Welke geluiden vind je goed, welke minder goed?

Na klassiek,:z lal ik door met levensliederen,🥳
om vervolgens door te gaan bij een progressive metal concert 🤘🏼
verder je oren aderaliene te geven bij kei harde Techno🤩
om rustig op adem komen met ambient, wereldmuziek, jazz, etc...🤓

Ik kan nou niet precies zeggen op wat nu mooi is of niet...
Daardoor is het veelste veel om daar een correct antwoord te geven.

Alles waarvan ik moet huilen of nodig naar de wc moet vind ik niet goed.

Doedelzakken (zoals hier, nummer dat toch al hoog scoort in mijn top-10 van nummers die acuut fysiek ongemak veroorzaken). Maar ook violen, fiddles of banjo's (handig de laatste twee ziten samen in 1 nummer dat ruim in die top tien thuishoort) en elke fluit, zoals blokfluit (de top-tien loopt al lekker vol) en dwarsfluit), gejodel (weer handig die laatst twee uit 1 nummer, ook goed voor die top-tien), gescat of close harmony/acapella (schiet lekker op met die top-10), alles van Mariah Houston/ Whitney Carry (sowieso alles van mooizingertjes die denken dat elke uithaal in een toonladder moet eindigen), ballads van gecoiffeerde hardrockbands (eigenlijk alles van haarrockers) en elke vorm van draaiorgels en trekzakken, dus dat elimineert alles wat ook maar een beetje naar volkszangers en piraten meurt.

Wordt toch meer een top-2000, als ik het zo optel

Ik kan bijna alles wel mooi vinden qua geluiden, instrumenten en zang, mits goed en muzikaal uitgevoerd.
Ook qua genres kan ik veel hebben, behalve the usual suspects (schlager, NL volksmuziek). Neemt niet weg dat ik van sommige genres maar weinig leuk vind (rap, country).
Opera kan ik tot op zekere hoogte ook hebben. Ligt erg aan de stem en manier van zingen. Heel veel vibrato vind ik niet mooi.

Waar ik sowieso niet van hou:
- heel veel distortion op wat dan ook
- grunten
- sprechgesang (Schoenberg; zit tussen praten en zingen in, echt afgrijselijk)
- 99% van de moderne popmuziek

Wat ik haat en waar ik bijna agressief van word: Acda & de Munnik, Eminem, Red Hot Chili Peppers en vast nog wel een paar. Hoe ze het doen weet ik niet en waarom precies deze kan ik niet verwoorden maar ze weten me gewoon mateloos te irriteren met zowel hun muziek als attitude.

Mijn oren luisteren het liefst naar muziek waar een ziel in zit en die authentiek is. Instrumenten en genre zijn voor mij niet doorslaggevend.
Ik krijg meestal enorme jeuk van covers (want al eens door iemand anders bedacht) en dertien in een dozijn muziek zoals de meeste techno, house (uitzonderingen daargelaten).

Ik zie dat viool het wat moet ontgelden.
Viool ligt genuanceerd bij mij.
Strijkers in een ensemble/orkest kunnen natuurlijk prachtig zijn.
Ook solo vioolspel samen met andere instrumenten kan erg mooi zijn.
Puur solo kán ook mooi zijn, maar dan ligt het erg aan de opname/ruimte.
Zodra het erg droog klinkt, trek ik 't ook niet meer. Galm doet wonderen.

mijn vader noemt een viool een jammerplank.

anyhow weet zeker dat degene dier hier stellen niet van piano of strijkers houden wel eens hebben genoten hebben van muziek waar dat in zit.

een instrument niet mooi vinden vind ik als een taal niet mooi vinden. dan vind ik de spreker belangrijker dan een taal.
iedere taal kan mooi worden gesproken de ene taal vaker en makkelijker dan de ander.

neem bv een Banjo. tja dan krijg je associaties met rednecks ed.
Maar dan zojn er artiesten zoals Beck die er dan spirituele magie mee toveren.
Afx twin heeft ook leuk piano muziek.

Nou als we het hebben over intrinsiek nare klanken scoort de trompet bij mij wel hoog. Ik zal niet beweren dat alle muziek met trompet niet om aan te horen is, maar de meeste muziek zonder trompet is toch beter.

Trompet is wel een instrument wat je moet beheersen.. blazers arrangementjes zijn echt wel te gek.. maar ok.. over smaak valt niet te twisten..

Dit hieronder was mijn eerste kennismaking ermee.. mijn pa had wel een paar saxen maar een trompet leek me ook wel leuk.. :D

Dit hieronder was ook wel een mix van alleen maar dingen die ik te gek vond.. vette bas.. blazers.. en zelfs een orgel klonk te gek..

Ik ben dus al vele jaren helemaal weg van de Tijuana Brass Band & Herp Alpert

Denk dat als je bij die eerste de trompet weglaat, het een veel minder nummer is ineens ;)

Ja, als je bij een brass band de blazers weglaat dan klinkt het toch anders inderdaad. :W

Ja hè?! Was ook mijn conclusie 🤡🤡Ben nu wel benieuwd of nap m liever met of zonder heeft 👀

Minimal brass bands for ever! 🤘🤘

Maar precies m’n punt, dat alles wel een plekje heeft. Zelfs de dwarsfluit van Berdien vond ik tof destijds… niet op een techno avond, dat dan weer niet.

Back