Welke geluiden vind je goed, welke minder goed?

Jan (Gloomy)

Gepokt en gemazeld
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Zal ik beginnen:

Ik hou van harmonica's (zie Tirolermuziek, van mondharmonica's (bvb The Wizard van Black Sabbath), zware bassgitaren (Death Metal), dubbele bassdrum (ook Metal) en voor supersaws ben ik ook wel te vinden.

Waar ik echt van afhaak: Screetches, hoovers, strings (behalve contrabass) en piano.

De jaren '80 toms vind ik ook wel okée.

En jullie?

Fijne week toegewenst.

Gloomy :)

Kan van alles zijn, maar zodra ik de eerste klanken van een disco- of housedreun of van een rapper hoor gaat die direct uit.

Nou ja - Metal en Black Sabbath kan ik weer wel waarderen. Zoals je genoemde nummer:

Dat snerpende klavecimbel-geluid waar Vivaldi en Bach zich af en toe aan bezondigden - zie ik direct mannen met witte stoffige pruiken 'n kniksje maken. Maar goed, die lui hadden niet de luxe die wij nu hebben met synths.

Nieuwe geluiden, hoeft niet eens heel prettig in het gehoor te liggen, maar iets dat creatief is gebruikt en je aandacht trekt. Uitgekauwde geluiden hebben we veel te veel, neem de nieuwste synth met een hoop nieuwe mogelijkheden en altijd is er wel een reviewer die vooral wil weten hoe de piano-preset klinkt. 8o)

Een enkele viool is vaak horror. En autotune op vocals is de hel. Als autotune vocals passeren moet het uit of moet ik weg. Ik tollereer het niet. Apres ski en vlaamse schlager is ook bloed irritant. Als dat weerklinkt komt mijn geweldadige vandaal kant boven en moet er iets stuk

Ik hou van:
  • Meerstemmige zang of instrumenten met mooie harmonie.
  • Een lekkere lage lome 808-achtige drum.
  • Ijle arpjes en melodietjes met lekker veel verb en delay.
  • Jankende gitaren.

Ik haat:
  • Overdreven pompende side chain compressie waardoor alle andere sounds wegvallen als de kick klinkt.
  • Sowieso al die loudness wars onzin waarbij alles tegen de max aanzit en alle dynamiek weg is.
  • Autotune, vooral bij hiphop.
  • Harmonica / draaiorgel en alle (andere) blije volksmuziek geluiden.

waar ik de tent als het ware uitvlieg:
  • mondharmonica
  • jazz, ik snap het gewoon niet...
  • drumsolos
  • nederlandse tekst, en dan vooral van die hele "gezellige"
  • dreunende electronische muziek waar in mijn oren geen enkele geen verandering in zit als house/techno/trance, dingen als dubstep of psy-trance en soms wat acid kan ik op zijn tijd in een live setting wel waarderen
  • typisch amerikaanse muziek als hillbilly/country/rock&roll
  • remixes, denk je dat er een vet nummer begint in de kroeg en dan 10seconde later .... bleeghh ga lekker je eigen muziek verneuken ofzo

voor mij moeten vocals ruw en ongemaakt klinken daar vallen de volgende dingen allemaal een beetje op af dus:
  • opera zang
  • female vocals die niet clean zijn... doet me meestal denken aan zon klein keffend hondje dat boos rond staat te springen
  • autotune
  • een te softe stem als dat je vaak in pop synthwave hebt of zon gemaakte screech uit de coremetal/emo scene "we zijn boos omdat we boos moeten zijn"
  • rap/hiphop (met enkele uitzonderingen in de nu-metal)

waar ik van houd:
  • psychedelische werelden waar je lekker op kan wegdromen (psychedelische rock/metal en ambient muziek) bv monkey3 en carbon based lifeforms
  • onverwachte instrumenten in metal, bv de doedelzak bij korn, saxofoon bij rivers of nihil en traditionele instrumenten bij the hu
  • party muziek waar je lekker gezellig op kan moshpitten als folk metal/punkrock zonder dat er karate kids uit de metalcore/emo/hardcore scene zijn. dus bands als alestorm, electric callboy en pennywise
  • keelzang/pagan muziek die je mee slepen een oerbos in als heilung, wardruna
  • gitaren, synths en drum die samen lekker hard gaan in dark synthwave of industrial metal, carpenter brut bv
  • gitaar solos bv gary moore

Ik ben weg van de performances van de MiniDexed DX7 en vooral de performance genaamd Rachel (gebaseerd op de muziek van Bladerunner) heeft m'n hart gestolen.

Ik ga ook erg goed op zwaren gitaren.
Niet per se death metal, maar meer die gare black metal waar het ritme veranderd in een lange zeurtoon door veel te veel galm en gare distortion vind ik lekker (ancient - halls of eternity is een prachtig album hiervoor). Maar het lichtere werk zoals een strakke ritme gitaar zoals Slayer veel doet of een galloperende melodieuze iron maiden loop. Lekker.

Verder ga ik goed op industrial vocals (suicide commando, combichrist, wumpscut, alien vampires, tactical sect).

Hardcore/hardstyle kicks nieuwe style (angerfist, coone, promo, anime).

CHIPTUNE! 🥳

Maar tis nie alleen t harde werk hoor.

Meerstemmig zingen vind ik ook vaak mooi. En grootste orkesten (koperblazers in een groots episch arrangement zijn heerlijk).. liefst ook in een beetje metal-context.

tot slot mag een piano (vleugel) en kerk orgel niet ontbreken in dit lijstje.

Afhaken doe ik niet snel, maar saxofoon vind niet heel mooi...
En veel klassieke instrumenten vind ik solo niet zo mooi... 20 violen prachtig! 1 viool? Hang me aan een touwtje.

Laatst gewijzigd:
Is best lastig... Ik hou van:
- Smerige sounds
- Snoeiharde bass
- Breakbeats
- Ranzige kicks
- Noise en glitch

Maar ook zeker van:
- Dromerige sounds met veel beweging
- Mooie harmonieën
- Glitchy clicky clacky beats en ritmes
- Klassieke muziek
- Gitaren, het liefste een beetje te hard
- Funk, Reggae, Rock'n'Roll, Lounge, TripHop, World...

Ik hou totaal niet van:
- Trance en de meeste techno (oude Detroit wel)
- Autotune bitching
- de meeste Top40, ofwel saaie voorspelbare trolljoen in een dozijn muziek
- Nederlandstalig gejengel (maar bijv Doe Maar vind ik te gek en ook Nederlandse Hip hop kan ik goed hebben).

Ofwel, ik hou gewoon van goede muziek en met kutmuziek hoef je niet aan te komen :D

Ik hou van het meeste van
  • authenticiteit en emotie in muziek
  • zangers en zangeressen die een "krak" in de stem hebben. Iets rauws, iets unieks, iets wat je raakt. Idem voor instrumenten trouwens.
  • new wave, prog rock, alternative, krautrock, post rock, dark ambient, drones, experimental noise / glitch, industrial
  • synths sounds: Moog taurus, Oberheim OB-X series, DX7 FM, Waldorf
  • lekker veel laag
  • Effects zoals delay, delay, delay, reverb, reverb, reverb, reverb, reverb....zei ik delay en reverb? En subtiele distortion
Ik hou ook van
  • bijna alle muziek: funk, jazz, fusion, pop , techno, EDM, trance, sommige klassieke muziek
Ik hou niet van
  • rap, hiphop, hardcore, gabber house
  • hammond sounds....bah
  • commerciele "dance" covers van bekende nummers ....de meeste zijn heel slecht
  • auto-tune shit, vooral Nederlands talig.....kromme tenen
  • gitaristen, en saxofonisten die de rest van de band overstemmen, of altijd maar willen soleren. Of te wel muzikanten die niet in dienst van de band spelen (ego-trippers)
  • shimmer reverb

Dikke bassen zoals in dub en oude dubstep hou ik van, snappy claps, pads vind ik al snel goed, sowieso delay, en tja ook een kick junkie. Conga's, bongo's en andere exotische percussie sounds. Ambient achtige diepe space geluiden. Unison saws. FM synth geluiden. Stoner rock gitaren en drones. Piano voor klassiek.

Waar ik minder mee heb zijn vaak blaasinstrumenten (uitzonderingen daargelaten), bombasme (grote orkesten), lala wat zijn we dronken hoempa hoempa levenslied volkszangers, of te kitsch achtige electronica zoals je het weleens in psy trance hoort.

ik zou hier iets kunnen opschrijven waar ik niet van houd.
Maar ik weet dan zeker dat ik in de toekomst zoiets ga horen waar het wel goed bij klinkt.

dus idd er zijn maar 2 soorten muziek. goed of k*t

ik denk net hetzelfde. Maar in grote lijnen ben ik allergisch voor alle Nederlandse muziek, meestal omdat t zielloos is en geen ballen heeft.

Iedereen die van die klotemuziek zoals Hazes, schuitemaker of weet ik veel welke kamper ook houdt, zouden ze in de kokende olie moeten smijten [quote H Brusselmans voordat ik plagiaatverwijten krijg] 🤪🤪🤪

Aan geluiden an sich stoor ik me pas wanneer de toepassing niet klopt. Dus een mondharmonica bij een gabberfilmpje. Maar in een koiboifilm of Baantjer hoort ie dan wel weer thuis…

Waar ik van hou?
Het geluid van een goede piano of vleugel.
Maar ook een mooi toonwielorgel ( bijvoorbeeld gespeeld zoals in 'Fly like an eagle' van Steve Miller)
Een gemengd koor. of een goede soliste (alt). Momenteel ben ik wel fan van Luciana Mancini. Zij heeft een prachtige en krachtige stem.
Waar ik niet van hou?
De gemiddelde smartlap.
Kensington en vergelijkbaar
Muziek die voornamelijk bestaat uit een harde eentonige beat die verder een beetje wordt opgeleukt met een synth en een persoon die er wat cliche teksten bij opdreunt.

Back