Analoogen oscilator

Sidx8580

Muziekant
Weet eimand Hoe ik een analoogen oscilator met pulsewide er op kan maken?
ik wil zelf een graag een syntje maken en zat al te denken aan digitale ic's enzo maar analoog klinkt beter

Hallo Sidx8580,

Weet eimand Hoe ik een analoogen oscilator met pulsewide er op kan maken?

Heb jij jezelf de volgende vragen al gesteld;

Wat wil ik maken : Kennelijk een analoge synth, maar hoe ver ga je daarin, hoe "professioneel" moet dat worden ? Wil je alleen een printje dat piept, dan is dat niet zo moeilijk. Wil je een stabiele VCO maken en moet deze ook nog goed geschaald over je keyboard uitkomen, dan is dat een heel ander verhaal.

Waarom wil ik dat maken : Is er niet zoiets te koop ? Wanneer je alle kosten van zelfbouw bij elkaar optelt, dus ook de behuizing, knoppen, afwerking enz. is dit niet vaak goedkoper. Volgens mij moet je alleen aan zelfbouw beginnen wanneer dit "bouwen" echt een hobbie van je is of wanneer je iets zo speciaals wilt maken dat niet in de winkel te koop is.

Wanneer wil ik -het gaan bouwen / -het af hebben. Verkijk je hier niet op. De ruwe basis is meestal wel vrij vlot in elkaar te krijgen maar dan komt het tunen, afregelen en afwerken nog. Al met al niet even iets dat in een weekeinde klaar is.

Uit je vraag klinkt een beetje door dat je dit nog nooit eerder gedaan hebt. Dit is dan misschien geen antwoord op je vraag maar ga je eerst eens goed inlezen. Het blad "elektuur" heeft oooit een zelfbouw synth, de Formant, beschreven. Probeer de artikelen daarover eens te lezen. Dat geeft een beetje een indruk van wat er bij komt kijken. Wanneer mijn aanname fout is en je al veel "gesoldeerd" hebt, kijk dan eens naar de datasheets van de Curtis CEM chips, misschien is dat iets.

Natuurlijk wil ik je je project niet uit het hoofd praten maar weet waar je aan begint.
Success in ieder geval.

"ervaringsdeskundige ;{ "
SR

Me synth hoeft niet echt super profesoineel en een heel toetsen bord hoef er ook niet op 1octaav is al goed
ut is inderdaad een hobby van me ik verwacht wel dat het vrij duur zal worden maar doe het voornamelijk voor de lol
ik weet wel al het een en ander over het opbouwen van synths met modules(synthedit)

ik zal er veel voor moeten leren maar dan krijg ik wel eits unieks
het aparaat moet het volgende kunnen denk je dat dit kan lukken??
osc 1--- -Filter-
Saw/pulse met pw lp/bp/hp
octave en detune en een high mode(+2octaav) cut/res
osc1 naar osc2 sync adsr op de cut
osc1 naar filter cut
-volume-
osc 2--- adsr + volume
Sinus/tri/saw osc2 vol
octave en detune en een sub mode(-2octaav)
osc2 naar osc1 picht (met een simple lp filter)
-lfo-
pw/cut/osc1 pitch/osc 2 wave form(als dat kan)
speed/range

Origineel geplaatst door Sidx8580
Me synth hoeft niet echt super profesoineel en een heel toetsen bord hoef er ook niet op 1octaav is al goed
ut is inderdaad een hobby van me ik verwacht wel dat het vrij duur zal worden maar doe het voornamelijk voor de lol
ik weet wel al het een en ander over het opbouwen van synths met modules(synthedit)
Nee, dat weet je dan niet. Zelf solderen is compleet andere koek. Kijk eens naar een Paia bouwkit. Kan weinig aan fout gaan, en lijkt me verplichte kost voordat je echt dingen zelf gaat ontwerpen. Begin eerst met een module, toetsenbord en zo is nogal gedoe en kan er altijd nog op.

Origineel geplaatst door renema

Kijk hier maar eens
http://www.synthtech.com/cems.html
Ik ben zwaar tegen het gebruik van CEM en SSM chips voor nieuwe ontwerpen. De hoeveelheid CEM's en SSM chips die nu nog in omloop zijn is echt klein, en het is zeer onwaarschijnlijk dat ze ooit opnieuw geproduceerd zullen worden. De prijzen van die chips gaan de komende tijd nog verder stijgen, waardoor het steeds minder interessant wordt om "vintage" aparatuur te repareren en dat mede doordat iemand een vco'tje wil prutsen. Slecht idee dus.
Het Formant boek is inderdaad een goede start om een beetje idee te krijgen wat er allemaal bij komt kijken om een synth te bouwen. De engelse versie is hier te vinden onder het kopje synthesizers. De schema's die erin staan zijn niet zo interessant om na te bouwen omdat de gebruikte techniek verouderd is en een aantal componenten niet meer te krijgen zijn. Maar ze zijn zeker het bestuderen waard.
Aangezien schilderen met nummertjes toch iets makkelijker is dan de nachtwacht naschilderen zou je es kunnen denken om te beginnen met het bouwen van een kit. Bijvoorbeeld www.paia.com, www.ele4music.com of www.synthtech.com.

Origineel geplaatst door mono-poly
Of een Blacet kitje.
Blacet heeft natuurlijk de meest stabiele vco leverbaar.
Denk je? MOTM is stabieler lijkt me, of het beter klinkt is een ander verhaal.

Wat zijn de mooist klinkende vco's dat is veel belangrijker.

Beter: Wat is de mooist klinkende zelfbouw modulair? Heeft er iemand suggesties?

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Wat zijn de mooist klinkende vco's dat is veel belangrijker.

Beter: Wat is de mooist klinkende zelfbouw modulair? Heeft er iemand suggesties?
Daar kan niemand een antwoord op geven. Misschien vind jij mijn vriendin niet mooi, ikke wel..

Origineel geplaatst door mono-poly
Peter Grenader heeft laatst een vco stabiliteitstest gedaan gedurende een 24 uur.
En volgens mij kwam Blacet als beste uit de bus.

Ik kan het helaas nergens meer vinden.

Back