reacties, lollig bedoeld of niet, ongepast en ongastvrij kunnen overkomen. En zo zie je maar weer dat iedereen de dingen door zijn eigen brilletje bekijkt.

Ik lig er verder niet wakker van en wacht nog steeds tot een oplossing zich aandient, hier of elders.

Bericht door een moderator:
Vanaf heden on topic, gaarne

Origineel geplaatst door apollo
Ik had het er in de chat een tijdje geleden ook over. Ik wou de reactie van de hond van mijn buren een beetje ... eum ... "sturen" zal ik maar zeggen. Helaas is er niet direct een oplossing. Vooral niet draadloos, je zou al met versterkers moeten beginnen slepen om een redelijk geluidsniveau te halen.

Mocht je wel met een kleine versterker aan de slag willen gaan, denk ik dat de beste oplossing een theremin zou zijn. Kan je vrij goedkoop vinden, is compact en produceert heel rare geluiden (die zelfs jou honden zal doen opkijken). Op het forum is daar al heel wat over geschreven en die info kan je makkelijk met de zoekfunctie terug ophalen, mocht je dat wat lijken.

Alleszins succes met je zoektocht.

Bedankt voor de tip, ik zal die "theremin" eens gaan bekijken. Klinkt overigens wel een beetje als een chemisch goedje. :)

Wat voor een reactie van de hond van je buren was het eigenlijk die je wilde 'sturen'?

Theremin

Theremin

Ik heb inmiddels wat gelezen over die Theremin. Het eerste electronische instrument ter wereld, etc. ... leuk om te weten. Ik heb ook twee geluidsfrangmentjes beluisterd die ik op dit forum vond, maar dit type geluid lijkt me niet geschikt voor mijn doel. Het is te mooi, te muzikaal of te leuk. Het geluid moet scherp zijn, zoals misschien een ruis, of krakerig en het moet heel kort maar toch krachtig kunnen klinken en in geen geval lijken op iets wat onze honden in hun en ons normale dagelijks leven kunnen horen.

Nu ik toch op "kraakdoos" kwam, ben ik hier naar info daarover gaan zoeken en hoewel ik het geluid ervan niet ken, zegt de naam natuurlijk ook al wat. Ik kan me voorstellen dat je daarmee ook allerlei onaangename geluiden kunt produceren. Maar zo'n ding is weer niet praktisch in het gebruik, althans niet voor het doel dat ik nastreef. Zo'n draadloze deurbel is qua gebruik(sgemak) precies wat ik zoek, alleen heb ik niks aan het geluid dat eruit komt. Maar misschien moest ik me dan toch eerst maar eens richten op een oplossing d.m.v. aanpassing van zo'n deurbel. Ik kan me zelfs voorstellen dat zoiets voor een techneut een simpel klusje is.

kan je niet gewoon een kleine stereo buiten zetten met een afstandsbediening en waterdicht verpakken zodat er geen water in kan als het regent ofzo? ik denk persoonlijk dat dit de beste oplossing is. anders ga je niet genoeg volume kunnen opwekken denk ik.
als je dat kan doen kan ik je wel wat ONaangename muziek bezorgen. gegarandeerd succes. :D

Philips_fwc777.jpg

Origineel geplaatst door isnieZot
kan je niet gewoon een kleine stereo buiten zetten met een afstandsbediening en waterdicht verpakken zodat er geen water in kan als het regent ofzo? ik denk persoonlijk dat dit de beste oplossing is. anders ga je niet genoeg volume kunnen opwekken denk ik.
als je dat kan doen kan ik je wel wat ONaangename muziek bezorgen. gegarandeerd succes. :D

Philips_fwc777.jpg

Wij jij voorstelt kan natuurlijk wel, maar echt handig is het niet. Het regent nogal eens. :)

Muziek is niet geschikt, zeker niet als het onaangenaam is, het moet namelijk geen marteling worden, maar een schrikreactie teweegbrengen. EEN heel kort toontje moet het zijn, een fractie van een seconde, kort maar krachtig. Volgens mij duurt muziek ook ietsje langer.:)

Origineel geplaatst door koediman
of nog simpeler... een fietspomp, tuinslang en fluitje.

pneumatische afstandbediening!

:D
Leuk bedacht, maar die honden zijn niet gek. Dat hebben ze zo door. :)

De bedoeling is dus vooral ook dat het 'monster' onzichtbaar blijft.

Back