Ableton ( laptop ) in combinatie met DJ

Ik heb al aardig wat lopen zoeken, maar heb nog geen echt duidelijk antwoord gehad.

Ik draai nu al een tijdje met een vriend van mij ( met draaitafels en cd-decks ) maar we willen de combinatie LIVE ( met ableton ) en draaien ( met decks ).

Nougoed....de vraag is...HOE kan deze combinatie werkelijkheid worden? In Ableton kan je niet pitchen ( ja wel pitchen, maar niet afremmen/bijsturen etc ).
Het probleem word dan dat er alleen kan bijgestuurd worden d.m.v draaitafels of cd-decks...en dat werkt gewoon niet lekker!

Dus what to do? Zijn er hardware mogelijkheden? Of heb ik de bijstuurfunctie gewoon HELEMAAL over het hoofd gezien?
Zijn er plugins voor ofzo??

Alvast bedankt!

Origineel geplaatst door divi
je kan toch gewoon 't tempo van Live aanpassen. en je kan het tempo in 'tappen' op de beat van je CD/LP's... (de 'tap' button naast de BPM)

Goede tip!! Bedankt!
Maar die vertraagd alleen maar als je erop drukt he??
Hij versnelt niet...
stel dat de LP/CD te langzaam loopt...en ik moet met Live versnellen...wat dan?
Het blijft volgens mij moeilijk om ff snel te versnellen of vertragen en dan gelijk ff de pitch wat hoger of lager te zetten...
Toch?

ook een mogelijkheid :
De platen sync laten lopen met abeton ipv andersom...
Zorg dat je een audio interface hebt met meerdere uitgangen, gebruik dan 1 uitgang om een standaard loopje of zoiets uit te sturen die je dan op de voorluistering zet van de mixer...de plaatjes op je turntable laat je strak laat lopen op dat loopje uit ableton (wat je dus alleen hoort op de voorluistering)...
Je hoeft er dan alleen voor te zorgen dat de plaatjes op je turntables ten alle tijden strak lopen met het loopje op de voorluistering en je bent klaar...

zoek eens op het ableton forum naar "DJ" en/of "nudge"

Origineel geplaatst door rogeseventytwo
Goede tip!! Bedankt!
Maar die vertraagd alleen maar als je erop drukt he??
Hij versnelt niet...
stel dat de LP/CD te langzaam loopt...en ik moet met Live versnellen...wat dan?
Het blijft volgens mij moeilijk om ff snel te versnellen of vertragen en dan gelijk ff de pitch wat hoger of lager te zetten...
Toch?
op de tap button moet je 4 maal drukken op 't tempo van de beat die je wil matchen...

op de tap button moet je 4 maal drukken op 't tempo van de beat die je wil matchen...

Ok geweldig!!
Onwijs bedankt voor de tip!!
Ga gelijk checken of het goed werkt :)

Ok geweldig!!
Onwijs bedankt voor de tip!!
Ga gelijk checken of het goed werkt :)

mijn tip: lees de handleiding eens door :duivels:

OK die Tap button is nog best lastig...verandert ie steeds van snelheid :(

Maargoed misschien is dat oefenen ( wat ik zelf overigens NIET denk ;) )

En over de handleiding...tja ik ben niet zo'n handleiding lezer
maar misschien wil jij 'm voor mij lezen :P

Voorbereiding is alles

Voorbereiding is alles

Ik mensen die dat ook doen Live + Decks maar die bereiden hun set voor.

Die maken dan een lijstje met tempo's per plaat of track enz enz Hoop werk vooraf maar boekt wel succes op het eind (podium):)

duh...

Ja begrijp me niet verkeerd...
Het is anders dan ff bijpitchen, want een muisklik is ff wat anders...

Het komt erop neer dat LIVE nooit gelijk komt met de LP/CD die speelt, omdat je niet tussendoor ook ff je pitch kan veranderen...daarom is het zo lastig!!

Ja begrijp me niet verkeerd...
Het is anders dan ff bijpitchen, want een muisklik is ff wat anders...

Het komt erop neer dat LIVE nooit gelijk komt met de LP/CD die speelt, omdat je niet tussendoor ook ff je pitch kan veranderen...daarom is het zo lastig!!

heb je al gezocht op het ableton forum? jou vraag is daar al heel vaak voorbijgekomen en beantwoord..

Origineel geplaatst door olafmol
heb je al gezocht op het ableton forum? jou vraag is daar al heel vaak voorbijgekomen en beantwoord..

Ga ik nu ff doen :) Had al vlug gekeken...maar kon niks vinden toen...zal ff beter moeten zoeken :)

omdat ik in zo'n goeie bui ben al 1 oplossing van het ableton forum:

"If you built a MIDI controller you could use a 100mm slide pot just like a turntable pitch control...you can set the pot function to relative mode and set the min and max values (you can do the with the midibox mios), therefore the whole range of motion of the 100mm fader would be +/- 3bpm or whatever..."

maw: je kunt gewoon een midi controllertje aan het tempo assignen van ableton live....dan gebruik je die om bij te pitchen..

Het moet iig zeer goed te doen zijn.
Richie (Hawtin) doet het al jaren, en de laatste tijd zijn er steeds meer mensen die dat doen, waaronder Troy Pierce.

Wanneer ik een liveset doe (waar ik nu Ableton voor gebruik in combinatie met een geluidskaart en een dj mixer met midi), dan tap ik gewoon het aantal BPM in op de dj mixer, en stel ik dat iets bij wanneer dat nodig is.
en zo kan ik dus naadloos mijn liveset inmixen in de dj set van degene die voor mij optreedt.

je kan natuurlijk ook gewoon het temop intappen in ableton met je muis en dan het aantal BPM iets aanpassen, en dan bv opnieuw de betreffende Ableton loop triggeren.

:)

Origineel geplaatst door olafmol
omdat ik in zo'n goeie bui ben al 1 oplossing van het ableton forum:

"If you built a MIDI controller you could use a 100mm slide pot just like a turntable pitch control...you can set the pot function to relative mode and set the min and max values (you can do the with the midibox mios), therefore the whole range of motion of the 100mm fader would be +/- 3bpm or whatever..."

maw: je kunt gewoon een midi controllertje aan het tempo assignen van ableton live....dan gebruik je die om bij te pitchen..

Dan heb je maar +/- 3 bpm. Voor mij te weinig. Daarnaast staat je centrale bpm punt (midden van de fader) dan vast. Of heb ik dat mis.

Origineel geplaatst door rkampschoer
Het moet iig zeer goed te doen zijn.
Richie (Hawtin) doet het al jaren, en de laatste tijd zijn er steeds meer mensen die dat doen, waaronder Troy Pierce.

Wanneer ik een liveset doe (waar ik nu Ableton voor gebruik in combinatie met een geluidskaart en een dj mixer met midi), dan tap ik gewoon het aantal BPM in op de dj mixer, en stel ik dat iets bij wanneer dat nodig is.
en zo kan ik dus naadloos mijn liveset inmixen in de dj set van degene die voor mij optreedt.

je kan natuurlijk ook gewoon het temop intappen in ableton met je muis en dan het aantal BPM iets aanpassen, en dan bv opnieuw de betreffende Ableton loop triggeren.

:)

Wat doe je dan als het iets uit sync gaat lopen?

Origineel geplaatst door Ytse
Op Ableton forum staat niet echt een oplossing.

Je kan zoiets evt. redelijk makkelijk doen in Puredata (www.puredata.org).

mmm...wat moet ik mij hierbij voorstellen??

Zou het eigenlijk niet handig zijn als er een PITCHCONTROL als VST zou zijn :)
Zeg maar wat je in TRAKTOR heb... maar dan als VST :)

Back