Beter drumgeluid verkrijgen

X-Rated

pr0n
Dag mensen,

Ik ben wederom weer lekker met de band aan het prutsen met opnemen. Ik zal eerst even een link geven naar het EQ table (settings van m'n mixer en posities van de mics) dat ik heb opgeschreven: http://x-rated.prutz-lan.nl/zvenix/EQ table drums.xls

De link naar het stukje muziek in kwestie: http://x-rated.prutz-lan.nl/zvenix/music/Ambrosius Beta.mp3

In de EQ table kunnen jullie zien wat de positie van de mics is t.o.v. de drums. Jullie horen waarschijnlijk ook wel dat er een groot verschil zit tussen het volume van de bass (kick), snare en de toms. De toms zijn aanzienlijk harder dan de andere 2, de snare lijkt weg te vallen in de diepte en de kick klinkt me de "flopperig".

Hebben jullie tips over hoe ik dit geluid kan optimaliseren? Ik wil graag een kick met een "klikkend" geluid, zoals typische metal kicks.

Ik dank jullie alvast en zal nu onderweg zijn naar mijn oefenruimte om de bassgitaar partij eronder te zetten :)

Re: Beter drumgeluid verkrijgen

Origineel geplaatst door X-Rated

Hebben jullie tips over hoe ik dit geluid kan optimaliseren? Ik wil graag een kick met een "klikkend" geluid, zoals typische metal kicks.

Voor metal is het gewoon een kwestie van alles apart (close miking) op te nemen zodat je zo weinig mogelijk bleeding krijgt van andere klanken en uiteindelijk totale controle hebt over de klank. Dan is het een kwestie van de juiste micro's gebruiken, hard eq'en (klik zit rond 6Khz bv.) , zeker compressen en een goed gestemd drumstel te hebben. Soms wordt er zelfs met windtunnels gewerkt om de BD's op te nemen. Ook de micro dichter tegen de klopper zetten kan iets helpen. Soms plakt men metalen ringen op de BD zodat de klopper tegen dit metaal aan "tikt".

Tegenwoordig worden de originele drumgeluiden vaak vervangen door samples. Je moet maar eens naar de demo's luisteren van "Drumkit from hell" , klinkt wel OK. Je kan dit programma ook gebruiken door midi triggers op toms/snare/bd te plakken en je midi signaal naar de DFH drum library op een computer te routen (in bv. Cubase).

Re: Re: Beter drumgeluid verkrijgen

Re: Re: Beter drumgeluid verkrijgen

Origineel geplaatst door Toon
Voor metal is het gewoon een kwestie van alles apart (close miking) op te nemen zodat je zo weinig mogelijk bleeding krijgt van andere klanken en uiteindelijk totale controle hebt over de klank. Dan is het een kwestie van de juiste micro's gebruiken, hard eq'en (klik zit rond 6Khz bv.) , zeker compressen en een goed gestemd drumstel te hebben. Soms wordt er zelfs met windtunnels gewerkt om de BD's op te nemen. Ook de micro dichter tegen de klopper zetten kan iets helpen. Soms plakt men metalen ringen op de BD zodat de klopper tegen dit metaal aan "tikt".

Tegenwoordig worden de originele drumgeluiden vaak vervangen door samples. Je moet maar eens naar de demo's luisteren van "Drumkit from hell" , klinkt wel OK. Je kan dit programma ook gebruiken door midi triggers op toms/snare/bd te plakken en je midi signaal naar de DFH drum library op een computer te routen (in bv. Cubase).

Dit zijn mooie tips. Ik zal het trucje eens proberen met de mic dichter tegen de klopper. We hebben nu overigens gewoon een vrij kleine deken erin liggen. Moet het een dempend materiaal zijn die de hele bodem van de bass bedekt? En hoe leg je hem in de bass drum: moet hij beide skins raken of alleen voor of tegen de klopper (momenteel ligt hij tegen de kant van de klopper).

We hebben momenteel ook maar 4 microfoons om te kunnen gebruiken aangezien we ook maar een mengpaneel hebben met 4 Ingangen (1 jack en 1 XLR per spoor). We zijn wat dat betreft dus erg gelimiteerd en komen niet op de nodige "8 zones" om drum mooi op te nemen. Ook druk ik alles mijn pc in via 1 line-in ingang. Als je deze gegevens zo bekijkt, klinken de drums m.i. vrij goed. Ik heb me vooral geconcentreerd op lage tonen omdat die bij een ander opgenomen nummer totaal niet uitkomen. Wat is jullie mening hierover?

Wat betreft mijn EQ tabel, wat zouden jullie in dit geval doen?

EDIT:

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

Even door kliken naar drums and percussion.

Dit is trouwens een hele nuttige site :D Dankjewel!

Laatst gewijzigd:
het helpt ook (net als de metalen ring) om een 2 euro stuk te plakken op de plaats waar de klopper het vel raakt. Wel een stukje gaffa tape tussen de klopper en het vel anders ramt de klopper bij de eerste slag de euro door het vel heen. ;)

klikkende drum

klikkende drum

Ik kan wel zien dat er niemand ZELF drumt .... wat anders hadden jullie allang de oudste truk van de wereld gedaan om een vette klikkende bass-drum te krijgen ...

komt tie: plak een € 2,- munstuk op de plek waar de klopper het vel raakt ...

klaar is kees...

Heb zelf 2 volle cd's opgenomen met dubbele bass-drum zo ....

Makkelijk toch ....

oeps

oeps

lees net het berich BOVEN mij ... sorry !!

Maar was niet zover gekomen, omdat ik al die andere posts vrij omslachtig vond ...

Later!!

mocht het 2 euro stuk niet voldoende helpen kun je natuurlijk altijd wat extremer gaan en een biljet van 10 euri proberen! 8)

Sorry, opnamedag van 12 uur achter de rug en dan slaat de meligheid wel eens toe:Z

Back