Origineel geplaatst door teknoudontknow
Nou moet ik zeggen dat ik niet goed op de hoogte ben wat betreft het laten schrikken van honden.. Ook weet ik vrij weinig van het gehoor van een hond..
Maar is het niet zo dat het volume niet zozeer een rol speelt, maar juist de frequentie die je ten gehore brengt? Mij lijkt namelijk dat een hond met z'n goeie gehoor een breder frequentiebereik kan horen dan mensen.. Dat wil dus zeggen dat je hem dan herrie kan laten horen terwijl er verder niemand last van heeft.. Of zijn die extreem hoge tonen die wij niet horen niet eng genoeg voor de hond?
Dat klopt allemaal wat je zegt. Het is wel zo dat in hoeverre een geluid ook werkelijke doordringt tot de hond mede afhangt van zijn toestand van dat moment, of hij al dan niet aandachtig ergens mee bezig is en dat is meestal wel het geval als hij verboden dingen doet. Verder zal een muizenpiepje instinctief wel zijn aandacht trekken maar eerder als leuk ervaren worden en een donderslag als eng, tenzij hij zo wordt getraind dat hij het normaal gaat vinden of zelfs met leuke dingen gaat associƫren.
Ik denk dat het niet alleen het volume en de frequentie is en wat je hiervan brouwt om de hond te kunnen imponeren/intimideren, maar ook het tijdstip en de plek zijn van belang en of de baas in de buurt is, hoe diens reactie is etc. En dan is ook niet elke hond of elk ras even gevoelig. Onze hond loopt bijvoorbeeld rustig met mij over de kermis, hoewel de herrie voor hem niet om aan te horen is. Hij houdt mij in de gaten en als ik rustig blijf en normaal doe, vertrouwt hij op mijn oordeel en dan is er niks aan de hand. Maar als ik thuis bijv. een loeiharde sirene zou laten horen als de hond nietsvermoedend alleen in de tuin loopt te snuffelen, zal hij er zeker van opkijken, zo niet schrikken, omdat het zo onverwacht komt op die plek. En ik stel me zo voor, nog even met de sirene in gedachte, dat bij een laag volume de hond misschien denkt dat er een leuk klein beestje achter zit en bij een hoog volume een eng monster.
En stel nou dat je met hoge tonen gaat werken die buiten ons bereik liggen, dat zou niet gaan denk ik, want dan werk je met een soort van onzichtbaar middel.
Ik ben in eerste instantie op zoek naar een geluid voor onze eigen honden en dan denk ik aan een krakend, scherp of krasserig geluid dat je normaalgesproken in het dagelijks leven nooit tegenkomt. Daar zullen overigens best hoge tonen in zitten. Het zou mooi zijn als het geluid (of de frequentie?) in te stellen zou zijn met niet al te veel (draai)knopjes, liefst 1. Er zou een volumeknop op moeten zitten en een versterkertje/speakertje met zoveel mogelijk vermogen en een zo breed mogelijk frequentie bereik (in elk geval meer dan de draadloze deurbel van de praxis) en dat alles zo compact mogelijk. Zoals gezegd moet het geluid op afstand aan en uit te zetten zijn. Wij hadden vroeger een Korgje, daar kwamen wat dat betreft wel interessante geluiden uit. Ik heb er verder helemaal geen verstand van, maar ik stel me zo voor dat als je zoiets al is het met minder mogelijkheden heel compact wilt hebben, je op samples uitkomt? Waar ik ook aan gedacht heb, is het type geluid dat je met een effect-apparaat voor de gitaar krijgt, zoiets als een distortion? Helaas herinner ik me die dingen uit een ver verleden en weet ik niet precies meer wat hoe heet. J