Creamware Vs. Motu

Hallucinator

[Hardwarekind]
Goedendag allen,

Ik heb momenteel een Creamwarekaart waar ik nu ongeveer 1.5 jaar HEEEEEL blij mee ben..
het routen bevalt met het meest, wat een mogenlijkheden.

alleen als ik bijv een sample uit mn MPC haal bijvoorbeeld een kickdrum dan klinkt die veel feller ,dikker en lekkerder als uit mn Creamware kaart..

nou is mn vraag of een Motukaart in de buurt van een MPC komt kwa geluidskwaliteit..

ik wil met de pc blijven sequencen maar eigenlijk wel beter geluid een keer.

zou ik er dus goed aan doen om een Motu te kopen of heeft dat weinig zin?

had deze in gedachten -->MOTU 2408 MK III HDRECORDER

mark_of_the_unicorn_2408_mk_iii_hdrecorder_pimx_157799.jpg

alvast bedankt

Paul

Laatst gewijzigd:
Hoe gebruik je de creamware kaart? Als platform, of laat je de uitgangen van creamware uitkomen op een hardware mixer ?
En bedoel je dan, dat als je de mpc op de mixer van creamware zet dat het dan minder vet klinkt dan als je de output van je akai rechtstreeks op je hardwaremixer zet ?
Of bedoel je dat je de sample die je in de mpc laadt, anders klinkt dan als je m laadt bijvoorbeeld in de STSserie van Creamware, of bijvoorbeeld een VSTsampler of een of ander sequenceprogje ?
Want bij alle mogelijkheden klinkt het natuurlijk weer anders....
Zelf heb ik de meeste hardware in de loop der jaren weggedaan, omdat ik creamware juist zo goed vond klinken en nog steeds... het eerste wat er juist uitging waren de diverse samplers die ik had.....waaronder de akai s3000xl, ensoniq asr10, emu esi4000...
Nu kan ik me wel voorstellen dat zo'n MPC een eigen sound heeft, er een bepaalde klankkleur aan meegeeft...Maar mocht je de mpc rechtstreeks op creamware aansluiten, dan zou die klank niet minder moeten zijn, het kan natuurlijk wel anders klinken... maar elke mixer, hardware of software, heeft z'n eigen sound...
Ik hoor ook verschil in sound wanneer ik mijn 808 rechtsteeks op een hardwaremixer zet of op de creamwaremixer.... op de creamwaremixer klinkt het dan wat sterieler laat maar zeggen, maar dat is gauw verholpen.... door een beetje te stoeien met wat plugs zoals bijvoorbeeld de vinco of de spl transient designer...
Toen dus ook maar de Mackie weggedaan, omdat ik de sounds ook rauw kan krijgen op zo'n creamwarekaart..
Het hangt er dus puur vanaf imo hoe je gebruik maakt van de creamwarekaart....
Maar of een Motu het geluid beter weergeeft dan een creamware kaart durf ik niet te zeggen, hangt van de converters af(mocht je m direct aansluiten) en natuurlijk van hoe je zo'n kaart/device wil gebruiken..
Een echt antwoord op je vraag heb ik dus niet, maar wou dit toch ff kwijt :)
Misschien dat andere forummembers je beter op weg kunnen helpen..

succes...

[offtopic] Wauxar, heb jij geen faseproblemen met de sts-samplers als je ze in stereo gebruikt?

nou ik bedoel dus als ik beide apparaten met dezelfde samples op mn hardware mixer hoor

MPC1000----> Mackie32/8

Creamware----> Adat ----> Mackie 32/8 (gebruik hierbij cubase)

de dynamiek van de Akai lijkt veel sterker te blijven als die van mn Creamwarekaart...

stel ik maak een simpele sequence op mn MPC ala Bassdrum, Hi-hat, Clap en een Vocal dan klinkt dit super strak

doe ik hetzelfde op mn PC dan vind ik het niet zo vet klinken als op de MPC..

Een 'sterkere dynamiek' op de Akai.... lijkt me sterk. De outputs van de Creamware kaarten hebben een groter dynamisch bereik dan die van de Akai. Of bedoel je dat de Akai gewoon harder klinkt? Is je Adat converter wel 24bits? Heb je de uitgangen op de Creamware zelf al eens geprobeerd?

En wat betreft het 'strakker' verhaal, dat moet dan de sequencer zijn waarmee je de sounds aanstuurt. En daar is de Akai heer en meester. Geen sequencer strakker dan een MPC. Oh ja, toch wel, een Atari 1040 :-) Maar dat heeft weer weinig met de Creamware kaart zelf te maken.

Ik ben het helemaal met Wauxar eens: de klank van de Creamware kaarten is echt fantastisch. Ook ik heb mijn hardware samplers snel de deur uit gedaan nadat ik de softsamplers van de Pulsar hoorde.

Heb je al eens geprobeerd om met de MPC samples uit je Creamware aan te sturen?

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Een 'sterkere dynamiek' op de Akai.... lijkt me sterk. De outputs van de Creamware kaarten hebben een groter dynamisch bereik dan die van de Akai. Of bedoel je dat de Akai gewoon harder klinkt? Is je Adat converter wel 24bits? Heb je de uitgangen op de Creamware zelf al eens geprobeerd?

En wat betreft het 'strakker' verhaal, dat moet dan de sequencer zijn waarmee je de sounds aanstuurt. En daar is de Akai heer en meester. Geen sequencer strakker dan een MPC. Oh ja, toch wel, een Atari 1040 :-) Maar dat heeft weer weinig met de Creamware kaart zelf te maken.

Ik ben het helemaal met Wauxar eens: de klank van de Creamware kaarten is echt fantastisch. Ook ik heb mijn hardware samplers snel de deur uit gedaan nadat ik de softsamplers van de Pulsar hoorde.

Heb je al eens geprobeerd om met de MPC samples uit je Creamware aan te sturen?

volgens mij heeft ie het juist over het laatste ... ;)

En vergis je niet in het verschil tussen volume en dynamiek ... groot verschil namelijk
zorg voor een test altijd dat je op alle machines de maximale dynamiek gebruikt ..

en tja de mpc .. ik laat hem op het moment toch sneller staan .. gebruik liever me sp als ik echt punch wil :P

Origineel geplaatst door cream
[offtopic] Wauxar, heb jij geen faseproblemen met de sts-samplers als je ze in stereo gebruikt?

Nee, daar heb ik geen last van...

@Hallucinator : ok, je gebruikt dus cubase, speel je daar de samples ook mee af? of stuur je daar de STSsampler van creamware mee aan, of stuur je een vst-sampler aan?
Met elk van bovenstaande voorbeelden is de klank weer anders....
Mocht je de STS gebruiken zorg er dan ook voor dat de velocityinstellingen per sample in de STS op z'n hoogst staan.. anders lijkt het al minder vet te klinken ten opzichte van je mpc...
Zorg dus zoals MadR het mooi omschrijft, dat je de dynamiek dus maximaal gebruikt, welke machine of software je ook gebruikt...
En idd zoals toverkoning al zei, gebruik wel een 24bits adatconverter, of de directe uitgang van de kaart zelf....
Dan zou je het net zo vet moeten kunnen laten klinken als uit je mpc.. (hehe, 4 werkwoorden achter elkaar)..
dussss...

ik werk niet met de STS sampler.. dat vind ik omslachtig.

ik gebruik geen samples.. doe alles in audio in Cubase.

ik gebruik een Alesis AI3 Adat converter....

zou ik er beter aan doen om andere te kopen? zit hier veel verschil in?

zoja.. wat is een goede Adat bak?

bedankt, Paul

Probeer eens een STS sampler voor je meteen geld gaat uitgeven aan een nieuwe converter. Gewoon om de klank te proeven. Want de mixbussen van Cubase klinken echt veel minder dan de Creamware mixer. Nu snap ik ook je kritiek!

De AI 3 is dus wel een 24-bit converter, maar niet een van de beste. Mocht je toch besluiten iets anders te willen is een Creamware A16 Ultra of een RME ADI-8 Pro misschien iets voor je.

Heb je de test al eens uitgevoerd met de Pulsar uitgangen?

zal eens proberen met die STS.. heb daar nog nooit mee gewerkt.. dus moet ff kijken of dat gaat lukken.

ps. zelfs samples uit Cooledit klinken met meer power als uit cubase.

Om de zelfde directe sound te krijgen als uit een mpc, ben ik bang dat je het niet gaat redden met een motu 2408, het zal een kleine verbetering geven, en zelfs de alesis ai3 vervangen door een rme gaat wel iets doen maar niet genoeg.

Om een beter resultaat te krijgen moet je ben ik bang nog een stapje hoger minimaal een motu 192, maar nog liever naar apogee met een zeer goede clocking.

je zal al redelijk wat verschil horen als je je creamware clocked met bijv een bigben, het lijkt wel of de plaatsing van het geluid beter worden en dat het ook een stuk meer dynamiek krijgt.

ik weet het, het wellicht niet wat je wil horen want e.a heeft een stevig prijs kaartje.

vergeet niet dat de mpc niet voor niets een goede reputatie heeft, het is a de klank en b de timing. Ik heb uit snelheids overwegingen de mpc weg gedaan en werk nu met een softsampler maar zit toch weer aan een mpc te denken omdat dat alleen het gewenste resultaat op levert.

uiteindelijk gaat hardware het toch weer winnen ;)

suc6

Origineel geplaatst door i4/acidjunkies

Om een beter resultaat te krijgen moet je ben ik bang nog een stapje hoger minimaal een motu 192, maar nog liever naar apogee met een zeer goede clocking.

je zal al redelijk wat verschil horen als je je creamware clocked met bijv een bigben, het lijkt wel of de plaatsing van het geluid beter worden en dat het ook een stuk meer dynamiek krijgt.

Elke hedendaagse iet of wat degelijke geluidskaart kan met de specs van de nieuwste MPC's concurreren. Als je sample dan nog luider/anders klinkt dan doet de Akai gewoon nog iets met je geluid. Zoiets kun je in principe makkelijk uitchecken met wat analysers/tools.

Een degelijk ontworpen AD/DA heeft ook een degelijke klok en zal altijd betere resultaten verkrijgen met z'n eigen interne klok. Slecht ontworpen spullen kunnen baat hebben met zo'n BigBen, mid priced converters dus niet echt.

Origineel geplaatst door Toon
Een degelijk ontworpen AD/DA heeft ook een degelijke klok en zal altijd betere resultaten verkrijgen met z'n eigen interne klok. Slecht ontworpen spullen kunnen baat hebben met zo'n BigBen, mid priced converters dus niet echt.

Niet helemaal waar. Een BigBen, DCS of Rosendahl heeft een veel betere klokhuishouding dan een gemiddelde converter. Dus daarmee valt nog zeker kwaliteitswinst te behalen. Maar dan hebben we het wel over details en niet het probleem dat hier geschetst wordt.

Verder ben ik het met je eens dat als je Akai 'harder' klinkt (...of wat dan ook, want het is mij nog niet duidelijk...) dat dat dan in de processing zit van de Akai (of een oneerlijke A/B test).

Ik blijf erbij: de MPC sequencer is en blijft de strakste die er is, dus als timing bedoeld wordt sta ik met beide benen in het MPC kamp.

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Niet helemaal waar. Een BigBen, DCS of Rosendahl heeft een veel betere klokhuishouding dan een gemiddelde converter. Dus daarmee valt nog zeker kwaliteitswinst te behalen. Maar dan hebben we het wel over details en niet het probleem dat hier geschetst wordt.

Dit heb ik toch bevestigd zien worden door 2 Apogee medewerkers op het Dan Lavry forum . De invloed van een externe klok hangt af van het soort van interne klok die gebruikt wordt. Zelfs een hedendaags gemiddeld converter kan een zeer goede klok hebben. Bij deze converters doet zo'n externe klok meer kwaad dan goed!!

Maar neem maar van mij aan dat de Alesis AI3 zeker beter gaat presteren met een externe BigBen of DCS klok.

Back