[Roland] De Alpha Juno is een topper !!

Ik weet namelijk een MKS te koop met programmer, misschien kan ik die kopen en dan kijn A-1 verkopen. Wat zou een losse A-1 opbrengen these days ?

Paul.

De Alpha Juno 2 was mijn eerste synth. Aantal jaren geleden verkocht. Het wordt es tijd dat ik hem terug krijg ;)

De MKS-50 + programmer is een leuke combi, je kunt altijd nog bepalen wat je wilt houden niet?

Het keyboard van de A1 is niet zo heel spectaculair, hoewel de pitchbend en de chord memory wel een (klein) beetje meebepalend zijn voor de sound. Wel lekker compact, vergeleken met een 106 bijvoorbeeld.

Het mooiste is natuurlijk de A2 met PG300.

Bwah, die Alpha 2 heb ik liever niet, tenzij het je enige toetsenbord is natuurlijk. De Alpha 1 is juist een lekker compact bakkie. Als die dingen van zo'n goedkoop plastic zijn kunnen ze beter niet te groot zijn, anders valt het op ....

Het is trouwens inderdaad dat pitchbend wiel waar ik aan zat te denken qua wat ik eventueel zou missen. Kan ik daarvoor de pitchbend van de Juno 106 gebruiken ? Denk het wel he, dat is gewoon op iedere synth dezelfde controller ...

Maar het pokie van de Alpha blijft een lekker ding voor hele snelle sweeps ...

Paul.

Ja klopt maar dan kun je weer niet van die velocity geintjes uithalen, of je moet hem via een ander keyboard triggeren, wat het keyboard weer overbodig maakt.

Velocity LIVE triggeren via een ander keyboard maakt de juno toesten inderdaad meestal overbodig. Tenzij dat andere keyboard er te ver vandaan staat, dan vind ik dat weer sjit spelen.

Je kunt je velocities ook in je sequencer programmeren natuurlijk ...

Paul.

Het is iig handig als je ik geloof DGT voor de filter env gebruikt, dan hoef je niet met SysEx te kloten om de Cutoff te wijzigen.

Ik wil mijn A-1 verkopen en een MKS-50 terug kopen, en dan een kleiner keyboard kopen als masterkeyboard waar tenminste wel knoppen op zitten.

Jaja de Juno, je raakt er niet over uitgeluld....

We lullen gewoon door, Bikkel. Ik heb zo'n vermoeden dat ik met zo'n programmer erbij pas echt met die Alpha ga werken. Dit editing systeem is echt dramatisch !

Ik heb overigens net EZAlpha gedownload en uitgeprobeerd. Ziet er redelijk uit. Ik heb ook nog een editor voor de Atari gedownload, die ga ik strax proberen. Gebruik jij een van die dingen ?

Paul.

Ja SoundDiver, maar mijn MIDI interface werkt niet lekker van mijn geluidskaart.

Ik denk dat ik mijn Terratec EWX24/96 er weer in ga prikken, die gaf wat minder problemen....

Ik vond het op zich wel relaxed dat ik hem kon integreren in Logic.

Verder ben ik ondertussen zo handig met die Alpha dial geworden dat dat ook wel redelijk snel gaat, maar het blijft behelpen.

Ik heb net trouwens ontdekt dat je de Alpha Juno ook in mono mode kunt zetten, dan zitten alle zes oscilators dus onder één toets ! Geinig ...

Paul.

Via Midi (Cubase ofzo) een Control Change commando geven "Mono mode On" , met waarde 1.

Does the trick. Je gaat anders tegen de sounds in je geheugens en presets aankijken, geloof mij maar.

Die CC is degene met (een van de) hoogste nummers, dus eerst naar het einde toescrollen, daarna misschien een of twee terug ...

Paul.

Jezus.....kun je dit iets gedetailleerder uitleggen of heb je een link waar dit beschreven staat?

Back