Hoe kan ik drum tracks vetter laten klinken in FL Studio?

Maikel

senior newbie
Er zijn waarschijnlijk veel FL Studio gebruikers die drum patterns voornamelijk uit samples opbouwen. Toch vraag ik me af hoe mensen het voor elkaar krijgen om hiermee professioneel klinkende drum tracks te produceren (hiermee bedoel ik zoals een gemiddeld hip-hop/r&b top40 nummer). Het klinkt namelijk erg 'klinisch' in FL Studio. Kan alles wel met mastering opgelost worden? Want ik twijfel soms aan de audio mix kwaliteit van FL Studio.

M.a.w. wat is er essentieel om zo'n track bestaande uit samples professioneel te laten klinken (behalve zuivere samples + goede geluidskaart)? Misschien geven VST drum synths over het algemeen een beter resultaat?

Ik ken FL niet, maar ik denk dat hier gewoon een aantal standaard tips gegeven kunnen worden om je drums op te leuken:

- compressie
- eq
- layeren van samples
- groove/swing/etc functies

Wmb hoeven samples helemaal niet zuiver te zijn, hangt er gewoon helemaal vanaf of het wel of niet bruikbaar is in datgene dat je aan het doen bent.

Ik gebruik ook FL Studio en ik heb het idee dat 'ie wat zachter klinkt dan Cubase en consorten, maar van invloed op de beats is het niet. Dat is toch echt een kwestie van heeeeeeeeel veel geduld, heel veel lezen en heel veel experimenteren (effecten, layeren, samples oppompen in een sound-editor etc.) Als je ook kijkt wat voor apparatuur professionele producers gebruiken zou het wel gek zijn dat je hetzelfde resultaat bereikt met drie keer klikken in FL Studio.

Nog twee linkjes waar ik zelf wat aan had:

http://gonzoft.tripod.com/articles/a4/a4.htm
http://www.soundonsound.com/search?page=2&Section=8&Subject=11

gewoon een 808 kopen en die inprikken :duivels:

wat mike al zei: het hangt af van je samples, maar dat is niet het enige.
de sound van tracks is direct afhankelijk van de kwaliteit van je geluidskaart, het kan dus ook goed zijn dat je een andere geluidskaart zoekt

Ondanks het feit dat je met allerlei tools de dynamiek enzo kunt verbeteren, heb ik toch m'n twijfels over de sample mix kwaliteit van FL Studio. Als ik bijvoorbeeld (in FL) een loopje gebruik uit een drum synth a'la die van Microtonic, dan lijkt het veel beter te klinken. Ik vraag me af of andere mensen dit ook merken, en of er hoorbare verschillen zijn met andere tools (ACID, Reason, Live, etc.).

Mijn vermoeden is dat alles wat uit de FL Studio sampler plugins komt een stuk slechter klinkt dan de 'real-time' plugins. Dit merk ik bijvoorbeeld als ik een sample beluisterd heb in bijv. Sound Forge, en deze daarna in FL afspeel.

goede samples gebruiken (basismateriaal) ... niet teveel sounds, dat zit mekaar alleen maar in de weg..less is more.... en gebruik dan als icing on the cake EQ'ing, compressie en/of limiting... mijn "wonderwapen" is momenteel toch wel camelphat free.... dat geeft wat compressie en distortion.....en je drums klinken gelijk een heel stuk meer slamming...verder kan wat limiting dat typische "house drums" effect geven....gaat natuurlijk wel ten koste van de dynamiek

Back