Hooihuis
Acta est fabula
Zoveel mensen zoveel meningen, blijkt maar weer.....en dat is maar goed ook, anders werken we allemaal met dezelfde meuk.
Zelf heb ik zowel een MPC2000XL (een tijd geleden min of meer bij toeval gekocht) als een XL-7. Allebei goede machines en wat mij betreft ook even strak, dus daar hoef je een keus niet van af te laten hangen. Op dit moment gebruik ik met name de MPC omdat ik deze iets overzichtelijker vind (Als je het mij vraagt is de EMU wel degelijk iets uitgebreider in z'n opties) en ook omdat ik hem door z'n uiterlijk meer inspiratie vind geven. Ik weet, dit laatste is misschien belachelijk, maar hij ziet er erg "neutraal" uit in tegenstelling tot de knalgele XL-7 en dat bevalt me wel. Zal marketingtechnisch wel slim geweest zijn misschien, maar ik vind het geen pan. (Overigens vind ik het nieuwe blauw van Akai er ook niet uitzien).
De XL-7 neem ik wel regelmatig mee als ik ergens voor langere tijd naar toe ga, bijvoorld een hotel ofzo.....hij zit zo tjokvol sounds dat je gecombineerd met de sequencer al gauw iets in elkaar kunt draaien. Weer thuisgekomen is het uiteraard erg eenvoudig om een aantal tracks door externe modules / synths af te laten spelen en de track "prof" te laten klinken.
By the way loopt mijn Mac met Cubase sinds kort wel sync aan de MPC zodat ik voor erg afwisselende (melodie)partijen toch kan beschikken over een goed lineair overzicht en een groot editscherm. Dit is voor mij echt the best of both worlds; de MPC gebruik ik nu voornamelijk voor de timinggevoelige tracks zoals drums en andere samples.
Indien je de mogelijkheid hebt is het gewoon handig om de machines die je op het oog hebt even uit te proberen, al is het maar in de winkel. Vaak zegt dit meer dan 1.000 woorden!