Eerste track die ik plaats

Rudo

Stamgast
Ik heb al zo nu en dan wat feedback gegeven aan andere synthleden maar omdat ik ook wel eens feedback wil ontvangen plaats ik bij deze een track.

Wel een beetje lang voor als het niet je ding is, maar goed....

Het heet: Iwans reprise

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door DJ Fuse
wallpaper music :)

:confused: die uitdrukking ken ik niet..... Dus wat bedoel je daarmee?????

Groetjes van Rudo

Tsja, uhm... Ik vind het niet zo geslaagd eigenlijk... Waar het me nieuwsgierig naar maakt: je hoeveelste nummer is dit? Hoeveel weet je al van je Fantom?

Normaal maak ik heel andere muziek.... Het is een opvolger van een track die hetzelfde akkoordschema had en ook die melodie van de strings. Ik wilde er eigenlijk iets heel anders mee doen.

Met de fantom ben ik nog soms aan het worstelen om een "lekkere" sound er uit te halen. De effecten sectie baart mij soms kopzorgen.

Groetjes van Rudo

mmm.. het zijn niet zozeer de effecten die mij hier zorgen baren. :)
De compositie op zich is niet zo denderend origineel, maar dat terzijde, iedereen heeft het recht om 'gedane zaken' nog eens te herwerken.
Het probleem voor mij hier is dat het allemaal nogal klinisch klinkt en niet erg dynamisch. Ik mis een zekere muzikale spanning die je wellicht zou kunnen verkrijgen door iets meer variatie te steken in het 'akkoordenschema'. Ik zet dat laatste woord tussen aanhalingstekens omdat er eigenlijk weinig schema aan is.
Wat je goed doet, is het opbouwen van de stuk. Er komt regelmatig iets nieuws aan (de klanken op zich zijn niet echt denderend maar dat is een kwestie van smaak en kan je altijd nog veranderen) en dat is goed. Wat je eigenlijk ook tegelijkertijd zou moeten doen is ook muzikaal iets nieuws te doen na verloop van tijd. Simpel kan dat bvb door het geheel even een terts of een kwint hoger te spelen. Dat maakt al ineens een wereld van verschil. Daarna kan je teruggaan of even goed weer transponeren naar een andere toon. Als je dan ook nog de akkoorden (lichtjes) wijzigt onstaat er vanzelf een interessante melodie.
Het volstaat dus niet om een basis-spel (wat je doet met de piano) constant te laten lopen en er dan altijd andere melodietjes op te verzinnen. Ook je basisidee moet wat evolueren.

Ahum, de woorden 'moet' en 'je zou dit...of dat' die ik hier gebruik zijn niet letterlijk te nemen.;) Ik probeer je meer in een richting te duwen waar ik van denk dat het mogelijkheden kan bieden.

:doei:

Origineel geplaatst door Rudo
Normaal maak ik heel andere muziek.... Het is een opvolger van een track die hetzelfde akkoordschema had en ook die melodie van de strings. Ik wilde er eigenlijk iets heel anders mee doen.

Met de fantom ben ik nog soms aan het worstelen om een "lekkere" sound er uit te halen. De effecten sectie baart mij soms kopzorgen.

Groetjes van Rudo

Hmm, tsja... Ik had een lijstje met punten die mij opvielen gemaakt; ik zal 'm toch maar even posten (het waren er wat veel, daarom dacht ik eerst dat ik het maar niet moest doen).

- Piano is lelijk en kaal (vooral in het laag). Volgens mij niet met sustainpedaal gespeeld; probeer dat eens (met een kortere decay). Heb je geen andere pianogeluiden?
- Drums zijn niet ideaal. Sommige geluiden zijn redelijk, andere klinken alsof ze uit een goedkoop keyboard komen. Vooral de toms zijn erg cheesy.
- De saxofoon is een duidelijke synthsample. Heb je geen expressiever geluid? Probeer ook met meer dynamiek te spelen.
- Dat contrabasgeluid is niet zo geschikt als bas in dit nummer. Of je verandert je drums (stoffiger) en je basloop (niet zo'n rockpatroon), maar nu klinkt het teveel naar rock voor een contrabas.
- Mix: je hebt geen midlaag. Wel een erg beukend echt laag, wat daardoor juist uit de toon valt.
- De geluiden 'vallen' niet echt samen. Heb je presets genomen of alles zelf in elkaar gedraaid?
- Compositie: 8:53 is toch wel heel erg lang; na een paar minuten komt er niets nieuws meer en de melodieën blijven niet zo hangen (niet bij mij in ieder geval ;) ). Kan er niet een hoop vanaf? Bijvoorbeeld door een kortere pianointro en geen drumsolo? (een rockdrumsolo op synths lijkt me een beetje overmoedig; dan gaat het wel heel erg opvallen dat het synthklanken zijn en dat het niet echt ingedrumd is).
- Ik ben het ook wel eens met DJ Fuse dat het wallpapermuziek = supermarktmuziek is. Maar misschien is dat vooral een kwestie van smaak.

Uhm, niet lullig bedoeld hoor, deze lijst! Het zijn dingen die mij opvielen, maar dat is subjectief natuurlijk. Als je het niet met me eens bent, dan ook gewoon negeren allemaal! En als je je erin terug kunt vinden: gewoon veel blijven proberen en experimenteren met geluiden, akkoordenschema's, songstructuren en de mix, dan wordt het allemaal 'vanzelf' (nou ja, niets gaat vanzelf natuurlijk...) beter. :)

Edit: ik zie nu Hermax' verhaal. Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk (hij zegt ook deels hetzelfde als ik).

De reden waarom ik hem ook post is omdat ie wel "af" is, maar hij komt niet lekker uit de verf. Dus ik kan me inleven in het commentaar.

Dat het midlaag er niet inzit, dat zou kunnen, maar mijn accoustic en versterking zijn niet optimaal, en dat hoor ik dus thuis niet.

De saxofoon wilde ik eigenlijk een octaaf hoger spelen, maar klonk daardoor juist nog minder. Het cheesy geluid van de drums vind ik juist mooi, De piano mag van mij ook mooier, maar ik zie dat ik inderdaad de verkeerde heb gebruikt, de gitaar mag van mij wat scherper, voller en minder snel uitklinken, maar ik ben niet zo een synthesizer freak, ik gebruik uitsluitend presets, zelf geluiden maken komt later aan de orde als ik de Fantom wat beter ken. Als ik dan dat onder knie heb ga ik misschien ook de geluiden wel weer aanpassen, maar dat komt later. Het is het eerste nummer dat ik heb gemaakt met de Fantom.

Een terts verhogen om het wat spannender te maken heb ik nog niet aan gedacht. Het akkoordenschema (vier akkoorden) helemaal overhoop gooien wil ik niet omdat het de opvolger betreft van een ander nummer dat geschreven is voor een bepaald doeleinde (ligt nogal in de emotionele sfeer), maar verhogen en of verlagen daar wil ik best over denken.

Ik ga voorlopig niets met het commentaar doen, maar ik sla het wel in mij op, en ik heb er zeer zeker wel wat aan.....

Dus bedankt voor de feedback!

Groetjes van Rudo

DUs bedankt

Ben toch even stiekem bezig geweest met het verhogen en verlagen van het akkoordenschema, dan met name na de drumsolo (die ik er uit heb gemieterd op advies van cheimoon) kwam zeg maar "the bridge", en daarna heb ik hem een keer een hele noot verhoogd, weer verlaagd en weer verhoogd, en inderdaad dat maakt het een stuk spannender... Ik moet eerlijk zeggen dat dit soort ideeën mij vroeger wel gemakkelijk binnen vielen.
"simplicity is best, but not simply the easiest"

Zoals gezegd geluiden veranderen komt later wel, behalve dan de piano want die heb ik al veranderd....., want nu ik een fatsoenlijk samplegeheugen heb (516MB) ga ik daar eerdaags ook mee aan de slag om geluiden te creëren of te kopen van andere makelij.
Piano intro heb ik er uit gehaald, waardoor het het mede de eruit gehaalde drumsolo toch ongeveer 2 minuten korter duurt. Ik ben er nu wel helemaal tevreden mee met de ideëen door jullie aangedragen en ga het morgen ofzo helemaal uitwerken.

Nogmaals bedankt, goede opbouwende feedback waar ik wat aan heb:halleluja :halleluja

Groetjes van Rudo

niet optiemaal inderdaad , de sax niet een echt mooi geluid, maar toch ius het niet slechte muziek maar wel voor instrumentaal maar met zang zou het best goed kunnen zijn. die pluchs van die violen zijn ook best mooi . muziek voor een tekst. ik zou zeggen verzin wat:eureka:
volgende keer brobeer niet alles op de noten te spelen een soort backbeat zo is het statisch, maak hetspeels

Ik vind het wel een lekker dromerig sfeertje wat opgebouwd wordt.
Tuurlijk kan er nog wat aan de sounds en de mix gesleuteld worden om het wat spannender te maken, maar ik kan dit wel waarderen.
:mexico:

Ik ben er nu wel helemaal tevreden mee met de ideëen door jullie aangedragen en ga het morgen ofzo helemaal uitwerken.

Nog niet online dus? We willen die nieuwe versie natuurlijk ook horen hè! :)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Nog niet online dus? We willen die nieuwe versie natuurlijk ook horen hè! :)

Ik ben wel bezig geweest, maar ben een beetje ziek en ben alleen thuis met mijn drie jarige zoon die ook zijn aandacht wil en terwijl ik bezig was schoot me de zin over het midlaag door mijn hoofd, en bedacht dat het akkoordloopje van de piano wel een oktaaf lager mag, en vervolgens dacht ik gaat toch de sax maar een octaaf hoger (klinkt toch wel iets beter, er is echter een duidelijke sample overgang, en dan met name het volume waar ik dus aan moet sleutelen als ik het een oktaaf hoger doe)
Ik heb de bas veranderd in een fingered bass. wat compressie gegooid op de drums, het piano geluid veranderd, en ik wil die terts vehoging er op twee plaatsen ingooien, en tussendoor wel een verlaging. De drumsolo is passé, en pianointro idem.

In ieder geval werden het toch wat meer veranderingen dan gedacht, dus duurt het ook wat langer!

Als ik weer wat meer krachten (musiceren doe ik staand en internetten in mijn luie stoel) heb ga ik het afmaken, en als ie dan ook online staat geef ik wel even een gil......

Groetjes van Rudo

ik vind allemaal een beetje flauw, heb je ooit zo'n gitaar video van Michael Angelo gezien? Dit lied heeft de sound van de begeleiding. (Wat geen compliment is.)

Misschien een beetje reverb of delay op de piano zou wel lekker klinken.

En de drums zijn cheesy (The wrong kind of cheese.) misschien zal de drums in het refrein beter klinken als je er een wat zachtere cymbal onder zet waardoor de accenten beter klinken en het ritme niet zo scheef laten klinken.

ik gebruik uitsluitend presets, zelf geluiden maken komt later aan de orde als ik de Fantom wat beter ken. Als ik dan dat onder knie heb ga ik misschien ook de geluiden wel weer aanpassen, maar dat komt later

nee man.. eerst aan alle knoppen draaien tot je gek wordt.. dat ding helemaal misbruiken.. dan doe je er je eigen ding mee.. mn synths verkrachten brengt me vaak ook op ideetjes. fuck de presets. wanneer worden er nou eens synths verkocht zonder presets? de mogelijkheden van elk nieuw apparaat inspireren me altijd enorm! als je presets gebruikt weet je eigenlijk nooit hoe t geluid wat je gebruikt nou eigenlijk in elkaar zit, zonde

nog 1 tip: als je zoiets 'kabbelends' maakt moet t toch wel interessant blijven.. probeer ook wat met accenten hier en daar

maar eerst: veel plezier met je fantom :biertje:

Back