[ambiant]Welke cd's had ik de afgelopen 13 jaar moeten kopen?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

De laastse ambiant cd, The Bleu Room, van The Orb heb ik ca. 1992 aan mijn collectie toegevoegd. Zijn er tussen nu en die tijd nog ambiant cd's uitgekomen die ik moet kopen?

Re: [ambiant]Welke cd's had ik de afgelopen 13 jaar moeten kopen?

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Heya!

De laastse ambiant cd, The Bleu Room, van The Orb heb ik ca. 1992 aan mijn collectie toegevoegd. Zijn er tussen nu en die tijd nog ambiant cd's uitgekomen die ik moet kopen?

Yup, de rest van de Orb!

dus:
-UFOrb
-Orbus Terrarum
-AHEGBTRFTCOTU
-Orblivion

maar ook (Orb side projects)
-FFWD (!!)
-Space (KLF side project, Jimmy Cauty/Drummond)

ennuh nog veel meer maar mijn hersenen werken nu even op halve kracht door de warmte :D

btw, Blue Room was een single van maar liefst 1 uur... Superplaat..

R

En natuurlijk de Basta CD 'Early Dutch Popular Electronic Music', ast'ie nog te koop is. Geen ambient, natuurlijk, maar wel iets dat iedere liefhebber dient te hebben! Slecht € 58.-!!!

Wout

er word echt vreselijk veel gemaakt in die richting
in div stijlen
je hebt;
spacedub (halluinogen in dub )
nature music (biosphere, kit watkins)
psychedelische ambient (met of zonder biets) ( sphongle, shulman,temple at dawn)
wereldlounge ( banco da gaia, yulara, loonaloop, nittin shawney)
jazzy lounge (kruder & dorstmeister shit)
ouderwets gedreutel a la shulze.... (namlook ed, zeer de moeite waard!!)
dream & bass (bukem, pfm, four hero,s, big budd)
troephop ( met die geijkte zangeresjes ed )
enz
en the orb zijn wel de grondleggers om dat brian eno spul een beetje swingend te maken ook!

Laatst gewijzigd:
Aanraders :

Stars of the lid
Aix Em Klemm
The Dead Texan
Bola
Keith Fullerton Whitman
Stuart Dempster

Probeer Biosphere eens 'mee te maken' in een Planetarium !

Over Biosphere heb ik ook goede dingen gehoord. Niet jullie ding?

Ik ben wel liefhebber van Biosphere, maar dan wel tot en met Substrata wat ik ook gelijk z'n beste album vind, daarna werd het saaie filter-ambient. Substrata is echt beatloze ambient met een hele bak sfeer. Één van mijn favoriete ambient albums. Zou ik zeker eens beluisteren en dan niet op een zonnige vrijdagmiddag, maar 's avonds als je zin in ambient hebt en de tijd wilt nemen om de tracks te beluisteren. Ik vind het echt winter-ambient.

Ken je Vrs-Mbnt-Pcs 9598 I en Vrs-Mbnt-Pcs 9598 II van Jochem Paap? Vrs-Mbnt-Pcs 9598 II is wel mijn favoriet met maar 3 tracks en toch ruim 40 minuten. Als ik die 's avonds opzet val ik geheid in slaap en een ambient cd die mij in slaap kan brengen komt door mijn keurmerk heen als het om ambient cd's gaat:)

Kijk es op www.allmusic.com, daar kan je erg goed zoeken op genre en rating.
Ben zo al menig klassiek doch vergeten artiest/album op het spoor gekomen!

Over Biosphere heb ik ook goede dingen gehoord. Niet jullie ding?

Zeker mijn ding. Heb hier bijna al zn albums liggen. Je mag er wel een paar lenen.:)

Aphex Twin - Selected Ambient Works II
Pete Namlook & Klaus Schulze - The Dark Side of the Moog
Zoviet*France - Decriminalisation of country music
Jochem Paap - Vrs-Mbnt-Pcs I/II (al gezegd, maar toch)

8~

Biosphere is idd een echte aanrader. Persoonlijk vind ik Autour de la Lune een echte topper. Heel minimaal, maar wel super sfeervol. (kom je 'm weer es terugbrengen Sly Dog ;)). Maar ook andere artiesten van het Touch label zijn erg tof. Bijvoorbeeld Fennesz, als je van wat meer noize houdt.
Jeff Mills heeft trouwens ook een paar hele sterke, ambient gerichte platen uitgebracht. Metropolis en Actual zijn daar goede voorbeelden van. Vaak verweven met stukken relaxte techno.

En tenslotte Xela! Enorm relaxte ambient, maar heel anders dan bijvoorbeeld Biosphere. Waar Biosphere een sfeer probeert neer te zetten met 3 pads en een lading reverb, gebruikt Xela meer rustige relaxte beats met soepele melodiën er overheen. Vooral For Frosty Mornings and Summer Nights is een aanrader. Tangled wool is gaat weer een hele andere kant op, met veel akoestische gitaren e.d.

ok... met deze kan het moeilijk fout gaan:

Pete Namlook - Air 1
Pete Namlook & Klaus Schulze - Dark Side of the Moog IX
Tetsu Inoue - Organic Cloud
Future Sound of London - Lifeforms
Future Sound of London - Dead Cities
The Orb - Orbus Terrarum
Shpongle - Are You Shpongled?
Global Communication - 76:14
Delerium - Spheres
Steve Roach - The Magnificent Void
Steve Roach & Vir Unis - Blood Machine
Vir Unis & Saul Stokes - Thermal Transfer
Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place

Steve Roach (minimalistische woestijn-ambient, check 'The Light Fantastic' of 'Core')

Biosphere (vooral 'Shenzou' vind ik erg goed)

Deathprod (fantastische duistere soundscapes, heel minimaal maar toch ongelovelijk intens, 'Treetop Drive' is 'n aanrader)

Selected Ambient Works II van Aphex Twin (natuurlijk)

Shpongle vind ik niet echt ambient maar is wel erg goed!

Ik ben benieuwd naar deze
Heeft iemand die? Aan de prijs te zien moet ie goed zijn..:erm:
Reviews zijn ook aardig btw.

dezen mogen ook niet ontbreken;

lustmord - place where the black stars hang (totale duisternis...)
seti - knowledge (niet heel goed of ingewikkeld ofzo, maar erg sfeervol)
monolake - gobi, the desert ep
robert rich & ian boddy - outpost (wel erg desolaat, moet je voor in de stemming zijn)
anthony rother - magic diner

Tim Hecker - Haunt me Haunt me, do it again
global communication - 73-14
Twerk - Living Vicariously Through Burnt Bread
monolake - momentum
monolake - floating point
richard devine - aleamapper
robert rich - numena
steve roach - the magnificent void (topper)
Stars of the Lid - the tired sounds of Stars of the Lid
Proem - socially inept
Waki - music for lazy people
randomajestiq
Steve roach/vir unis - blood machine (ook wel een aanrader dit)

tenslotte wil ik je nog even naar dit netlabel sturen sutemos.net want zij hebben een compilatie album gereleased gratis en voor niets. tis een mengeling van ambient en een klein vleugje techno. je kan het wat vergelijken met monolake. het is ZEKER en vast een aanrader.
hier nog een directe link naar de zip file. http://www.archive.org/download/sute008/Flow.ers.zip

Origineel geplaatst door ProtoHuman

En tenslotte Xela! Enorm relaxte ambient, maar heel anders dan bijvoorbeeld Biosphere. Waar Biosphere een sfeer probeert neer te zetten met 3 pads en een lading reverb, gebruikt Xela meer rustige relaxte beats met soepele melodiën er overheen. Vooral For Frosty Mornings and Summer Nights is een aanrader. Tangled wool is gaat weer een hele andere kant op, met veel akoestische gitaren e.d.

als je Xele graag hoort dan moet je Yasume eens checken. dat is het zijproject van Xela.

Back